Rođendan beogradskog pozorišta sa dušom: Nekoliko dobrih razloga da ovih dana posetite ATELJE 212

Atelje 212
Promo

Mnogi će ovu godinu, čiji se kraj polako nazire, pamtiti po smrtima velikih umetnika, kako u svetu, tako i kod nas. Svet je ostao bez velikana poput Bouvija, Leonarda Koena, Lemija. Naša umetnička, a pre svega glumačka scena, ispratila je na počinak Gagu Nikolića, Marinka Madžgalja, Mandu, Miru Stupicu... I tako, oprhvani tugom, mnogi su zaboravili, da ove godine svoj jubilej slavi pozorište koje je neke od njih iznedrilo – Atelje 212.

 

Čuveni Atelje nedavno je napunio ravno 60 godina te, ako ste ovih dana u Beogradu, rezervišite svoj smeštaj ovde, a potom dobrano razmislite o kulturnoj ruti kojom ćete proći, i nikako nemojte zaobići rođendanca. A evo priče o njemu.

Domaći manifest glumačke avangarde

Čuveno pozorište koje je na pozornicu života izvelo mnoge velikane srpskog glumišta, svoj put započelo je 12. novembra 1956. godine. Mnogi ne znaju da je prva predstava koja je odigrana bila ni manje ni više, nego Geteov “Faust“  u režiji nezaboravne Mire Trailović. Predstava se dogodila u prostorijama “Borbe“. Zamisao glumaca, pisaca, reditelja, koji su osnovali ovo beogradsko pozorište, bila je najpre da se napravi teatar koji će ponuditi publici avangardne komade.

Predstave Ateljea, i danas ponekad idu korak ispred ostalih beogradskih pozorišta. Zanimljivo je da je komad Semjuela Beketa, “Čekajući Godoa“, prvi put na prostoru Istočne Evrope odigran upravo u Ateljeu. Vođeni ovom tradicijom, glumci i reditelji su nastavili sa komadima iza čijih pera su stajali Jonesko, Kopit, Sartr…

Mira Trailović, večita asocijacija

Iako su prvi rukovodioci ovog pozorišta bili Radoš Novaković i Bojan Stupica, ipak je Mira Trailović ostala najupamćenija. Najpre kao pomoćnik upravnika, a kasnije i kao upravnik, Mira je obeležila čitavu epohu u kojoj je pozorište briljiralo kao novajlija.

Bojan Stupica je projektovao sadašnju zgradu, u koju se pozorište nakon nekoliko godina postojanja preselilo. Može se reći da je afirmaciji pozorišta i te kako doprineo i pozorišni festival BITEF. Sigurno da je najveći pažnju izazvala najkultnija predstava Ateljea – “Kosa“. Dušan Prelević ovde se afirmisao kao glumac, pevajući pesmu “Daj nam sunca“ koji se u to vreme širom sveta pevao, promovišući novi poredak mlade supkulture željne mira. Ispred Ateljea 212, danas se nalazi spomenik Zoranu Radmiloviću.

Između ostalih, ovde su svoje karijere počinjali Rahela Ferari, Bora Todorović, Đuza Stojiljković, Cica Perović, Mija Aleksić, Bata Stojković, Petar Kralj, Dragan Nikolić, Ljuba Tadić, Petar Božović i mnogi, mnogi drugi.

Ako ste ovih dana u Beogradu

Ukoliko razmišljate o poseti Beogradu, setite se da nudi neizmerno mnogo kulturnog sadržaja, te na vreme isplanirajte svoju posetu. Savetujemo vam da, ukoliko razmišljate o višednevnoj poseti, najpre rezervišete svoj smeštaj. Apartmane u samom centru grada možete naći ovde.

Potom porazmislite o poseti Ateljeu. Ovih dana igraju se vrlo interesantne predstave. Na sceni Mira Trailović narednih dana možete pogledati predstave “Pijani“, “Mrešćenje šarana“, “Kafa i cigarete“, “Jesenja sonata“, “Deca radosti“ i Joneskov “Makbet“. Na drugoj sceni, koja ime nosi po velikom Petru Kralju, igraće se “Primorje“, “Strujosek“, “O kakav divan dan“, kao i “Ćelava pevačica“ i “Lice“. Osim toga, u blizini Ateljea, nalaze se i brojne kafane i bifei gde su glumci provodili vreme.