ČEKA NAS NOVO POSKUPLJENJE GORIVA? Evo od čega zavisi da li će se odlazak do pumpe pretvoriti u noćnu moru

Litar bezolovnog benzina na srpskim pumpama danas se kreće oko 150 dinara, dok je 8. marta koštao 145 dinara. Litar evrodizela košta 157 dinara, što je, takođe, oko 5 dinara više nego pre mesec dana. Kod aditiviranih goriva, ta razlika je i nešto veća, do 7 dinara.

gorivo
pixabay.com

Od početka marta do danas, za otprilike mesec i po dana, cena goriva u Srbiji porasla je za 5 do 7 dinara po litru. To znači da vozači za pun rezervoar sada prilikom svakog “tankanja” treba da izdvoje oko 300 dinara više.

Naftaši tvrde da je to posledica skoka cena sirove nafte na globalnom tržištu u proteklom periodu, ali ocenjuju i da u narednim nedeljama ne treba očekivati značajne oscilacije cenovnika na pumpama.

Pojedini poznavaoci prilika čak tvrde da bi, s obzirom na trenutna dešavanja na tržištu, realnije bilo očekivati određeno pojeftinjenje goriva, pošto se i nabavne cene kreću silaznom putanjom.

Litar bezolovnog benzina na srpskim pumpama danas se kreće oko 150 dinara, dok je 8. marta koštao 145 dinara. Litar evrodizela košta 157 dinara, što je, takođe, oko 5 dinara više nego pre mesec dana. Kod aditiviranih goriva, ta razlika je i nešto veća, do 7 dinara.

U međuvremenu je došlo i do uvećanja akciza za 0,7 do 0,9 dinara po litru, a pošto to znači veći izdatak i za PDV, jer akciza ulazi u osnovicu njegovog obračuna, cena goriva već tada je porasla za oko jedan dinar po litru.

Nebojša Atanacković, suvlasnik jedne naftne kompanije u Srbiji, kaže da ne očekuje rast cena goriva u narednom periodu, s obzirom na kretanje cena sirove nafte na globalnom tržištu. On kaže da su naftaši već iskoristili priliku da u poslednjih mesec dana povećaju cene za 4-5 dinara, kada se očekivao i dalji rast vrednosti “crnog zlata”.

Tada je nafta stigla do 70 dolara po barelu, ali se zatim vratila na 63. Ipak, cene na pumpama nisu vraćene na prethodni nivo. U Srbiji je određivanje cena i stvar konkurencije, jer je velikoprodajna nabavna cena čak i smanjena pre 15-20 dana – navodi sagovornik.

Atanacković smatra da zato nema razloga da cene na pumpama ne budu i niže, ali dodaje da je Srbija očigledno “plitko tržište”.

– Bilo je očekivanja da će svetska privreda proraditi, ali na žalost pandemija još uvek traje. Ni avioni ne lete kao ranije, pa se cena sirove nafte na svetskom tržištu vratila na prethodni nivo – objašnjava Nebojša Atanacković i dodaje da se kod nas pumpe za kupce sve više takmiče raznim popustima, karticama, akcijama…

On smatra da rast cena ne treba očekivati sve dok se ne popravi situacija sa pandemijom u svetu, a i tada će biti potreban određeni period za normalizaciju stanja. S obzirom na kretanje cene sirove nafte na globalnom tržištu i što je već iskorišćen rast da se povećaju cene na pumpama, smatra da bi sada cene mogle da imaju tendenciju smanjivanja.

Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, kaže da na cenu goriva u Srbiji utiče tržište, nacionalno, regionalno i globalno, i sve što te promene nose sa sobom.

Posmatrajući kretanje cene benzina i dizela od početka 2020. godine do 5. aprila tekuće, vidi se da se cene smiruju i da će se zaustaviti na ovom nivou – ocenjuje Mićović i dodaje da je pre dve nedelje prosečna maloprodajna cena benzina u odnosu na prethodnu sedmicu povećana je 0,29 dinara po litru, a dizela 0,06 din/l, dok su ta povećanja tokom marta bila i do 2 dinara po litru nedeljno.

On ističe da je i povećanje akcize na gorivo od 15. februara, koje je sa PDV-om bilo oko 1 dinar po litru, ugrađeno u maloprodajnu cenu.

U najkraćem, skok cene sirove nafte od 88 odsto doprineo je rastu troškova naftnih kompanija, pa i rastu maloprodajnih cena. Isti efekat, ali u suprotnom smeru, osetio se i pre godinu dana, kada je cena goriva od januara do maja smanjena za čak 30 dinara po litru – zaključuje Tomislav Mićović.