Korisnici mobilnih telefona u Srbiji u poslednjih nekoliko meseci RATEL-u se najviše žale na takozvane VAS usluge, koje im uvećavaju mesečne račune. U RATEL-u kažu da korisnici često iz neznanja aktiviraju te usluge koja se naplaćuje po ceni većoj od standardnih SMS poruka.

VAS usluge mogu da obuhvataju glasanje SMS-om, doniranje sredstava, učestvovanje u nagradnim igrama, obaveštenje banaka, preuzimanje multimedijalnog sadržaja kao sto su igre, aplikacije, pozadine, melodije, animacije…

– To su usluge sa dodatom vrednošću kada korisnik, recimo, hoće da zna svoj horoskop ili koristi neku uslugu koja nije standardizovana. Uobičajena procedura je da se on prijavi na taj servis, da pošalje poruku, da dobije određene informacije i to se naplaćuje po posebnim tarifama kaže direktor RATEL-a Vladica Tintor.

Upozorio je korisnike da prilikom korišćenja tih usluga, posebno sadržaja na internetu, ne klikću na banere koji se pojavljuju i da pažljivo pročitaju uslove, naročito one koje se odnose na sadržaj servisa koji se nudi, cenu i proceduru odjave, odnosno otkazivanja usluge.

– Dešava se često da korisnik i pretplatnik iz neznanja aktivira tu uslugu, klikne na neki baner, misli da je dobio poruka od svog operatora. U stvari, nije dobio poruku od svog operatora i prosto sa svakom novom dobijenom porukom njemu se račun uvećava. To je jedna neprijatna situacija koja se prolongira – rekao je Tintor.

Na određene VAS servise moguća je prijava klikom na reklame, odnosno banere na sajtovima, kao sto su na primer reklame za antivirus programe, kada korisnik dobija obaveštenje da mu je kompjuter ili telefon zaražen virusom. Ova prevara je poznata od ranije i objasnili smo kako da ne nasednete na nju, pa vas još jednom podsećamo na taj slučaj.

Tintor je objasnio da, ukoliko korisnik primi SMS poruku sa nepoznatog kratkog koda koji VAS operatori dobijaju od operatora mobilne telefonije ili primeti da mu je račun uvećan zbog stavke na ime VAS usluga, treba odmah da reaguje i samostalno je deaktivira ukoliko postoji uputstvo za odjavu, ili može da se obrati info centru mobilnog operatora čiji je pretplatnik, kako bi se neželjene usluge deaktivirale.

Neki korisnici svih operatora u Srbiji uspeli su da zaustave VAS poruke tako što su tražili od svog operatora, putem korisničke podrške, da isključe njihov broj sa VAS servisa. Nakon toga broj više ne može da se koristi za bilo kakav servis sa dodatom vrednošću, osim možda za plaćanje parkinga, što je praksa od operatora do operatora. Odjavom sa VAS servisa korisnik više nije u mogućnosti da glasa u emisijama, koristi neke bankarske servise itd.