Detaljan vodič za roditelje i decu: Želite da upišete SREDNJU ŠKOLU U INOSTRANSTVU? Evo šta sve treba da znate

Mnogi učenici se već sad nalaze u periodu kada moraju doneti važnu odluku poput one, gde nastaviti školovanje. Upisivanje srednje škole ili fakulteta je investicija za ceo život i ovakvo iskustvo često odluči naš životni put. Odluka o školovanju je jedna od najvažnijih odluka koju donosimo u životu.

Maturanti ispit škola
Beta

Upisivanje fakulteta je odluka koju donosimo na osnovu ranijeg školovanja, stečenih znanja, interesovanja i sposobnosti. U tim godinama smo donekle svesni svojih želja i  mogućnosti.

Kada je srednja škola u pitanju često situacija nije toliko ni laka ni jasna. Ispitivanja su pokazala da deca mnogo lakše izaberu fakultet nego srednju školu. Srednja škola se smatra nekom vrstom prekretnice kada je obrazovanje u pitanju.

Upisivanje srednje škole u inostranstvu nije samo pitanje obrazovanja već različitih socijalnih, intelektualnih i psihičkih veština. Deca koja upisuju gimnaziju, birajući željeni smer, odlučuju se za prirodne ili društvene nauke. Oni koji upisuju srednje stručne škole takođe donekle imaju izgrađenu sliku svoje bliže budućnosti. Dakle, prilikom upisa srednje škole važno je znati šta želite i koliko ste spremni da se posvetite.

Izbor srednje škole je jednako važan korak koliko i izbor fakulteta. Možda će vam to zvučati pomalo predimenzionirano, ali radne navike i intelektualne sposobnosti dete razvija kroz celo školovanje od vrtića i osnovne škole pa sve do srednje škole i fakulteta. Na osnovu razgovora sa mnogim srednjoškolcima, roditeljima i pedagozima, možemo zaključiti da srednja škola predstavlja prekretnicu u razvoju ličnosti jednog deteta.

Upisati srednju školu u inostranstvu je kvalitetna priprema deteta za putovanje koje se naziva -život. Pravi roditelj najbolje poznaje svoje dete. Ponekad deca ne mogu tako racionalno da sagledavaju stvari kako to može roditelj, odnosno odrasla i formirana ličnost, pa je uticaj roditelja i njegova pomoć detetu pri odabiru srednje škole u inostranstvu vrlo važna, pa čak i neophodna.

Nemojte baš sve prepustiti deci. Nemojte uvek da mislite da deca znaju šta je najbolje za njih, niti da mislite da vi znate bolje od njih šta oni vole, šta žele da uče itd… Deca često nemaju realnu sliku o tome šta znači izaći iz porodičnog gnezda, promeniti sredinu odnosno državu i biti miljama daleko od roditelja, roditeljske sigurnosti i pažnje.

Upisujući srednju školu u inostranstvu deca pored toga što idu da uče i stiču vredna znanja, oni stiču još nešto vrlo važno, a to je životno iskustvo. Kroz samostalnost, autonomiju u donošenju određenih odluka, kroz adaptaciju na nova pravila, nove ljude, jezik, kulturu, zakone i državu deca proširuju svoju zonu komfora, razvijaju se kao ličnosti i grade sebe kao osobu.

Pored izgradnje i usavršavanja intelektualnih kapaciteta, deca izborom srednje škole u inostranstvu postaju značajno samostalniji. Iako to nije samostalnost u najširem mogućem smislu, jer su još uvek pod nadzorom roditelja, školskih pedagoga, mentora i predavača deca koja upišu srednju školu u inostranstvu će morati po mnogim pitanjima da deluju samostalno. Saradnja roditelja dece i predavača je važan preduslov za kvalitetno i uspešno školovanje bilo da je u pitanju inostranstvo ili domovina.

Najčešći razlozi za upisivanje srednje škole u inostranstvu

Kao što smo već pomenuli, a nije previše reći još jednom, da je upisivanje srednje škole u inostranstvu investicija za ceo život. Adekvatan odabir srednje škole značajno utiče na razvoj deteta u smislu njegovih intelektualnih i socijalnih kapaciteta.

