Biće to OGROMNA PROMENA za sve Beograđane! UKIDA SE BUSPLUS?!

Narednu godinu mogao bi da obeleži najavljeni početak gradnje metroa, izmeštanje Starog savskog mosta, ali i ukidanje Busplusa!

busplus validator
Petar Marković

Podsećamo, Busplus sistem je stupio na snagu 1. februara 2012. godine, ali je veoma interesantno da, prema tenderskoj dokumentaciji, ugovor ističe već u septembru 2020. pošto je desetogodišnja saradnja Grada Beograda i konzorcijuma na čijem se čelu nalazi firma “Apeks”, ozvaničena u septembru 2010, a u međuvremenu je osvežena sa čak šest aneksa, od kojih je poslednji parafiran u septembru 2015.

Od prvog dana Busplus je bio na meti najrazličitijih kritika, opravdanih ali i neopravdanih. Mora se priznati da je te 2012. u istoriju poslat jedan zastareo i problematičan sistem koji je bio podležan raznim mahinacijama.

Privatni partner je uložio opremu i softver vredne 12,15 miliona evra bez PDV-a, a zauzvrat je dobio pravo da, na osnovu ugovora, svakog meseca inkasira 8,53 odsto prihoda od prodatih karata.

– Sistem je ispoljio dosta slabosti, pre svega u pogledu kontrole putnika i čestih promena u tarifnoj politici, stvorila se opšta atmosfera da kupovina karte nije obavezna, kontrola je bila otežana usled nedostataka ovlašćenja i nadležnosti kontrolora, njihovog nedovoljnog broja, neefikasnog načina utuživanja korisnika… – stoji između ostalog u dokumentu Grada Beograda.

Takođe, kao potencijalni problemi označeni su i “davanje besplatnog prevoza za lica starija od 65 godina, ukidanje obavezne validacije za putnike sa mesečnim kartama…”

Grad Beograd je, inače, imao mogućnost da i pre isteka, raskine ugovor sa “Apeksom”. Iako je u jednom trenutku to najavljivao tadašnji gradonačelnik Siniša Mali, od toga se odustalo, a jedan od razloga je bila suma koja je u tom slučaju trebalo da se isplati privatnom partneru.

Po slovu ugovora, Grad Beograd je 2016. mogao da raskine ugovor i otkupi sistem za 5,6 miliona evra, 2017. za 4,6 miliona, 2018. za 2,4 miliona, a u 2019. koja je osma godina eksploatacije sistema za “samo” milion evra. I to bi sigurno bilo učinjeno da je postojalo iole kvalitetno alternativno rešenje.

Realno, Grad Beograd ima nekoliko opcija na stolu: da produži ugovor sa “Apeksom”, da nađe novog operatera ili da potpuno promeni sistem naplate karata u gradskom prevozu.

DOBRE I LOŠE STRANE

Busplus je doneo dosta dobrih stvari: umesto papirnih dobili smo moderne plastične karte, na stanicama su se pojavili displej ekrani koji pokazuju kada stižu vozila, a to isto je moguće saznati i putem besplatne aplikacije ili slanjem SMS poruke.

Najveći problem je što je privatnik preuzeo i obavezu organizovanja kontrolora, a mnogima nije bilo po volji što im je svakog meseca pripadalo 8,53 odsto prihoda od prodatih karata.