Učenica osmog razreda OŠ "Živan Maričić“ u Žiči nije se plasirala na republičko takmičenje "Književna olimpijada“ za jedan bod iako je zadatak tačno uradila.
Problem – da li se piše “Smrt majke Jugovića“ ili “Smrt Majke Jugovića“.
– Na okružnom takmičenju učenica nije dobila bod za tačno urađen 11. zadatak i samim tim nije se plasirala na viši nivo takmičenja. Ona je kao tačan odgovor napisala ‘Smrt majke Jugovića’. U ključu za pregledače jedini dozvoljen odgovor je bio ‘Smrt Majke Jugovića’. Odgovor nije priznat zbog pravopisne greške – navodi profesor srpskog iz te škole Danilo Spasojević u otvorenom pismu Društvu za srpski jezik objavljenom na sajtu “Nedeljnika”.
Međutim, on ističe i da je devojčica učila iz iz literature koja se koristi u redovnoj nastavi – čitanke za šesti razred Izdavačke kuće „Klett”, koju je odobrilo Ministarstvo prosvete.
Kako navodi, u svim udžbenicima koje učenici danas koriste piše onako kako je devojčica napisala. Problem je što u Pravopisu srpskog jezika Matice srpske (2010) piše drugačije.
Profesor postavlja pitanje zašto je ona kažnjena kada je napisala baš onako piše u njenim udžbenicima, ali i zašto u udžbenicima štampanim 2015. godine nije primenjeno ono što je propisano 2010. godine.
– Da li zaslužuju naši učenici da ne odu na republičko takmičenje ako napišu onako kako su to videli od univerzitetskih profesora – navodi on u pismu.
Spasojević precizira da se Društvo za srpski jezik poziva na osporavani Pravopis i da se tamo nalazi preoporuka za tačan odgovor.
– Znamo da se Društvo poziva na Pravopis srpskoga jezika Matice srpske (2010) i da u tom izdanju (koje je vrlo osporavano prethodnih godina u univerzitetskim krugovima) autori preporučuju da se ‘majka Jugovića’ piše kao ‘Majka Jugovića’ – navodi Spasojević.
On je naglasio da se profesorka srpskog jezika kod koje ta učenica ide na časove obraćala Društvu, uloživši prigovor, ali dobila je samo štur odgovor u obliku jedne jedine rečenice, bez neophodnog obrazloženja za neprihvatanje prigovora.
Na kraju on pita “hoće li ovo društvo da podstiče mlade da pokazuju znanje i budu nagrađeni zbog toga, ili će da obeshrabruje tako što će njihov uspeh zavisiti od trenutnog i neargumentovanog stava konfuznog sistema”.