Deca koja su završila srednje škole u inostranstvu, često se vidno razlikuju od svojih vršnjaka koji nisu imali prilike da nadograde sebe ovakvim vrednim iskustvom. Ovo nije proizvoljan zaključak već ispitivanje koje su potvrdile mnoge relevantne institucije koje prate obrazovanje dece kako kod nas tako i u drugim zemljama. Kao prvo navodi se da je ovaj korak, iako najteži, kasnije odlučujuć kada je studiranje u inostranstvu u pitanju. Zatim, značajno utiče na samopuzdanje i lakše donošenje odluka, na veću toleranciju i prilagođavanje na nove životne okolnosti itd.

Koji su najčešći razlozi za upisivanje srednje škole u inostranstvu? Ovo pitanje verovatno intrigira mnoge roditelje koji se dvoume ili imaju određene strahove kada je njihovo dete u pitanju. Šta dete dobija upisivanjem srednje škole u inostranstvu?

  • Značajno utiče na samostalnost i spremnost deteta da donosi važne odluke.
  • Psihička, intelektualna i socijalna izgradnja ličnosti.
  • Širenje zone komfora i izgradnja samopouzdanja.
  • Sticanje praktičnih veština i znanja kao i upoznavanje ljudi iz različitih kultura.
  • Izgradnja tolerancije i lakše prilagođavanje na okolnosti.
  • Posmatranje sebe iz različite prespektive.
  • Sticanje prijatelja i neprocenjivog životnog iskustva.
  • Sticanje različitih prednosti i mogućnosti koje strano obrazovanje pruža.
  • Putovanja, učenje stranih jezika i sl…
  • Lakše upisivanje željenog fakulteta, pogotovo ukoliko se školovanje nastavlja u inostranstvu.
  • Biće interesantniji potencijalnim poslodavcima u odnosu na osobe koje nemaju takvo iskustvo.

Sticanje samostalnosti je vrlo važan faktor koji prati svako odvajanje od roditelja i porodičnog doma. Dete koje upiše srednju školu u inostranstvu često mora samostalno da donosi odluke, da se snalazi u svakom smislu što kasnije značajno olakšava njegovo socijalno funkcionisanje. Ono što je vojska za odrasle u smislu životnog iskustva i osamostaljivanja to je upisivanje srednje škole u inostranstvu za tinejdžera.

Neophodnost savladavanja stranog jezika je još jedna benefit koju srednjoškolac dobija upisom škole u inostranstvo. Stara poslovica kaže, koliko stranih jezika znaš onoliko i vrediš. Različite dodatne nastavne aktivnosti omogućavaju deci da posle redovne nastave dodatno uče strane jezike pa se za 4 godine u zavisnosti od kapaciteta mogu uspešno savladati i dva – tri strana jezika, što je izuzetno značajno za dalju karijeru.

Različiti pogledi na svet i različite kulture kojima su okruženi značajno će obogatiti ličnost đaka koji se odluči za upis srednje škole u inostranstvu. Druženje sa vršnjacima iz drugih zemalja i uticaj različitih kultura uticaće na stavove, poglede na svet, tumačenje politike i dešavanja u svetu, toleranciju, poštovanje različitosti itd. Dakle, dete mnogo lakše i brže postaje “građanin sveta” u odnosu na decu koja nemaju takvu mogućnost i iskustvo.

Deca stiču nezavisnost putujući, vodeći računa o sebi i svojim stvarima. Kroz obaveze i pravila koja moraju poštovati deca se osamostaljuju i značajno dobijaju na samopouzdanju.

Značaj za buduće studiranje kao i dalju karijeru je ogroman. Strani jezici i ostala znanja koja stiču kao i diploma koja važi u celom svetu, otvaraju vrata za upis željenog fakulteta. Takođe, poslodavci koji pročitaju CV sa ovakvim iskustvom više će vrednovati potencijalnog kanditata, jer sve više domaćih kompanija posluje sa svetom a ljudi koji mogu svojim iskustvima da pomognu kompanijama su više nego dobrodošli.

Koji su uslovi i kako upisati?

