Besni građani se švercuju uprkos svemu: ‘Sistem nije fer, i nećemo da ga poštujemo!’ (FOTO)

Promene u tarifiranju prevoza u GSP sistemu razbesnele su većinu građana. Tek nekolicini odgovara novi sistem plaćanja.

Novi sistem tarifiranja Bus plusa uspeo je da zbuni sve korisnike, te je, budući da je krenuo sa radom u nedelju, svima bilo pravo olakšanje što ne moraju makar taj dan da isprobavaju sve nove mogućnosti.
– Čoveče, mama mi se uspaničila, htela je da ode do sestre, a plaši se da neće moći da se snađe sa novim otkucavanjem karte – samo je jedna od priča koje su se odvijale na internetu u vezi novih karata koje su u nedelju bila glavna tema razgovora Beograđana.
Međutim, ni narednih dana nije bilo ništa bolje. Građani su besni zbog toga što su, pod maskom pojeftinjenja, zapravo dobili skuplje pojedinačne karte.

– Ne znam odakle im ideja da sasvim ukinu pojedinačnu kartu! Toga nema nigde u svetu. Sistem sada jeste pravedniji prema onima koji menjaju više prevoza da bi došli do odredišta, ali šta je sa nama koji se vozimo jednom linijom najviše pola sata? Mi smo sada praktično kažnjeni. Sada tek neću validirati kartu! – ogorčen je jedan putnik.
Na našu opasku da su uvedene i dodatne mere sprečavanja švercovanja, budući da se aparati blokiraju kada kontrola otkuca svoje karte, putnik nas prvo iznenađeno gleda, a zatim zaključuje da je to nemoguće.

– Ma, nema šanse. Već par puta su najavljivali, pa nije bilo ništa od toga – odmahuje glavom u neverici. Ipak, mnogo pažljivije posmatra svaku iduću stanicu, dok pogledom šara po putnicima u nameri da pravovremeno spazi kontrolore.
Na idućoj stanici, u autobus ulazi grupa devojaka. Ne kucaju kartu, već ostaju kraj aparata, koji je već opkoljen putnicima sa sličnim rezonovanjem – „ako uđe kontrola, vadimo kartice na gotovs”.
– Počeli su da kriju aparate. Pre neki dan su u autobus ušla dvojica, aparata nigde na vidiku, a onda su ih izvukli ispod jakni, zapakovane u neke kese – upozorava jedna od njih ostatak društva. Tom rečenicom je zadobila pažnju ostatka autobusa. Svi napregnuto slušaju ne bi li čuli koje su još nove „cake” omraženih kontrolora.

– Čula sam za to. Malo mi je što se štrecam zbog svakog momka koji nosi onu pederušu, sad i oko toga treba da brinem – odgovara joj druga. Nastaje muk, i svi zamišljeno gledaju kroz prozor.
Prema našoj slobodnoj proceni, makar 80 odsto putnika u tom autobusu činili su šverceri. Pitamo jednog mladića kako mu se čini novi sistem prevoza:
– Lopovski je urađeno. Gde to ima da se karta aktivira na kiosku? Svi znamo koliko se čeka na autobus u Beogradu. Dakle, meni teče vreme a nisam unutra?! – ogorčeno će on. Objašnjavamo mu da se to odnosi samo da celodnevnu i višednevne karte. Ipak, zaključuje on, to nije pravedno.
Ima, međutim i onih kojima novi sistem savršeno odgovara:
– Do sada sam se redovno švercovala. Budući da najčešće putujem sa kraja na kraj grada i menjam minimum tri linije u jednom pravcu, zaista nisam mogla finansijski da podnesem da se kucam u svakom autobusu. Ova nova vremenska karta mi je zaista pristupačna, tako da dižem ruke od švercovanja – ispričala nam je jedna od retkih putnica koja je svoju kartu očitala odmah po ulasku u autobus. Ipak, kontrole nema ni na vidiku, budući da je autobus prošao sve „kritične” stanice. Olakšanje se prosto oseća u vazduhu – sve do naredne vožnje. Izgleda da pravi „rat” kontrolora i švercera tek uzima maha.

 

Promene u sistemu
Budući da je većina građana i dalje zbunjena novim sistemom tarifiranja, izdvojili smo sve promene koje su uvedene od prvog februara:

Pojedinačne karte više nema – sada postoji samo vremenska koja važi 90 minuta, a cena joj je 89 dinara.

Mesečne karte – tu se ništa nije promenilo u pogledu korišćenja i cene, osim u slučaju penzionerskih – građani stariji od 65 godina plaćaju godišnju kartu u iznosu od 407 dinara, dok će ostali plaćati 1.120 dinara, koliko iznose i mesečne karte za sve povlašćene kategorije.

Dnevne karte – ova karta važi 24 sata, a aktivira se u trafici. Košta 280 dinara i najisplativija je za turiste.

Karta kod vozača – njen iznos je 150 dinara i važi samo za vožnju u tom autobusu.