Snimanje iz policijskih vozila je opasno, a evo i zašto

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, Rodoljub Šabić, saopštio je da policija ugrožava bezbednost saobraćaja kada snima kamerom vozila u pokretu.

Snimanje je nebezbedno jer policijsko vozilo zbog nemogućnosti zumiranja kamere mora da se tokom vožnje približi automobilu koji snima na samo 3-5 metara.

Kamere koje beleže vozila u pokretu snimaju na udaljenosti od tri do pet metara, a to, i po oceni same MUP-ove prezentacije, predstavlja direktno ugrožavanje bezbednosti saobraćaja. Zbog toga je izrečena zabrana koja će trajati dok se ceo postupak ne uskladi sa Ustavom i zakonom.

Rodoljub Šabić je naložio MUP-u da prestane sa kontrolom građana, ali i policijskih službenika, putem kamera ugrađenih u patrolna kola i uređaja za audio snimanje instaliranih na opremi i uniformi službenika saobraćajne policije.

Snimanje učesnika saobraćaja uvedeno je zbog suzbijanja korupcije, policijske torture, ali i obezbeđivanja relevantnih dokaza za učinjene prekršaje. Šabić je saopštio da se može razgovarati o tome da li bi uspostavljanje takvog nadzora sa stanovišta suzbijanja korupcije ili torture moglo biti dobro i legitimno, ali se to nikako ne može realizovati na neustavan i nezakonit način.

U saopštenju Šabić je posebno apostrofirao problem ugrožavanja bezbednosti od strane saobraćajne policije. U relevantnom aktu Uprave saobraćajne policije, pod nazivom

– Objašnjenje o policijskoj kontroli upotrebom audio i video nadzora u vozilima saobraćajne policije – piše da se vozilo opremljeno ovim nadzorom koristi za snimanje intervencije policijskih službenika u pokretu, kretanjem iza kontrolisanog vozila na udaljenosti od tri do pet metara.

Takozvani AVI nadzor koristi i za snimanje intervencija policijskih službenika u stacionarnoj kontroli saobraćaja, takođe sa udaljenosti od 3-5 m zbog nemogućnosti zumiranja na većim odstojanjima i gubitka oštrine snimka.

– Ne treba biti nikakav stručnjak za saobraćaj da bi se znalo da upravo poštovanje ovog „naloga” (tri do pet metara) predstavlja direktno ugrožavanje bezbednosti saobraćaja. Ilustracije radi, i na samoj internet prezentaciji MUP-a, Uprave saobraćajne policije, u delu menija „Preventiva”, nalazi se tabela, u kojoj se između ostalog navodi da zaustavni put već pri brzini od 50 kilometara na čas iznosi 29 metara po suvom, a 45 metara po mokrom kolovozu – kaže Šabić.

– Tu između ostalog piše da je nepoštovanje bezbednog odstojanja između vozila, jedan od najčešćih uzroka saobraćajnih nesreća – rekao je on.

Poverenik je postavio pitanje zašto je i po kom osnovu „u svrhu bezbednosti saobraćaja” potrošeno 1,5 miliona evra za nabavku opreme koja s tim zapravo nema nikakve veze.

Ceo slučaj je otkriven zahvaljujući Sindikatu srpske policije, odnosno saobraćajnom policajcu Vladimiru Džigurskom. On je zatražio od poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti da sprovede nadzor nad radom Ministarstva unutrašnjih poslova u delu koji se odnosi na primenu Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, to jest audio video snimanju učesnika u saobraćaju.