Upisivanje u srednju školu u inostranstvu se, po iskustvima, planira neko vreme u napred. To nije odluka koja se donosi na prečac, niti je donose roditelji sami i zato što to oni tako žele. Više faktora je u igri počev od motivacije samog detata i njegove želje da ide i upoznaje nešto novo.

Takva želja može se javiti već pred sam kraj osnovnog obrazovanja, ali i ranije i ukoliko se pokaže kao relevantna potrebno je započeti proces izbora, savetovanja i prilagođavanja deteta na nove okolnosti koje ga očekuju. To se obično radi uz pomoć pedagoga i školskog psihologa koji će zajedno sa detetom proceniti da li je ono spremno za ovakav izazov ili ne. Značajnu ulogu imaju i iskustva prethodnih generacija.

Sve psihološke faze kroz koje će đak proći prilikom upisa u srednju školu potrebno je predočiti. Važno je da se želje i maštanja odvoje od stvarnog i racionalnog. Na osnovu toga, dete će znati da li je to ono što želi i da li će moći da se suoči sa predstojećim izazovima. Kada se prođu psihološke pripreme, kreće se sa konkretnim radnjama.

Znanje jezika je jako bitno, dakle barem poznavanje osnova engleskog jezika ili jezika zemlje u kojoj želi da se upiše. Solidan uspeh, dobre ocene kao i adekvatno vladanje u školi su značajni prilikom upisa. Od praktičnih stvari potrebno je poslati pismo izabranoj školi ili popuniti određeni upitnik, koji se često popunjava u elektronskoj formi na sajtu željene škole itd.

Prilaže se fografija, overena svedočanstva, kopija identifikacionih isprava, najčešće pasoša itd. Često je potrebno obaviti i razgovor kao i osnovni test o poznavanju jezika. Poneke škole daju mogućnost da se razgovori obave u ambasadama ili organizovano u školi kako bi se izbegli troškovi putovanja, vize itd…

Školovanje u inostranstvu nije besplatno! Postoje mogućnosti dobijanja đačkih stipendija. One se uglavnom dobijaju na početku školovanja i traju sve četiri godine koliko i školovanje. Ove stipendije često ne pokrivaju ceo iznos koji je potreban pa roditelji razliku moraju da doplate. Postoji mogućnost da deca rade tokom pohađanja srednje škole u inostranstvu i tako uštede i zarade novac. To su poslovi koji su legalni i prilagođeni deci ovog uzrasta. Traju po par sati, određenim danima u nedelji, uglavnom u večernjim satima i imaju veliki doprinos u razvoju ličnosti deteta, njegovog odnosa prema prioritetima, novcu itd…

Razmena srednjoškolaca – školska godina u inostranstvu

Ovo je program posebne vrste koji obezbeđuje srednjojškolcima vrlo specifično, ali i značajno iskustvo. Deca koja se prijave za ovaj program imaju mogućnost da godinu dana provedu u volonterskoj porodici, u stranoj zemlji, koja će na godinu dana zameniti njihovu pravu porodicu. Dakle deca tamo žive i uče, odnosno pohađaju školu. Obično je program tako osmišljen da za tih godinu dana dete ne može da poseti roditelje niti da roditelji dođu njemu u posetu. Svakako da su drugi vidovi komunikacije omogućeni.

Dete koje provodi jednu školsku godinu u stranoj zemlji u novoj porodici treba da se oseća kao član te porodice, a ne kao turista. Dakle, inkluzija u novo društvo, prilagođavanje različitim kulturama, jeziku, običajima, pravilima i novom životnom okruženju omogućiće detetu iskustvo za ceo život, nova prijateljstva i nove poglede na svet.

Ovakva praksa je vrlo popularna u razvijenim zemljama sveta, a razmena srednjoškolaca najviše se odvija u smeru Evropa-SAD i obrnuto. Iskustva dece koja su boravila jednu školsku godinu u inostranstvu su fantastična i značajna za sve one koji žele isto da dožive.

Ukoliko ste zainteresovani za ovakvo iskustvo, raspitajte se u školi ili nekoj agenciji za studiranje u inostranstvu, da li postoje slični programi, koje su zemlje na raspolaganju i koji su uslovi… Srećno!