Zbog čega Japanci ne kupuju američke automobile?

Za razliku od američkog tržišta na kome se svake godine plasiraju značajne količine vozila japanskih proizvođača, Amerikanci Japancima uspevaju da prodaju simboličan broj automobila.

Postavlja se pitanje šta sprečava američke proizvođače da ostvare bolje prodajne rezultate u Japanu? Automotive News je analizirao ovaj problem na primeru najveće američke auto-kompanije, General Motorsa.

Prodaja GM vozila u Japanu nikada nije bio lak posao, a čini se da je nakon masovnih opoziva zbog serijskih kvarova, danas teži nego ikad.

Iako je GM 1996. na japanskom tržištu dostigao svoj maksimum sa 47.000 primeraka (uključujući i Opel vozila), krizne 2009. prodaja je pala na svega 700 automobila, dok je 2013. isporučeno samo 1.200 vozila marki koje posluju u okviru GM-a.

To je zanemarljiv broj ako se zna da se u Japanu godišnje proda oko 5,4 miliona vozila i da ova država predstavlja treće najveće tržište automobila na svetu.

Najstariji i najveći prodavac GM automobila u Japanu, kompanija Yanase, kaže da je zadržala u svojoj ponudi modele američkog proizvođača samo iz sentimentalnih razloga.

– U pitanju je nostalgija, s obzirom da naša firma prodaje automobile marki Buick i Cadillac još od 1915. godine – objašnjava direktor Takejoši Ide.

– Uz to, postoji i zrnce nade da će interesovanje za GM vozilima u Japanu porasti – dodaje on.

Kompanija Yanase važi i za najvećeg prodavca Mercedesovih vozila u toj državi, i jedan je od najvećih dilera Audija i BMW-a, a GM modeli čine svega 1,4 odsto od njihove ukupne prodaje.

Zbog čega američki proizvođač ima ovako slabe prodajne rezultate u Japanu? Razlog nije u dodatnim državnim nametima, jer za razliku od SAD, u Japanu uvozni automobili ne podležu carini.

Mada se Amerikanci obično žale na nepovoljan odnos valuta dve zemlje i lokalne propise u vezi sa uvozom inostranih automobila, Ide smatra da u GM-u ne postoji dovoljno zalaganja za prodaju automobila na japanskom tržištu.

On objašnjava da se GM nije čak potrudio da Japancim ponudi veći broj modela sa “desnim volanom” s obzirom da se u toj zemlji vozi levom stranom puta. Chevrolet na primer na japanskom tržištu ima samo dva modela kod kojih je volan na desnoj strani – Sonic (Aveo) i Captivu, dok premijum brend, Cadillac, nema ni jedan.

– Pojedine mušterije koje se zainteresuju za neki od GM modela, na kraju odustanu kada vide da nemamo verziju sa desnim volanom – kaže Ide.

GM doduše ima fabrike u kojima se proizvode takva vozila, ali se one nalaze u Australiji i Južnoj Africi, a modeli koji se tamo proizvode ne odgovaraju potrebama japanskog kupca.

Naime, putnički automobili iz Australije su preveliki za japanske skučene ulice i gradove, dok se u Južnoj Africi uglavnom proizvode pik-ap kamioneti.

Sa druge strane, mali GM modeli iz Velike Britanije ne mogu da konkurišu još manjim automobilima koje japanske kompanije proizvode namenski za domaće tržište.

U GM kalkulišu da im se ne isplati da prave veći broj modela sa volanom na desnoj strani za tržište japana, kada se u toj zemlji proda tako malo njihovih automobila. Sa druge strane, prodaja se neće bitno uvećati dok upravo to ne urade, i tako nastaje začarani krug.

Ipak, Ide je optimista. On veruje da bi prodaja brzo porasla bar na 5.000 automobila , ako bi GM ponudio Japancima prikladan model sa desnim volanom.

To bi prema njegovim rečima bio dobar početak i osigurao bi prisustvo GM-a u Japanu, jer nostalgija neće biti dovoljan motiv da njegova kompanija dugoročno zadrži američke automobile u ponudi.