URADITE SAMI: Zamenite gumu bez vulkanizera

Gotovo da ne postoji vozač koji se nije našao u situaciji da bar jednom zameni gumu na automobilu. Za to vam je potreban osnovni komplet koje postoji u svakom automobilu, a sastoji se od ključa za odvrtanje, šrafova i dizalice.

 

Print screen/YouTube.com

Naravno, neophodna vam je rezervna guma. Ovde je ključno da Vam je rezervna guma ispravna i da je naduvana. Tako da je periodična provera pritiska u rezervnoj gumi dobra praksa.

Ako dođe do pucanja gume morate uraditi nekoliko stvari pre nego što počnete zamenu.

Najpre sklonite automobil sa puta, uključite sva četiri pokazivača pravca, obucite reflektujući prsluk, postavite trougao iza automobila na oko 50 m, ukoliko menjate gumu noću ostavite i upaljena svetla i povucite ručnu kočnicu.

Na blažim nagibima potrebno je postaviti podupirač (kamen, cigla ili sl.) pod točak koji je po dijagonali suprotan od onoga koji treba zameniti. Za sigurnu zamenu gume automobil mora biti na ravnom i nije preporučljivo menjati gumu ako je automobil na terenu sa velikim nagibom.

Skinite ratkapnu i otpustite šrafove. Šrafovi se otpuštaju dijagonalno. Prvi šraf pa zatim onaj suprotno od njega i tako dalje. Šrafovi se otpuštaju u suprotnom smeru od kretanja kazaljke na satu. Kod nekih vozila šrafovi imaju levi navoj i odvrću se u smeru kazaljke na satu. Takvi šrafovi su retki i obeleženi su sa „L“. 

Sledeća stvar je odabrati mesto na koje ćete postaviti dizalicu. Ono je obeleženo zazorom u pragu ili posebnim plastičnim delovima. U svakom slučaju, kod svih automobila ispod pragova postoji tačno određeno mesto gde se postavlja dizalica.

Kada postavite dizalicu vrtite pužasti prenosnik i podižete automobil. Ukoliko je tlo ispod dizalice mekano podmetnite komad daske ili lima ispod dizalice. Iz ovog razloga je korisno je u gepeku imati i ovako parče daske.

Kada ste podigli automobil toliko da točak ne dodiruje podlogu rukom odšrafite šrafove pridržavajući nogom donji deo gume. Ukoliko to ne radite točak će se kriviti na osovini i teško ćete odšrafiti donji šraf. Kada ste oslobodili šrafove svucite točak sa osovine.

Montiranje rezervne gume ide obrnutim redom

Kada postavite točak na osovinu potrebno je podesiti gumu tako da se rupe na glavčini i rupe na felni „gađaju“. Možete se poslužiti šrafcigerom koji je takođe deo kompleta za zamenu gume kod automobila.

Na kraju šrafove ušrafite na svoje mesto a zatim spustite automobil na zemlju. Kada je automobil sa sve četiri gume na zemlji zategnite šrafove pomoću ključa iz kompleta za zamenu gume. Zatezanje šrafova se vrši unakrsno. Za zatezanje koristi se isključivo ruka. Sila kojom možete zategnuti šrafove rukom je dovoljna. Ne treba koristiti noge ili stajati na ključ celom težinom jer na taj način samo možete da oštetite navoj na šrafu ili ga slomite.

 

Print screen/YouTube.com

Na kraju proverite pritisak u rezervnoj gumi i po potrebi je dodatno naduvajte. Izbušenu gumu treba popraviti u najkeraćem mogućem periodu.

Vežbajte zamenu gume u svom dvorištu po lepom vremenu. Tako ćete biti spremni i znaćete tačno šta treba činiti i usred noći i po kiši.