Vučićevih 5 ideja u Berlinu: Koju će Merkelova prihvatiti?

Premijer Srbije Aleksandar Vučić je na jučerašnjoj konferenciju o zapadnom Balkanu u Berlinu nemačkoj kancelarki Angeli Merkel i liderima regiona predstavio okvirni plan ekonomskog jačanja regiona, napisan na 18 strana i podeljen u pet tačaka.

Centralno mesto u ovom okvirnom planu zauzimaju infrastrukturni projekti, koji bi vodili ka slobodnijem protoku robe, a zatim i uspostavljanju carinske unije između zemalja regiona koje nisu ušle u EU.

Vučić je juče istakao da je Srbija predlažila tri bitna infrastrukturna projekta i da je deo finansijskih sredstava za to već obezbeđen iz Evropske unije, a da je deo potreban i u grantovima i u takozvanim soft kreditima od Evropske unije.

– To su veoma važni projekti, prva dva projekta pruge Beograd-Sarajevo i Beograd-Podgorica-Bar. Treći infrastrukturni projekat je izgradnja auto-puta od Niša do Prištine, što bi bilo veoma važno i za Srbe i za Albance i za Srbiju. Tu je i naša želja da se formira viši stepen slobodne trgovine roba i usluga, da idemo ka carinskoj uniji u regionu CEFTA, što nije jednostavno, ali to je ideja za budućnost – naveo je srpski premijer.

Posle radne večere s Merkelovom, Vučić je za RTS rekao da Srbija ima prepoznatljivu i dobru politiku, od koje neće odstupati. Na pitanje da li će se Srbija naći između EU i ruskog kapitala, odgovorio je:

– Ne plašim se da će se Srbija naći između čekića i nakovnja, a mi smo na evropskom putu, ali ne možemo da rušimo neka tradicionalna prijateljstva i ono što su ekonomski interesi Srbije – rekao je Vučić, koji je s nemačkom kancelarkom razgovarao i o ukrajinskoj krizi.

Vučićeve ideje

1. Inicijativa za slobodniji protok robe do uspostavljanja carinske unije

– Obuhvata Srbiju, Makedoniju, Crnu Goru, BiH i Albaniju
– Cilj je efikasniji i jeftiniji protok robe
– Nema carinjenja, brži protok robe
– Uspostavlja se spoljnotrgovinska politika prema trećim zemljama
– Eliminišu se problemi preprodaje robe, a dolazi do značajnih administrativnih ušteda
– Carinska unija dugoročno ojačava ekonomsku poziciju regiona i u Evropi i globalno

2. Formiranje Unije mladih zapadnog Balkana

– Cilj Unije je podizanje kvaliteta života mladih i unapređenje opšte međudržavne saradnje
– Unija bi obuhvatala Srbiju (uz uključivanje mladih s KiM), Crnu Goru, Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu, Makedoniju, Sloveniju, Albaniju
– Predviđeno je formiranje platforme, radnog tela, sekretarijata Unije i regionalnog fonda
– Unija bi imala i kanale za komunikaciju i distribuciju informacija
– Prvi i najznačajniji korak za stvaranje Unije je signal regionalnih vlada i institucija za mlade, kroz skup na visokom nivou
– Predviđeno je i formiranje regionalnog koordinacionog tela i sekretarijata

3. Rekonstrukcija železničke pruge Beograd-Sarajevo

– Okvirna investicija je oko 525,9 miliona evra
– Srbija bi dala 247,5 miliona evra, a BiH 278,4 miliona evra
– Predviđena je trasa Beograd – Valjevo – Lipnica (Loznica) – Zvornik – Tuzla – Doboj – Sarajevo
– Predloženo je formiranje radne grupe vlada Srbije i BiH, koja koordinira i donosi odluke
– Predviđena i stručna radna grupa, koju čine stručnjaci iz Srbije i BiH
– Stručna grupa bi analizirala stanje infrastrukture i procenila očekivani obim prevoza putnika i robe
– Stručna grupa bi trebalo i da predvidi radove na infrastrukturi, proceni sredstva za izradu projektne dokumentacije i izvođenje radova

4. Izgradnja auto-puta Niš-Priština

– Dužina auto-puta je 120 km
– Investicija bi okvirno
koštala 840 miliona evra
– Auto-put bi omogućio povezivanje KiM s Koridorom 10, ka Rumuniji i Bugarskoj
– Za izradu cele dokumentacije predviđeno je 18 meseci

5. Rekonstrukcija putnog i pružnog koridora Srbija – Crna Gora – Albanija

– Predviđena su tri kraka koridora
– Prvi krak je Beograd-Podgorica-Bar
– Drugi krak je Beograd-Podgorica-Skadar-Tirana
– Treći krak Beograd – Bijelo Polje – Peć – Klina – Glogovac – Priština
– Ukupna vrednost radova na modernizaciji i rekonstrukciji pruge Beograd-Bar iznosi 329 miliona evra
– Procenjuje se da bi rekonstrukcija pruge Podgorica-Tirana iznosila oko 150 miliona evra
– Od Bijelog Polja preko Berana do Peći ne postoji pruga, planirano da se izgradi 103 km i trošak od oko 850 miliona evra
– Plan uključuje Kosovo, koje jednim krakom treba da se priključi na koridor