Gavrilo Božović: Čovek koji pomera granice grafičkog dizajna

Posetioci konferencije Brand New World, koja će se, kao centralni deo ovogodišnjeg festivala Belgrade Design Week 2014, održati 9, 10. i 11. oktobra, a u saradnji sa Švajcarskim umetničkim savetom (Swiss Arts Council) Pro Helvetia imaće priliku da čuju predavanje švajcarskog dizajnera srpskog porekla, Gavrila Božovića, ali i da posete njegovu izložbu u okviru DesignPark programa i učestvuju na radionici koju će održati u okviru programa DesignLabs

Gavrilo Božović je inženjer, nekada konsultant u oblasti biotehnologije, direktor za inženjering na transdisciplinarnom institutu EPFL+ECAL Lab, koji se danas bavi dizajnom, kao partner u agenciji za komunikacije Restons sérieux u Lozani (Švajcarska). Bavi se najrazličitijim projektima, dizajnom korporativnog identiteta, interaktivnih instalacija, web dizajnom, za klijente kao što su Lekari bez granica, Kanal 9, Fakultet umetnosti u Bernu, Grad Lozana, Švajcarski umetnički savet Pro Helvetia…

Povod za ovaj razgovor je njegova izložba na predstojećem BDW-u i učešće na međunarodnoj konferenciji Brand New World na kojoj će predstaviti zamiljive projekte

– Ja sam zapravo rođen u Srbiji, ali celog života živim u Švajcarskoj. Volim svoju novu zemlju, ali uživam u spontanosti i energiji Srbije. Tu čovek ima utisak da je sve moguće; sve me veoma inspiriše i motiviše, kaže Gavrilo Božović.

Sada dolazite u Beograd na Belgrade Design Week-a…

– Bio sam na BDW-u 2013, ali kao posetilac. Bio sam zapanjen kvalitetom predavača, umetnika koji su izlagali i učesnika na panelima, a još više opuštenom atmosferom na konferenciji. Uživao sam u razgovorima sa svetski poznatim dizajnerima u tako neformalnom okruženju i kompletno iskustvo je bilo veoma dragoceno. Zato sam rado prihvatio poziv da učestvujem na BDW-u: za mene je to privilegija. Nadamo se da će naša izložba i radionica na BDW-u biti prilika da se započne jednabogata komunikacija sa profesionalcima iz raznih oblasti i različitog porekla, razgovori o novim načinima rada u vizuelnim komunikacijama.

Šta će publika moći da čuje na Vašem predavanju?
– Govoriću o radu svoje kompanije, o nastojanju da pomerim granice grafičkog dizajna boljom upotrebom novih tehnologija. Konkretno, govoriće se o interaktivnosti u komunikaciji: kako ona može da pomogne da se prenese poruka, koje nove mogućnosti pruža i koja su joj ograničenja.

Šta Vas kao dizajnera trenutno najviše okupira?
– Masovno prilagođavanje proizvoda i slobodan pristup sadržajima, iako se o tome već neko vreme priča. Sredstva za proizvodnju i distribuciju su sve više u rukama naroda, što znači da se krećemo ka privredi sa manje „blokbaster” proizvoda, ali i ka većoj raznovrsnosti. Time je pozicija dizajnera drugačija: otvaraju se niše za veoma specifične ponude gde će se prepoznati raznovrsnije veštine i vizije. S druge strane, time je danas teško izvodljivo dizajnirati zaista kultne proizvode, ali mislim da je to mala cena za bogatstvo novog pejzaža koji imamo na polju dizajna.
Kako ste se zainteresovali za dizajn?
– Školovao sam se i počeo karijeru kao inženjer. To je oblast u kojoj znate koji rezultat tražite i time se vodite u radu. Iako to može biti izazov, meni je nedostajala dimenzija istraživanja. U dizajnu, umetnosti, kao i u nauci, ne znate unapred šta ćete postići: krećete se različitim putevima, od kojih većina ne vodi nikuda…a onda otkrijete da to vas dovode do neočekivanih i divnih rezultata. To me je privuklo svetu dizajna, mada i dalje svakodnevno koristim svoja tehnička znanja.

