GSP štedi gorivo, a mi se kuvamo: Klima neće skoro proraditi u prestoničkim autobusima

Za "kuvanje" u vozilima GSP prethodnih dana, kada su temperature bile čak i 32 stepena Celzijusa, nisu odgovorni vozači, niti kvar na rashladnim uređajima.

 

Prekidač je bio u rukama gradskih službi koje drže pod kontrolom saobraćaj, pa i javni prevoz u Beogradu, a nauštrb ventilacije, nastoje da prištede na gorivu, pišu Novosti.

– Vozači ne odlučuju da li će uključiti ili isključiti rashlađivanje, to ne zavisi od njih. Uključivanje klime zavisi od temperature, a odluka o aktiviranju sistema za hlađenje u vozilima donosi se u dogovoru sa Sekretarijatom za saobraćaj i Direkcijom za javni prevoz. Postoji okvirni datum kada se uključuje, ali to ipak zavisi od vremenskih prilika – kaže Željko Milković, generalni direktor GSP “Beograd”.

Korišćenje klima-uređaja povećava potrošnju goriva od 20 do 25 odsto. Pošto GSP mesečno daje 400 miliona dinara, nije zanemarljivo povećanje troškova. Nastojimo da ih uključujemo što kasnije i isključujemo što ranije, ali i da nađemo kompromis između potreba putnika i interesa GSP – kaže Milković.

Klime u vozilima koja fabrički imaju ugrađen sistem za hlađenje, funkcionišu dobro, međutim, one koje su naknadno ubacivane u starija vozila zadaju muke majstorima.

– Ugradnja 140 klima u vozila koja nisu za to predviđena bila je greška. Cenu nepromišljene odluke, koja je bila tehnički neopravdana, jer su vozila stara i njihovi motori ne podržavaju dodatno opterećenje od 20 do 30 odsto, plaćamo i danas – objašnjava Milković.

On dodaje da je za ugradnju klima-uređaja u stara vozila, koja je započeta pre četiri godine, potrošeno više od 200 miliona evra. Instaliranje uređaja po vozilu je koštalo od 8.000 do 11.000 evra, a tolika je ukupna vrednost jednog starog autobusa!

Klime su instalirane i na vozilima koja nam je donirao Japan – podseća direktor GSP.

– I sa njima imamo problem jer otvori u koje su ugrađene nisu dobro zadihtovani, pa vozila prokišnjavaju. Pokušavamo da kvarove otklonimo i da održavamo ove sisteme, ali to je vrlo teško. Dok su bili u garantnom roku servisirala ih je firma koja ih je i ugradila. I sada se nude, ali su im usluge skupe i ne isplati nam se da ih angažujemo, pa se o servisiranju brinu naši majstori – kaže Milković.