Želite da vozite? Razmislite još jedno – Za vozačku dozvolu spremite 700 evra

Većina auto-škola koje su doskora bile u blokadi, danas regularno radi.Vlasnici ističu da je novouvedeni način obuke kvalitetniji i daje bolje rezultate. Ovaj sistem uz promenu standarda doneo je, očekivano, i promene cena koje su sada priličan trošak za polaznike.

Da bi učenik u auto-školi prošao kompletnu obuku i izašao na ispit koji će mu omogućiti da dobije vozačku dozvolu u Srbiji, potrebno mu je oko 700 evra. Za teorijsku nastavu treba da izdvoji 12 hiljada dinara, dok praktična priprema, to jest časovi vožnje sa instruktorom, koštaju 40 hiljada dinara. Ovaj „ceh” raste za po 100 evra za svako eventualno naredno polaganje ispita. Zbog ovih udara na budžet, tvrde u auto-školama, sve manji broj kandidata odlučuje da uopšte pođe na obuku.

Ali ni to ne mora da bude kraj svim izdacima koji se pojavljuju na trnovitom putu do vozačke dozvole. Jer, pojedini kandidati koji su promenili auto-školu požalili su se da im u novim centrima za obuku vozača ne priznaju časove koje su ranije odvozili i odslušali. Dešava se da u centrima koje su napustili izbegavaju da im izdaju potvrdu da su određeni deo nastave pohađali kod njih.

– Nastavio sam obuku u novoj auto-školi, a nisu hteli da mi računaju časove koje sam već prošao. Tražili su da platim kompletnu obuku iako sam se u novu auto-školu upisao posle polovine odslušanih časova. Ona u kojoj sam prošao deo časova je zatvorena, pa ne znam gde da tražim potvrdu da sam pohađao deo obuke –

Sa ovim pitanjima pojedini čitaoci obratili su se redakciji Politike, pozivajući se na nove zakonske odredbe. U njima jasno stoji da kandidati za vozačku dozvolu koji su promenili auto-školu ne bi smeli da ostanu bez potvrde o završenim časovima u centru za obuku koji su napustili, čak i ako je taj centar zatvoren.

Ovaj dokument sve škole koje sada imaju licencu moraju da prihvate, jer pripreme koje je polaznik ranije završio, po aktuelnim propisima, nemaju vremensko ograničenje.

– Ovo pravilo važi za sve kandidate. Potvrda se nalazi kod vlasnika škole, pa ako je auto-škola zatvorena, on je u obavezi da je izda. Za to ne sme da traži nikakvu novčanu naknadu. Pojedini privatnici pomalo vrdaju tvrdeći da ne znaju gde su im te potvrde, ali mi smo po zakonu u obavezi da trajno čuvamo registre o polaganju, u kojima se nalaze i svi podaci o upisanim kandidatima. Ukoliko centar za obuku vozača ne ispuni tu obavezu, kandidati treba da se obrate policijskoj upravi – objašnjava Milenko Kuljić, predstavnik Privredne komore auto-škola Srbije.

Nova pravila – kvalitetnija nastava

Od stupanja na snagu novih pravila, dozvole za rad je dobilo oko 320 škola, deo zahteva se obrađuje, dok se između 100 i 200 škola zatvorilo, ističu u centrima za obuku. U decembru brojne auto-škole učestvovale su u protestnoj vožnji centrom Beograda zbog, kako su tada govorili, nedostatka vremena da se prilagode novim pravilima, nekoliko meseci kasnije saglasni su sa Upravom saobraćajne policije da je kvalitet obuke sada na višem nivou.

– Programi su bolji, teoretska nastava je obavezna, a priprema je detaljnija. Kvalitetnija su i ispitivanja koja traju oko pola sata – ističe Milenko Kuljić, navodeći da je potrebnije insistirati na ulozi kvalitetnih instruktora, nego na veličini učionica.

Petar Rašeta, generalni sekretar komore, kaže da je paragrafima jasno definisano i da svaki polaznik u određenoj školi može da prekine obuku kad god to odluči. Bez novčane naknade ima pravo da dobije potvrdu o časovima koje je na tom mestu odslušao ili odvozio.

Teorijska nastava ……….12.000 dinara

Časovi vožnje ……………40.000 dinara

Polaganje ispita …….do 12.000 dinara

Ukoliko je u centru koji je rešio da napusti položio i teorijski ispit u prethodnu godinu dana, on takođe može da zahteva da mu se overi dokaz da je tu prošao testove.

– Ako škola odbije da mu to izda, ona krši zakon, a kandidat na osnovu evidencije i knjižice sa popisom časova koje je odslušao može to i da dokaže. Protivzakonito je i da centar u kojem odluči da nastavi obuku odbije da prizna validnu dokumentaciju. Postoje tvrdnje pojedinih korisnika da neke škole u kojima su kandidati rešili da nastave sa pripremama pokušaju da im naplate kompletne usluge, a po propisima mogu da traže novac samo za onaj deo koji je polazniku ostao do izlaska na praktični ispit – navodi Rašeta.

Stari kandidati bez nade

Ima „starih” kandidata koji nisu do kraja „odradili” časove u auto-školama, a od njihovog poslednjeg susreta sa instruktorom prošlo je više od dve godine i oni nemaju čemu da se nadaju. Ti časovi neće im se računati, ističe Milenko Kuljić.

Ali, ukoliko je neko završio kompletnu obuku i pre više od dve godine, ona važi, jer je jedini zakonski uslov da program i procedura budu kompletni. Polazniku koji je pre više od dve godine položio i testove i vožnju, a nije podigao dozvolu, sav trud je propao.