Koji Vam je projekat najdraži i zbog čega?

– Jalousie („Ljubomora”), koji će biti predstavljen u Beogradu, i koji je za mene moćan iz nekoliko razloga. U pitanju je slika, štampana na papiru koji tokom izložbe gori tamo gde ga posetioci gledaju. Uništenje je fizičko i konačno. Zato će samo prvi posetioci videti celu sliku. Oni koji dođu kasnije videće verziju koja je delimično izgubila sadržaj. Ali najvažnije je da se sadržaj ne uklanja nasumično: uništavaju se delovi koje sami posetioci smatraju za najvažnije ili najzanimljivije. To pokreće mnoga pitanja skromnosti i cenzure, slika se krije, ili biva skrivena od pogleda posmatrača. Osim toga, delimično uništena slika koju dobijemo na kraju postaje delo za sebe, u čijem su stvaranju učestvovali posetioci. To je slika koja kao ožiljke nosi na sebi svedočanstvo o interesovanju publike.

Šta Vas najviše ispunjava u radu?
– Naša kompanija radi mnogo komercijalnih projekata. Možda zvuči kao kliše, ali veoma sam ponosan kada klijenti odu zadovoljni onim što smo uradili i ponovo nas angažuju.

Sa kojim klijentima najradije sarađujete?
– Radili smo sa start-up kompanijama, kulturnim ustanovama, velikim kompanijama, itd. Ne bih rekao da ijednu od tih kategorija preferiram, mi samo volimo da radimo sa ljudima koji strasno veruju u svoj proizvod i uslugu kao i mi. Uvek kada je to slučaj, razvijemo međusobno dobre odnose koji pomažu da i jedni i drugi napredujemo: klijentima da razviju komunikaciju, a nama da se razvijamo zahvaljujući njihovim imputima.
Imate li neki poseban proces rada?
– Volimo da organizujemo kratke „hakatone”, sastanke od po par dana, gde ponekad pozovemo ljude izvan naše kompanije. Otkrili smo da kada provedemo dva dana radeći non stop na nekom projektu, bez ograničenja, to ne samo da često dovodi do razvoja konkretnih komercijalnih projekata, već nam pomaže da ostanemo britkii motivisani.
Koliko ste upoznati sa srpskom kreativnom scenom?
– Imao sam prilike da vidim mnoge izložbe, otvaranja i druge manifestacije u Srbiji, ali premalo da bih mogao da tvrdim da dobro poznajem srpsku scenu. Ipak, ono što sam primetio u tim prilikama je osećaj velike kreativne slobode u Srbiji. Sama scena čini se veoma dinamičnom i punom energije.

BELGRADE DESIGN WEEK 2014

Ovogodišnji Belgrade Design Week će biti održan od 6. do 11. oktobra 2014. Godine u Staroj Fabrici Staklopan, u Ulici Strahinjća bana. Centralni deo manifestacije, čuvena međunarodna konferencija Brand New World, deveta po redu, biće održana 9, 10. i 11. oktobra. Festival će pratiti i program izložbi BDW DizajnPark paviljon, profesionalne radionice BDW DizajnLabs i tradicionalno, po četvrti put projekat 100% Future Serbia.

Na Brand New World konferenciji govoriće predavači iz više od 20 zemalja, iz različitih kreativnih industrija – Massimiliano Fuksas, Zuzanna Skalska, Michel Rojkind, Tom Strala, Christian Kerez, Nicolas le Moigne, Guido Woska / Designit, Ido Garini / Studio Appetit, Gavrilo Bozovic / restons-serieux, Igor Kordey, Irena Kilibarda, Milos Dimčić, Kim Herforth Nielsen / 3XN i drugi. Belgrade Design Week 2014 se održava pod Visokim pokroviteljstvom predsednika Republike Srbije i gradonačelnika Beograda, u saradnji sa Delegacijom Evropske unije u Srbiji, Privrednom komorom Srbije, uz podršku i ambasada i institucija Japana, Holandije, Švajcarske, Nemačke, Meksika, Indije i Izraela.