Tržište automobila izlazi iz krize? Ovo se nije dogodilo PUNIH 6 GODINA!

Evropsko tržište automobila zabeležilo je 2014. prvi put rast od 2007, s porastom prodaje za skoro 6 odsto, ali je ove godine moguća stagnacija, ocenili su danas stručnjaci.

– S rastom od 5,7 odsto 2014. godine, prvi put je od 2007. godine zabeležena dobra prodaja novih automobila, posle pada u poslednjih šest godina – saopštilo je danas Udruženje evropskih proizvođača automobila.

Međutim, nivo rasta je i dalje znatno niži od perioda pre ekonomske krize. Tokom prošle godine, prodato je 12,5 miliona novih vozila u Evropi, a 2007. skoro 16 miliona. Prodaja je počela da raste krajem 2013. godine, ali je za celu 2014. godinu registrovan blagi pad od 1,7 odsto.

Stručnjak udruženja Karlos Da Silva rekao je da se ne očekuje značajan rast prodaje i povratak na stanje pre krize, najranije do kraja ove decenije.

Tokom decembra, 16 meseci zaredom u porastu prodaje, prodato je 951.329 automobila, odnosno za 4,7 odsto više nego u decembru 2013. godine.

– Situacija je veoma mešovita u Evropi, ali je mnogo bolje nego što smo ranije mislili, pošto smo računali na rast od dva do tri odsto – izjavio je drugi stručnjak, Žan-Fransoa Belorže, ali je dodao da je „taj rast i dalje na niskom nivou”.

Prema njegovim rečima, postoji jasna veza između stanja u privredi i tržišnih kretanja.

Tokom 2014. godine, Španija je zabeležila najveći rast od 18,1 odsto, slede Velika Britanija (9,3 odsto), Italija (4,2 odsto), Nemačka (2,9 odsto) i Francuska (0,3 odsto).

Belorže je rekao da stručnjaci za ovu godinu predviđaju rast od jedan do tri odsto, dok drugi očekuju čak stagnaciju.

– Evropska privreda je i dalje nestabilna, s niskim rastom i visokom stopom nezaposlenosti. Godina 2014. bila je prijatno iznenađenje – dodao je Belorže.

Da Silva, koji očekuje rast od 2,5 odsto ove godine, smatra da ipak ostaju još da se izgrade temelji “za bogato automobilsko tržište, jer pacijent još šepa”.

Francuski Reno zabeležio je rast od 13,3 odsto, prvenstveno zahvaljujući jeftinoj Dačiji, čija je prodaja porasla za 23,9 odsto. Međutim, Pežo je imao rast od samo 3,7 odsto.

Audi je registrovao rast od 4,8 odsto, Volvo 12,3 odsto, Leksus 30,1, a Džip čak 70,6 odsto.

Grupa Folksvagen, koja je prodala 3,2 miliona vozila 2014. godine, ostaje prvi evropski proizvođač, s rastom od 7,2 odsto. Ford je imao rast prodaje od 5,8 odsto, a BMV 4,6 odsto. Dženeral motors je zabeležio pad od 4,6 odsto zbog povlačenje svog “ševroleta” s
evropskog tržišta.