Ponekad je dovoljno samo 15 minuta nežnih automobilskih vibracija da se smanji vozačeva budnost i analogno tome izazove pospanost, kažu naučnici i pozivaju proizvođače automobila da redukcijom tih vibracija spasu živote.

– Naša studija pokazuje da stalne vibracije na niskim frekvencijama, onakve kakvim smo izloženi u vožnji, progresivno izazivaju pospanost i kod ljudi koji su dobro odmoreni i zdravi – rekao je glavni autor studije Stiven Robinson.

Studiju je sproveo Univerzitet u Melburnu u Australiji, zemlji u kojoj je 20 posto fatalnih saobraćajnih nesreća uzrokovano umorom. Brojke su jednako visoke u Evropi.

– Petnaest minuta od početka vožnje polako nastupa pospanost. Već nakon pola sata to znatno utiče na sposobnost vozača da ostane koncentrisan i budan – rekao je Robinson.

Umor može da bude znatno opasniji čak i od vožnje u pijanom stanju. U Nemačkoj, na primer, dvostruko su više pogibija na putu uzrokovali vozači koji su zaspali za upravljačem nego oni pod uticajem alkohola. Naučnici su ispitivali frekvenciju otkucaja srca kod 15 dobrovoljaca na virtuelnom simulatoru monotone vožnje dvotračnim autoputem. Oni koji su bili izloženi vibracijama osećali su se znatno umornije od onih kojima su vibracije uskraćene, utvrdili su.

Naučnici sada pozivaju proizvođače automobila da dizajniraju sedišta tako da se smanje vibracije i njihov uspavljujući učinak. 

Do tada, preporučuju da se umor za volanom prevlada zaustavljanjem automobila i odmorom. Jer suprotno uvreženom verovanju, otvaranje prozora, pojačavanje muzike ili energetski napitak neće pomoći pri eliminaciji umora.