Slova i brojevi na auto-gumama veoma su važni za izbor odgovarajućih pneumatika za vaše vozilo. 

U svrhu informisanja i pravilnog izbora, proizvođač pneumatika Goodyear pripremio je pregled glavnih oznaka, njihov opis i na šta sve vozači treba da obrate pažnju.

1. Dimenzije: Jedan od najvažnijih podataka na pneumaticima je njihova veličina. Ona se sastoji od širine pneumatika u milimetrima, njegove visine (izražene u procentima visine pneumatika u odnosu na njegovu širinu, što se naziva još i presekom gume) i prečnika unutrašnjeg ruba izraženog u inčima.

To su takođe mere koje proizvođač automobila određuje pri izradi vozila i koje treba poštovati.

2. Nalepnica EU: Svaki pneumatik opremljen je takozvanom nalepnicom EU koja obuhvata oznake sa slovima od A (najbolji pneumatik) do G. Nalepnica otkriva kvalitet pneumatika za:

– prijanjanje na mokroj podlozi (između oznake A i G je, pri brzini od 80 km/h, čak 18 metara razlike u dužini zaustavnog puta pri kočenju),

– stepen iskorišćenja goriva koji neposredno utiče na potrošnju goriva (razlika između klase A i G je oko 7,5%, što, recimo, za 15.000 pređenih kilometara godišnje znači oko 100 evra uštede)

– spoljašnju buku odnosno emisiju buke (ona se izražava u decibelima i sa crnim talasima na simbolu zvučnika, pri čemu su pneumatici sa jednim talasom tihi, a oni sa tri talasa najglasniji).

Pri čitanju nalepnice EU treba napomenuti da je ona kod zimskih pneumatika donekle manjkava jer ne daje podatak o tome koliko su pneumatici efikasni u snegu.

3. Nosivost i brzina: Oznake sastavljene od dvocifrenog ili trocifrenog broja i slova (na primer 91H) pokazuju nam nosivost i klasu brzine pneumatika.

Nosivost se odnosi na nosivost pojedinog pneumatika (broj 91 tako, na primer, znači da pojedini pneumatik može da nosi 615 kilograma težine, pa je nosivost sva četiri pneumatika 2.460 kilograma).

Nosivost svih pneumatika inače ne sme biti manja od najveće nosivosti automobila.

Klase brzina za putnička vozila označene su slovima Q, T, H, V, W i Y koja dozvoljavaju brzine do 160, 190, 210, 240, 270 i 300 km/h. Postoji takođe kategorija brzine ZR koja dozvoljava brzinu veću od 240 km/h.

Infografika: Goodyear

4. Oznaka DOT: Predstavlja informacije o datumu proizvodnje pneumatika. Ova oznaka od 12 mesta sastoji se od tri šifre sa po četiri mesta. Za kupce pneumatika je najvažnija treća četvorocifrena šifra.

Ona zapravo pokazuje nedelju (prve dve cifre) i godinu (druge dve cifre) izrade pneumatika.

Naravno, zbog logistike proizvodnje pneumatika i transporta ne možemo očekivati da ćemo uvek dobijati samo najnovije pneumatike. Ali to ne predstavlja problem jer je starenje pneumatika u skladištu, zahvaljujući novim materijalima i aditivima, znatno usporeno.

Pneumatici mnogo brže ostare ako su montirani na vozilo jer na njih utiče više faktora – sunce, temperatura i mehanički uticaji sa puta itd.

5. “M + S” i “3PMSF”: Pravi zimski pneumatici, pored oznake M+S, imaju na bočnom zidu i oznaku snežne pahuljice na alpskom vrhu (engleska skraćenica 3PMSF), a podvrgnuti su i strogim testovima na snegu i ledu. Ne bismo smeli da ih menjamo sa pneumaticima koji imaju samo oznaku M+S.

Po našoj zakonskoj regulativi se, inače, pneumatici sa tom oznakom svrstavaju među zimske pneumatike, ali se za vožnju u pravim zimskim uslovima preporučuju pneumatici sa oznakom snežne pahuljice na alpskom vrhu (3PMSF). 

6/7. “XL” i “SUV”: Oznaka XL ili Extra Load je po navici napisana uz oznaku za nosivost pneumatika. Označava model koji ima ojačanu konstrukciju (pre svega bočne zidove pneumatika) i veću nosivost.

Ovi pneumatici su namenjeni za korišćenje na težim vozilima.

Oznaku XL ne treba mešati sa specijalnim modelima pneumatika za sportska terenska vozila (SUV) koji se od prvih bitno razlikuju.

8. Indikator habanja pneumatika: U profilu svih novijih automobilskih pneumatika mogu da se opaze manje izbočine. One označavaju minimalno dozvoljenu dubinu profila.

Na primer, zimski pneumatici Goodyear, umesto obične izbočine, u profilu imaju snežnu pahuljicu – i kad se ona zbog habanja više ne vidi, pneumatik nije više za upotrebu.

Svaki novi pneumatik ima približno od 8 do 10 milimetara profila.