NOVI SISTEM “PUTEVA SRBIJE”: Neće biti ni TEORETSKE ŠANSE da se izvučete ako prekoračite BRIZINU na auto-putu

Čak 56 kamera biće postavljeno na auto-putu Beograd-Niš kako bi se stalo na put vozačima koji voze prebrzo, kažnjavaće se i oni koji izbegavaju plaćanje putarine na naplatnim rampama i isključuju se sa auto-puta na "divljim izlazima".

Naplatna rampa
Beta

Kada bismo tačno mogli da očekujemo primenu ovih noviteta, iz “Puteva Srbije” nisu precizirali, ali to će se najverovatnije dogoditi na proleće.

Više kamera nego što se očekivalo

Na deonici autoputa od Beograda do Niša na 28 postojećih portala (noseće konstrukcije na auto-putevima, poput one na kojoj šalju poruke “Vozi bezbedno”) duž autoputa u oba smera će biti postavljeno 56 kamera visoke rezolucije, koje će pokrivati sve tri trake autoputa: dve vozne i zaustavnu.

Kamere će omogućiti detekciju vozila koja se kreću brzinama do 250km/h. Međutim, caka je u tome da oni koji ugroze bezbednost u saobraćaju do te mere da voze preko 250 na sat, kamere ne mogu da detektuju, a ostaje nejasno i da li je njih moguće uhvatiti uz pomoć MUP-ovih presretača.

Evidencija “odbeglih” vozača

Saobraćajna policija
Wikipedia

Iz “Puteva Srbije” najavljuju i da će evidentirati takozvana “odbegla vozila”, odnosno sve one koji uđu na auto-put, a da u narednih 48 sati ne postoji evidenacija da su izašli, odnosno platili putarinu. Cilj je da se naplata putarine podigne sa trenutnih 99,92 odsto na sto odsto.

– Svaka transakcija o ulasku vozila i izlasku vozila iz naplatnog sistema se sa naplatnog uređaja, preko servera naplatne stanice, šalje centralnom računaru naplatnog sistema na obradu. U data centru, centralni računar svakih 24 sata vrši obradu podataka kojom se proverava da li postoje vozila koja nemaju zabeležen izlazak iz naplatnog sistema. Ukoliko takva vozila postoje, ista se potencijalno tretiraju kao odbegla vozila – objašnjavaju iz “Puteva Srbije” za “Blic”.

Registar za odbegla vozila

Ako se potencijalno odbegla vozila ne pojave ni na jednoj naplatnoj stanici u roku od 48 sati od trenutka ulaska na auto-put, ona se validiraju kao odbegla vozila. Naknadna naplata će se vršiti uz svu prateću dokumentaciju: video snimaka, fotografija i ostalih izveštaja.

Centralni računar omogućiće i da se sazna gde se nalaze “divlji izlazi” na osnovu deonice između dva portala na kojoj je vozilo prestalo da koristi auto-put.

Određivanje srednje brzine kretanja vozila

Ako prekoračite brzinu, kamere će to zabeležiti i preko centralnog sistema poslati naplatnim stanicama na koje treba da naiđete, a podaci će biti dostupni i policiji, koja će procesuirati nesavesne vozače.

Podaci o svakom vozilu koje je prošlo ispod portala sa kamerama i koje je na centralnom serveru detektovano kao vozilo koje je prekoračilo prosečnu brzinu, u samom naplatnom sistemu će se čuvati mesec dana, a nakon toga će biti skladišteno u arhivama JP “Putevi Srbije”. Svi ovi podaci će biti dostupni Upravi saobraćajne policije, koja donosi odluku o daljem kažnjavanju.

Informisanje vozača o stanju na auto-putu

autoput
Beta

“Putevi Srbije” najavljuju i podsistem za obaveštavanje vozača o stanju na auto-putu i na naplatnim stanicama putem ekrana postavljenih iznad saobraćajnih traka, kao i pomoću RDS-TMC radio sistema.

Pored četiri postojeće lokacije na deonici auto-puta od Beograda do Niša, predviđeno je postavljanje još četiri LED ekrana za obaveštavanje učesnika u saobraćaju o stanju na naplatnim stanicama i pojedinim deonicama auto-puta. Ispis na znacima, zavisno od stanja na terenu, vršiće se iz monitoring centra za naplatu putarine u realnom vremenu, a ispis će biti na srpskom i engleskom jeziku.

Radio sistem

Zastoji, savet za korišćenje alternativnih naplatnih stanica, eventualni kvarovi, stanje na putu i graničnim prelazim – više neće moći da iznenade vozače. Oni će o ovome biti obaveštavani i putem radio sistema.

– Svi savremeni radio uređaji u vozilima imaju mogućnost prijema ovih govornih informacija preko već preprogramiranih TA (Traffic Announcement) ili TP (Traffic Program) postavki samih radio prijemnika u vozilima – objašnjavaju iz “Puteva”.

Opisani sistem će omogućiti da vozači dobijaju glasovne poruke preko svojih radio aparata u automobilima, čiji će se program automatski prekidati bez obzira na to da li je u datom momentu uključen radio prijemnik, CD plejer, USB ili slično.

Merenje ukupnog i osovinskog opterećenja za teretna vozila

Na naplatnoj stanici “Smederevo”, koja je teretno najprometnija naplatna stanica u zemlji, biće instaliran prvi podsistem za merenje ukupnog i osovinskog opterećenja za teretna vozila u pokretu predstavlja.

– Pretovarena teška teretna vozila vrše najveća oštećenja na putu, a samim tim podižu troškove održavanja, cilj instalacije navedenog sistema je evidentiranje svih teških teretnih vozila koja imaju nedozvoljeno opterećenje i naknadna naplata koja će biti utvrđena posebnim cenovnikom – kažu u “Putevima”.

U čemu je caka?

Kada je u pitanju kontrola srednje maksimalne brzine, sistem je primenljiv samo na vozače čiji podaci postoje u registrima nadležnih – dakle na domaće vozače.

– Ukoliko saobraćajna policija ne uhvati na licu mesta vozilo sa stranim tablicama koje “divlja”, nema načina za sankcionisanje – nedavno je za “Blic” objasnio Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.