Godinama kruži fotografija iz amsterdamskog Rajksmuzeuma, na kojoj se vidi gomila dece koja sede na klupi ispred Rembrantove "Noćne straže" i - gledaju u mobilne telefone. Svet je bio apsolutno zgrožen činjenicom da su mladi toliko nezainteresovani za umetnost, ali iza čuvene slike krije se mnogo lepša priča.

 

Viralna fotografija dece koja ne posmatraju “Noćnu stražu” čuvenog baroknog holandskog slikara Rembranta van Rajna opisana je na društvenim mrežama kao “metafora našeg doba”. Međutim, kao i dobar deo viralnog sadržaja, i ova fotografija nije dobro shvaćena.

Naime, postoji i druga fotografija te grupe dece na kojoj sede na podu muzeja, izučavajući sliku “Portret para u prirodi”. Jasno se vidi da klinci upijaju svaki detalj, u pratnji kustosa muzeja koji odgovara na sve njihove nedoumice.

Čuvena viralna fotografija koja je probudila toliki jad u dušama mnogih zapravo prikazuje klince koji na svojim pametnim telefonima prate aplikaciju Rajksmuzeuma na kojoj se nalaze sve potrebne informacije o izloženim umetničkim delima, uključujući i igrice, pa i muzičku kompilaciju uz koju možete uživati šetajući se po muzeju.

Ključno pitanje glasi – da li biste uopšte pogledali fotografiju da su na njoj prikazana deca koja čitaju vodiče i pamflete koje muzeji štampaju?

U čemu je onda problem?

Kao i uvek – nisu kriva deca, već odrasli.

Nismo spremni da prihvatimo ubrzani razvoj tehnologije, iako se u nju toliko busamo. Nismo spremni da nešto sagledamo iz drugog ugla.

Jedno je sigurno, fotografija zaista jeste “metafora modrnog doba”. Doba u kojem je najbitnije nešto ili nekoga osuditi, pre nego što razmislimo i informišemo se sa svih strana.