Vremeplov: Ovako je nastala i razvijala se najuspešnija igrica svih vremena (FOTO)

Na današnji dan pre tačno 30 godina, dok je tiho besneo hladni rat, jedan ruski programer je napravio igricu kojuje nazvao jednostavno 'Tetris'. Malo ko je tada i mogao da pretpostavi kakvu će revoluciju ova jednostavna zabava napraviti u svetu igara. Ovo je priča o njoj...

U čast Tetrisa koji na današnji dan puni 30 godina i koji predstavlja najuspešniju igricu svih vremena, britanski Telegraf je napravio kratki pregled događaja koji su doveli do revolucije u IT svetu.

Sve je počelo u SSSR-u za vreme hladnog rata…

1984 – Aleksej Pažitnov, programer iz SSSR-a, kreirao je tetris na računaru Electronica 60. Naziv svom čedu dao je kombinujući reči „tetra” (četiri) i tenis, koji je bio njegov omiljeni sport.

Pajtinov je prvo napravio kod koji je podelio sa svojim prijateljima. Jedan od njih portovao je kod na IBM PC, i potom se tetris proširio poput virusa.

Uskoro su igru igrali svi u sovjetskom bloku.

– Program uopšte nije bio komplikovan. Tada nismo čak ni imali rekorde, nivoe igre. Ali ko god je počeo da igra tetri, nije mogao da prestane – izjavio je kasnije Pažitnov.

1986 – Te godine tetris se prvi put pojavio u zapadnim zemljama. Pronašao je prvo svoj put do Mađarske, gde su programeri kreirali verzije za Apple II i Commodore 64. Potom ga ja uočila britanska softverska kompanija Andromeda.

Oni su pokušavali da stupe u kontakt sa Pažitnovim, kako bi otkupili prava za PC. Bio je to početak duge bitke i višegodišnjih pregovora.

U međuvremenu, pod još uvek nerazjašnjenim okolnostima, prava na tetris su se prodavala na sve strane, pa je tako kompanija Spectrum Holobyte lansirala IBM PC verziju 1987. godine, da bi potom stigle i mnogo popularnije verzije za Commodore 64, Amiga, Atari ST i Apple II računare.

Otprilike u isto vreme Nintendo je ponudio veliku sumu novca ruskim programerima kako bi otkupio prava na tetris.

1988 – Kako bi zaštitili pravo na svoj izum ruski programeri na čelu sa Pažitnovim stovrili su organizaciju Elektronorgtechnica koja je imala prava na prodaju licence za izradu tetrisa. Ali, kako je Pažitnov u to vreme radio za Sovjetsku akademiju nauka, zbog tamnošnjih i tadašnjih zakona, nije dobio ni najmanji procenat od zarade.

1989 – Te godine u prodaji se našla Game Boy verzija Tetrisa, najpopularnija od svih. Prodato je čak 35 miliona primeraka!

1991 – Pajitnov se seli u SAD, zajedno sa Britancem Henkom Rodžersom iz kompanije Andromeda, sa kojim je u međuvremenu postao blizak prijatelj.

1996 – Pajitinov i Rodžers osnivaju kompaniju The Tetris Company, koja je imala sva prava na tetris. Potom je i privatizovana Elektronorgtechnica postala njihovo vlasništvo. Bio je to prvi put da je Pajitinov mogao da zarađuje novac od svog izuma.

– Aleksej Pažitnov je verovatno najpoznatiji autor igara na svetu, ali je uvek imao filozofski odnos prema prema zaradi koju je ostvarivao, što je posledica njegovog dobrog kućnog vaspitanja. Nakon više od decenije izostavljanja iz priča o licenciranju tetrisa, skromni Aleksej najzad dobija ono što je zaslužio – izjavio je tada Rodžers.

Iste godine Pažitnov je počeo da radi za kompaniju Microsoft, kreirajući do 2005. godine više video igara.

2009 – Kompanija Apple povukla je igru ‘Tris’ iz svojeh App Storea nakon žalbi The Tetris Company.

I danas The Tetris Company oštro brani svoja prava na tetris, čija popularnost ni pored mnogo komplikovanijih i zahtevnijih igara ne prestaje.