Rani jutarnji saobraćaj 2025. godine: umesto da ljudi uđu u svoje automobile ili da koriste podzemnu železnicu, mogu naručiti taksi robota kako bi ih mirno vozio ulicama do njihove kancelarije – bez uznemirujućih saobraćajnih gužvi i čekanja na semaforima. Na putu do posla, oni mogu brzo proveriti putanju na svom pametnom telefonu i koristiti aplikaciju da rezervišu eskuter da ih preveze poslednjih nekoliko metara od taksija do kancelarije

 

– Što više ljudi živi u gradovima, važnije je da vožnja od tačke A do tačke B bude prijatno iskustvo. Pružanjem besprekornog povezivanja u pametnim gradovima, Bosch može pomoći da se ovo ostvari – kaže dr Rolf Bulander, član Upravnog odbora Robert Bosch GmbH i predsednik Mobility Solutions poslovnog sektora.

1. Put od tačke A do tačke B bez stresa: naručivanje mobilnosti onlajn

Danas ljudi još razmišljaju u pojmovima svojih vozila, ali će narednih godina njihov fokus preći na najbrži i najprikladniji način za dostizanje destinacije. Načini prevoza koji su uvek dostupni i mogu biti rezervisani i plaćeni putem pametnih telefona postaće ključni faktor u budućoj multimodalnoj urbanoj mobilnosti.

– Mobilnost bez stresa biće najveći prioritet za ljude koji žive u modernim metropolama – predviđa dr Bulander.

U budućnosti, putovanje bez stresa u gradovima biće pre svega pitanje povezanog, multimodalnog transporta i pametnih cloud usluga (en. cloud – oblak). Bosch je zbog toga u julu 2017. godine pokrenuo testiranje istraživačkog projekta moveBW – mobilnu platformu koja koristi podatke u realnom vremenu kako bi pronašla najbrži put kroz grad. Prednost ove aplikacije jeste što će vozačima pružiti efikasnije putovanje, dok će
gradovima omogućiti upravljanje saobraćajem, a pružaocima mobilnosti da poboljšaju korišćenje kapaciteta u svojim vidovima transporta.

– U međuvremenu, podeljene usluge nude više slobode kretanja u gradu. Njihova upotreba se povećava za 50 procenata svake godine samo u Nemačkoj – kaže Mekinsi.

Jedan primer je e-skuter usluga Bosch Coup, sa aplikacijom koja korisnicima omogućava rezervaciju skutera, sedanje, vožnju i parkiranje na pravom mestu. Nakon što je brzo postao model uspeha u Berlinu, Coup će ponuditi zabavan ekološki način vožnje po Parizu, počevši od jula 2017. godine.

2. Vozila koja dolaze do vozača

Umesto da vozači idu do svojih vozila, vozila će doći do njih. Ovo zvuči kao nešto iz filma naučne fantastike, ali uskoro će postati stvarnost.

– Pojava autonomnih vozila u gradskom saobraćaju u osnovi će promeniti naše razumevanje vožnje – kaže dr Bulander.

Već početkom naredne decenije, Bosch će u saradnji sa kompanijom Daimler dovesti potpuno automne automobile bez vozača na urbane ulice. To će poboljšati protok saobraćaja u gradovima i povećati sigurnost na putu. Korisnici će moći da naruče zajednički automobil ili taksi robot putem svog pametnog telefona.

– Povezana mobilnost i autonomna vožnja čini da mobilnost bude bez stresa i bez
nesreća – kaže dr Bulander.

3. Na putu do gradova bez emisija

Kvalitet vazduha, zone niske emisije i zabrane vožnje – u mnogim metropolama širom sveta, emisije štetnih gasova su već predmet debate. Pitanje koje se pojavljuje iznova i iznova je da li će automobili u gradovima uskoro biti napajani samo strujom. Po mišljenju dr Bulandera, put do gradova bez emisija nije pitanje ili- ili: „Moderni motori sa unutrašnjim sagorevanjem i elektromobilnost deo su rešenja kada je reč o poboljšanju kvaliteta vazduha u gradovima.

Emisije iz novih motora sa unutrašnjim sagorevanjem nalaziće se u okviru potrebnih granica. Istovremeno, elektromobilnost preuzima veću ulogu u segmentu ulaznog nivoa.

Laka električna vozila postaju sve popularniji vid transporta, naročito u azijskim metropolama u kojima stalno postoji opasnost od saobraćajnog zagušenja. Zato će tržište nastaviti da raste u narednih nekoliko godina. Procenjuje se da će oko 100 miliona takvih vozila biti proizvedeno širom sveta do 2020. godine – sve više i u Evropi.

4. Gradovi postaju pametni

U gradu budućnosti linije između vozila, javnog prevoza i infrastrukture postaju tanke. Do 2025. godine u svetu će biti 88 gradova (izvor: IHS tehnologija) koji će nuditi besprekornu povezanost, na primer pri parkiranju. Bosch radi sa kompanijom Daimler na pokretanju sistema upravljanja parkingom.

Parkinzi će biti opremljeni senzorima koji će prijaviti na obližnjem ulazu da li je određeno parkirno mesto zauzeto ili ne. Ovi podaci će se koristiti za kreiranje mape za parkiranje u realnom vremenu, kojoj se može pristupiti preko aplikacije. Rešenja kompanije Bosch pomažu vozačima da pronađu ne samo dobro parking mesto, već i najbliže mesto punjenja. Aplikacije za punjenje prikazuju sve obližnje mreže sa mogućnošću punjenja na mreži, što doprinosi da punjenje baterija vozila postane mnogo lakše.

Bosch čini gradove budućnosti pametnijim u svim oblastima, ne samo u mobilnosti.

– Za gradove budućnosti, takođe nudimo tehnologiju koja je ′Tehnologija za život′. Uzmite, na primer, San Francisko, gde Bosch radi na pametnim rešenjima za nove gradske četvrti kao tehnološki partner projektantu FivePoint. Oni zajedno planiraju pionirske tehnologije koje će podržati ekonomsko napajanje i pametne zgrade, što će poboljšati kvalitet života – kaže dr Bulander.



loading...