“UPLATI MI HITNO 2000 DINARA”: Osam godina na isti način vara građane Srbije

Aleksandar Jelić iz Sevojna, koji godinama vara građane slanjem cirkularne poruke u kojoj traži novac, ponovo "hara" Srbijom.

Laptop telefon
Pixabay.com

Njegov metod je vrlo jednostavan: kupi karticu na trafici i s nje šalje poruke na nasumične brojeve, pišući da je u nevolji. Ubeđeni u to da je reč o njihovom prijatelju ili članu porodice, primaoci poruke šalju novac.
– Uplati mi hitno 2.000 dinara u pošti na post-net uplatnicu, ali ovom čoveku: Jelić Aleksandar”, glasi poruka, a iznos novca varira od 800, 1.200 dinara, 1.500, pa do 2.000 dinara. Kada uplata legne, on ode u poštu i podigne sav novac koji su mu poslali građani – piše “Dnevnik”.
Taj prevarant isti trik primenjuje već osmu godinu – iako ga policija hapsi, čim izađe na slobodu, on nastavlja po starom. Sumnja se da je za ovih osam godina stotine ljudi Jelić ojadio putem SMS prevare i pri tom “zaradio” više od 20 miliona dinara.
To nije jedini način na koji prevaranti poput njega varaju ljude. Godinama se dešavalo da su neki građani dobijali poruke s nepoznatih brojeva da se hitno jave, a bilo je i slučajeva kada su pozivani iz inostranstva, sve s ciljem prevare. Ukoliko korisnik uzvrati poziv na nepoznati broj, automatski mu se tarifira uspostavljanje veze i vreme trajanja poziva po standardnom cenovniku za tu zonu međunarodnog tarifnog plana, i tako može napraviti račun veći od uobičajenog.
Mobilni operateri su upozorili korisnike na to da ne odgovaraju na SMS poruke i ne uzvraćaju međunarodne pozive ukoliko nisu sigurni u identitet onoga ko ih poziva. Takva vrsta prevara prisutna je već godinama u raznim delovima sveta.
Ako neko od vas traži novac, ali da mu uplatite na tuđ račun, s velikom sigurnošću može se reći da je reč o prevari. Hitan novac za prevoz, neku uslugu, lekara, malo ko traži na taj način, a još manje traži s nepoznatih brojeva telefona i da se uplati na nepoznate račune.
Dešavalo se da u SMS porukama s nepoznatih brojeva, pojedini korisnici dobiju obaveštenje o novčanim dobicima iz inostranstva. I to je još jedan način kojim se prevaranti služe da bi došli do lake zarade.
Kako se zaštititi?
Prvi korak zaštite je da korisnici prijave problem mobilnom operateru, a potom se proverava da li postoje elementi prevare. Ukoliko se ustanovi da je u pitanju obmana, takvi brojevi se blokiraju.
Pošto operateri ne vraćaju novac, šansa da se naplati šteta je podnošenje žalbe RATEL-u, Tržišnoj inspekciji Ministarstva trgovine, a u krajnjoj instanci – i pokretanje sudskog postupka.
Tu su i poruke koje “iskaču” kao baneri na telefonu. Jedan od češćih koji se može pročitati jeste obaveštenje da je telefon usporio rad zbog virusa, uz sugestiju da se preuzme “najnovija” aplikacija koja rešava tu stvar. Međutim, ukoliko to uradite, postali ste korisnik usluga koje se naplaćuju, hteli – ne hteli. Ako se uzme da ti servisi nedeljno šalju bar tri poruke, to znači da će vam račun na kraju meseca biti uvećan najmanje 2.100 dinara, i to za uslugu za koju niste ni znali da vam se naplaćuje. Zabrinjava što da korisnik tog i sličnih servisa možete postati i klikom na neku aplikaciju, kviz, test…
Građani su svojevremeno prijavljivali da im je s određenog broja šalju poruke da mogu da gledaju razne video-klipove ukoliko pošalju “V na 4411”. Međutim, svima koji su naseli na tu vrstu prevare, usledila je poruka s tog servisa koja je koštala 108 dinara, dok je odjava bila oko 15 dinara.
Poruka o uplati kredita s nepoznatog broja takođe je jedan od čestih vidova prevare, najčešće s neregistrovanih pripejd brojeva za koje operateri nemaju podatke o tome ko ih koristi.
SMS prevare uglavnom stižu noću da bi većina građana nasela jer nisu imali vremena da trezvenije razmisle, upozoravaju stručnjaci.