MIGRANTI VS KAMIONDŽIJE: Strašni prizori s kojima se vozači susreću na granicama

Šid-Tovarnik jedini prelaz gde ne postoji skener na našoj granici...

Migranti
Dnevno.rs

U Šidu, gradu na granici sa Hrvatskom, zbog toga što ilegalci svakodnevno seku carinske plombe i upadaju u teretnjake, auto-prevoznici imaju dodatno zadržavanje i probleme na granici.

Kao što smo već pisali, sve je više ljudi koji se žale da u kamionskim tovarima pronalaze “slepe putnike”, koji se preko noći uvlače u prikolice, i to uglavnom na graničnom prelazu Šid-Tovarnik.

Carinski službenici u Srbiji na najfrekventnijim prelazima ka EU svakodnevno se suočavaju sa pokušajima ilegalnih migranata da neopaženo pređu granicu, i da bi službenici bili korak ispred njih koriste najsavremeniju opremu, a to je “mobilni skener”.

Ali šta se dešava kada granični prelaz nije dobro osvetljen i nema takozvani “skener”?

Pokušaji sve većeg ilegalnog prelaska granice beleži se nakon zatvaranja “Balkanske rute” i uglavnom migranti se odlučuju za granični prelaz Šid-Tovarnik, jer je to jedini prelaz gde ne postoji skener na našoj granici.

Tokom jedne carinske smene koja traje 12 sati, prođe između 250 i 300 kamiona. Na carinicima je da otkriju migrante i nedeklarisanu i neprijavljenu robu. U slučaju da naši carinici ne otkriju migrante u kamionima, vozači plaćaju paprene kazne kada dođu na hrvatski granični prelaz, koji poseduje skener.

Pored problema sa skenerom, granični prelaz je veoma loše ostvetljen, pogotovo što se sa obe strane puta prostiru njive, preko kojih migranti mogu neopaženo da se prikradu kamionima, iseku sajle, plombe, lokatore i zavuku se među robu.

Jedini način da se zaštite jeste taj da vozači kamiona proveravaju postoje li oštećenja carinskih obeležja na teretnom vozilu kojim upravljaju pre pristupanja graničnoj kontroli.

Ekipa portala SrbijaDanas je posetila granični prelaz Šid-Tovarnik i uverila se u postojeće probleme.

Uprava carine Republike Srbije je navela za naš portal da zbog male površine graničnog prelaza za sada ne postoje tehnički uslovi za instaliranje mobilnog skenera.

Direkcija za imovinu Republike Srbije je pripremila projekat za proširenje ovog graničnog prelaza, a kada on bude i realizovan svakako neće biti prepreka da skener bude postavljen i na ovom prelazu. Dok se to ne desi, kamioni za koje postoji sumnja da u svojim tovarima krijumčare robu ili migrante, šalju se pod policijskom pratnjom na prelaz Batrovci, koji je od Šida udaljen svega dvadesetak kilometara, gde je instaliran mobilni skener uređaj – naveli su iz Uprave carine.

Takođe, veliki problem predstavlja i osvetljenje i često zbog poprilično slabe vidljivosti migranti koriste priliku da se prikradu i “uvuku” se u prikolice kamiona. Iz Uprave carine navode da je u planu rešavanje tog problema i da će to onda dodatno omogućiti bezbedniji odmor kamiondžijama, ali i samim zaposlenima na graničnom prelazu.

Za sada je GP Šid osvetljen sa 13 stubova rasvete, i sa 18 sijalica (lampi). Novim projektom predviđeno je postavljanje većeg broja stubova rasvete sa većim kapacitetom – rekli su iz Uprave carine Republike Srbije.

Od ukupno 1.148 otkrivenih migranata tokom protekle 2020. godine193 lica sprečena su u ilegalnom prelasku državne granice na graničnom prelazu Šid.

Iz Uprave carine Repubvlike Srbije su nam naglasili da bez obzira što na ovom prelazu ne postoji skener uređaj, zahvaljujući iskustvu carinika i odličnoj saradnji sa kolegama iz granične policije, ali i sa vozačima kamiona koji neretko izražavaju sumnju da se migranti kriju u tovarima, na ovom prelazu su ilegalni migranti tokom 2020. godine otkrivani često, u proseku svakog drugog dana.

Postavlja se pitanja, kada će ovaj granični prelaz Šid-Tovarnik dobiti skener i zaštiti naše kamiondžije od plaćanja ogromnih kazni, kao i stresa i neprijatnosti koju doživljavaju prilikom carinske kontrole na hrvatskoj granici?