DA LI ĆE VAS VAŠ FEJSBUK PROFIL NADŽIVETI? Šta se dešava sa nalozima nakon smrti!

Generacije koje ovih godina uz realni žive i virtualni život zbog toga će morati da se suoče sa problemom koji raniji naraštaji nisu imali – šta se dešava sa profilima na društvenim mrežama nakon što njihov kreator napusti ovaj svet?

 

Jedan od korena straha od smrti jeste bojazan od toga da ćemo biti zaboravljeni, i da ništa što smo rekli ili uradili neće biti dovoljno važno da bi se toga sećale buduće generacije. Međutim, pojavom društvenih mreža, ovaj strah postaje neosnovan – vaši Fejsbuk profil ostaće da svedoči o svim vašim delima i nedelima kojima se ponosite, ili kojih se stidite.

Generacije koje ovih godina uz realni žive i virtualni život zbog toga će morati da se suoče sa problemom koji raniji naraštaji nisu imali – šta se dešava sa profilima na društvenim mrežama nakon što njihov kreator napusti ovaj svet?

Poseban problem ovde predstavlja slučaj kada vlasnik profila nigde ne ostavi šifru kojom se pristupa profilima – njihova rodbina i prijatelji tada prolaze kroz sijaset procedura za svaku pojedinačnu društvenu mrežu kako bi ukinuli nalog ili došli do šifre pokojnika u slučaju da žele da zadrže profil, ali pod svojom kontrolom.

 

Podaci najveće društvene mreže, Fejsbuka, govore da je u prvih osam godina njihovog postojanja preminulo neverovatnih 30 miliona korisnika. Zbog toga je uprava Fejsbuka rešila da se pozabavi ovim pitanjem, te sada porodica preminulog korisnika ima dve opcije – prva je da taj profil pretvori u memorijalnu stranicu, a druga je da Fejsbuku dostave dokaz da je korisnik preminuo kako bi se profil ugasio. Februara ove godine je uvedena i treća opcija kojom korisnik zaveštava svoj profil tako što ovlasti nekog od svojih prijatelja da raspolaže profilom nakon smrti vlasnika.

                 Procedure nakon smrti vlasnika profila

Prvo pitanje koje se postavlja jeste da li će se neki od profila ugasiti sami od sebe usled neaktivnosti korisnika. Proverili smo to na pet najkorišćenijih društvenih mreža i rezultati su sledeći:

Gugl – Nalog se ovde automatski gasi nakon devet meseci nekorišćenja, ali i na zahtev. Pored toga, Gugl pruža i mogućnost da se zakaže deaktiviranje naloga u bliskoj ili daljoj budućnosti.

Fejsbuk – Profil na ovoj mreži ostaje aktivan sve dok neko ne zatraži da se on deaktivira.

Tviter – Na ovoj mreži se profil deaktivira sam od sebe ukoliko se korisnik ne uloguje duže od šest meseci.

LinkedIn – Profil ovde ostaje aktivan sve dok se ne zatraži suprotno.

Pinterest – Profil ostaje aktivan ukoliko se ne oglasi neko od rodbine ili prijatelja.

                      Kako da zaštitite svoju privatnost

 

Prvi korak jeste da napravite popis svih profila koje koristite. To se odnosi na društvene mreže, ali i bankovne račune, „klaud“ naloge za skladištenje podataka i svega ostalog što sadrži intimne informacije. Pored imena sajta, dodajte i URL kako biste olakšali posao osobi od poverenja koja će se baviti izvršenjem vaših želja.

Zatim zapišite šta želite da se uradi sa svakim nalogom pojedinačno. Možda želite da sve nestane sa interneta, a možda želite i da ostavite neke svoj nalog sa fotografijama kako bi članovi porodice i prijatelja mogli da se prisete nekih lepih zajedničkih trenutaka. U svakom slučaju, tačno naznačite kakvu ste sudbinu odredili kom nalogu. I, poslednje, navedite ime osobe kojoj u amanet ostavljate da se pozabavi time.

Vodite računa da to bude osoba od poverenja, ali ujedno i neko ko se razume u tehnologiju. I, najvažnije od svega, sve te podatke čuvajte dobro skrivene, da ih se neko zlonameran ne bi dočepao pre vremena i zloupotrebio te podatke.