Vozači, ne nasedajte na reklame i trikove prodavaca! Evo KOLIKO ČESTO zapravo treba MENJATI GUME

zimske gume
Pixabay.com

Auto guma spolja svojim izgledom odaje utisak jednostavnosti,međutim njen sastav je vrlo komplikovan i povezan je sa sigurnošću naše bezbednosti dok se vozimo kolima. Ono što se često postavlja kao pitanje jeste kako se može tačno utvrditi starost auto guma?

Vremenski uslovi kao što je stalna izloženost sunčevoj svetlosti ubrzava starenje guma, takođe uslovi održavanja kao što je previše napumpavanja guma ili ispuštenost kao i neadekvatna upotreba i skladištenje dovode do bržeg habanja. DOT koji se može videti na gumama označava kada su se te gume proizvele ali nikako ne označava njihovu starost i iskorišćenost.

Na koliko se auto gume menjaju

Preporuka stručnjaka je da se gume zamene nakon 10 godina od njihove proizvodnje, iako one nisu iskorišćene do kraja. Redovno proveravajte gume na automobilu.

Datum proizvodnje dakle nije stvarni pokazatelj toga koliko su gume na automobilu istrošene već to u kojim uslovima su te gume čuvane, kako su održavane i kakvim su uslovima bile izložene tokom godina korišćenja.

Stvari koje morate znati o auto gumama:

  • E oznaka na gumama označava da guma poseduje odgovarajući E sertifikat, kojim zadovoljava propise Evropske unije o deklrisanju kvaliteta auto gume. Ova oznaka se sastoji iz velikog ili malo slova e i broja koji uokviren krugom ili kvadratom, nakon čega sledi još jedan broj pod kojim je sertifikat zaveden. Uokvireni broj je šifra zemlje koja izdala sertifikat. Oznaka za Srbiju je E10.
  • DOT oznaka na auto gumi je mesto i datum proizvodnje. DOT se sastoji iz dva broja, prvi označava fabriku gde je proizvedena guma, a drugi broj koji se sastoji od četiri cifre označava nedelju i godinu proizvodnje gume. Krajnji rok kojim se gume smatraju novim je 6 godina. Jako je bitno da gume budu pravilno skladištene, i ovo je preporuka svih proizvođača i međunarodnih institucija koje se bave gumama.
  • M + S standard se odnosi na geometrijsku karakteristiku gume. Ova oznaka olakšava odabir zimskih guma jer se jasno po šarama vidi da su gume namenjene zimskim uslovima upotrebe. To znači da će vam gume sa simolom pahuljica obezbediti bolju vožnju tokom zime i ponašanja na snegu.
  • Indeks nosivosti ili LI je kod koji odgovara maksimalnoj težini koju guma može da podnese.
  • Indeks brzine odgovara maksimalnoj brzini koju guma može da podnese.
  • Dubina širine šara može biti od 8 milimetra ili više kod zimskih guma.
  • Pritisak u gumama ne određuje dimenzija ili vrsta, već stil vožnje i opterećenost vozila. Da biste saznali koji je ispravan pritisak za vaše vozilo, potrebno je da proverite karticu proizvođača automobila koja se često nalazi sa unutrašnje strane haube. Pritisak se proverava kada su gume hladne, jer se tokom vožnje pritisak u njima povećava.
  • Ventil na gumi ima bitno svojstvo jer je njegov zadatak da održi pritisak u gumi, kapica ventila sprečava da u ventil uđe prljavština i vlaga.
  • Ranflet gume koje su dizajnirane tako da ne ispuštaju vazduh ukoliko se probuše, čime omogućavaju nastavak vožnje ali sa smanjenom brzinom do 90 kilometra na čas i ne duže od 150 do 300 kilometra u zavisnosti od vrste gume.