Apple uvodi revolucionarnu promenu: Omogućeno praćenje korisnika ove platforme

Nezavisni analitičari navode da Apple sakuplja podatke o vama i vašem telefonu čak i nakon što ste u podešavanjima odabrali da ne želite da im šaljete analizu vašeg uređaja.

Foto: Pixabay.com

Apple se oduvek predstavljao kao kompanija koja privatnost smatra ‘osnovnim ljudskim pravom’, što se odrazilo na njihov stav prema reklamama na iOS-u i MacOS-u. Stvari se, izgleda, mijenjaju – i to na gore.

App Store već neko vreme nudi reklame na listi programa, dok se brojni korisnici plaše da će kompanijina politika uskoro promeniti smer. Dodatno ulje na vatru stiže u obliku nedavnog otkrića nezavisnih proizvođača softvera, koji navode da Apple prati apsolutno sve na šta pritisnete prstom dok koristite App Store.

Dva sigurnosna analitičara, koji su si dodelili ime “Mysk” izrazili su zabrinutost u vezi sa App Storeom koji se sve više puni reklamama. Tačnije, otkrili su da iOS šalje detaljne informacije o načinu na koji korisnici vrše interakciju s App Storeom. Kao što se može videti iz priloženog videa, korisnički podaci uključuju detalje o mestima na koja korisnik pritiska prstom, a sve se Appleu šalje u realnom vremenu putem datoteke JSON.

Prema Mysku, kompanija korisnike u prodavnici aplikacija prati još od iOS-a 14.6 koji je izašao u maju prošle godine, a Hoze Adorno iz BGR-a tvrdi da je kompanija uvela opciju za transparentnost praćenja u aplikacijama samo mesec dana ranije objavom iOS-a 14.5.

Trenutno ne postoji nikakvo zvanično objašnjenje na koji način Apple ove podatke uopšte koristi, ali izgleda da kompanija nastavlja da prati korisnike unutar App Storea u kojem se, naglašava 9to5Mac, od nedavno nalaze i reklame. Ovo možda znači da se sakupljeni podaci koriste za izveštaje o performansama određenog oglasa, podacima koje mogu da analiziraju oglašivači, ali to do danas nije potvrđeno.

Iako Apple tvrdi da sakupljene podatke ne dele sa trećim strana, sve ovo zvuči veoma kontroverzno, s obzirom na to da kompanija stvara barijere koje trećim stranama (kao što su Google ili Meta) ograničava praćenje korisnika iOS-a dok paralelno razvija svoj reklamni biznis. Prema Mysku, podaci iz App Storea šalju se Appleu čak i nakon isključivanja opcije za personalizovanje reklama.

Apple je prošlog meseca reklame uveo i u rezultate pretraga u App Storeu: dok su proizvođači aplikacije do sada mogli da promovišu samo u pretrazi, sad mogu da plate da se reklame pojave na prikazu raznih kategorija ili čak u kartici Today.

Brojni korisnici su nakon uvođenja reklama Appleu izrazili nezadovoljstvo zbog etički diskutabilnog sadržaja, poput online igraonica i aplikacija za dejting, što je dovelo do privremene obustave prikaza reklama za takve sadržaje, ali niko ne zna šta točno sledi.

Apple, prema glasinama, u svoj sistem uskoro planira da ubaci još reklama, dok u isto vreme konkurenciji otežava pristup korisnicima iOS-a. Ovo će s vremenom, nadamo se, dovesti do otvaranja istraga o sukobu interesa.