Bezbednost u saobraćaju obaveza je svih građana Srbije

Nacionalna edukativna kampanja SMART KID, posvećena podizanju svesti o bezbednosti dece u saobraćaju, koju organizuje i sprovodi kompanija Fiat Automobili Srbija (FAS) u partnerstvu sa Agencijom za bezbednost saobraćaja Republike Srbije, otpočela je velikim događajem u dvorištu kragujevačke Osnovne škole 'Treći kragujevački bataljon'.

Aleksandra Ranković, inače menadžerka korporativnih komunikacija FAS-a rekla je za Dnevno.rs nešto više o akciji.

– Od samog svog formiranja u Srbiji 2008. godine, kompanija Fiat Automobili Srbija trudi se da bude dobar član zajednice u kojoj posluje. Takav pristup nije svojstven samo u Srbiji, već je to princip koji Fiat primenjuje u svim svojim kompanijama i to je nešto po čemu je Fiat postao prepoznatljiv širom sveta. Bezbednost dece koja učestvuju u saobraćaju u Srbiji sve više je ugrožena zbog čestog neprimenjivanja mera predostrožnosti, a to je pogotovo slučaj kod dece koja imaju između tri godine, kada prestaje zakonska obaveza korišćenja sedišta za decu i 12-13 godina, odnosno početka puberteta. Imajući u vidu našu osnovnu delatnost – proizvodnju motornih vozila i svesni problema sa kojima se svakodnevno suočavaju deca u saobraćaju, odlučili smo da, u saradnji sa našim partnerima iz Agencije za bezbednost saobraćaja Republike Srbije, sprovedemo edukativnu kampanu SMART KID – rekla je Aleksandra za Dnevno.rs

Za proteklih tri dana četvoro mladih ljudi nastradalo je od strane bahatih vozača. Šta se dešava, kako Vi to posmatrate?

– Nažalost, poslednja tragična zbivanja, saobraćajne nesreće sa izuzetno teškim posledicama, predstavljaju veoma mračnu sliku stanja bezbednosti saobraćaja u našoj zemlji. Brojni su razlozi za takvo stanje – od onih na koje ne možemo potpuno da utičemo, pa sve do onih na koje možemo, kao što je poštovanje saobraćajnih pravila i viši nivo saobraćajne i bezbednosne kulture. Mi smo prepoznali taj problem koji se često javlja kod roditelja koji voze decu u vrtić, školu, kada ne preduzimaju sve mere opreza koje su im na raspolaganju već često prilično olako pristupaju tome. Zbog toga je cilj naše kampanje SMART KID da se deca i njihovi roditelji u Kragujevcu, ali i drugde širom Srbije, edukuju i da im se podigne svest o značaju poštovanja saobraćajnih pravila. Pored toga, naša želja je i da se kod dece i roditelja promene navike i ponašanje u saobraćaju, te da tako doprinesemo smanjenju broja saobraćajnih nesreća.

Zašto je važno da i vozači i pešaci budu savesniji, i gde je nestala svest o savesnoj vožnji?

– Svi učesnici u saobraćaju moraju da poštuju pravila, pošto bilo kakvo iskakanje iz takvog redosleda stvari može da ima teške, pa čak i tragične posledice. Pešaci takođe često zaboravljaju šta su njihove obaveze u saobraćaju, odgovornost nije samo na vozačima, ali je svakako najveća. Savesna vožnja nije nešto što je tek tako nestalo, već je razlog višegodišnje pa i višedecenijsko življenje u neregularnim uslovima, sa suspendovanim pravilima i zakonima. Baš zbog toga, savesna vožnja se neće ni vratiti u većoj meri sama od sebe. Važno je da svi – država i njena relevantna tela,  privatni sektor, nevladine organizacije, akademske institucije, sami građani – da svi oni udruže snage i izmene postojeće stanje. Najvažnije je da se pravila, koja već postoje, počnu primenjivati bez izuzetka i bilo kakvog izgovora. Učesnici u saobraćaju mogu da budu motivisani doslednim sprovođenjem kaznene politike, ali i pozitivno – različitim edukativnim kampanjama koje će im ukazati na prednosti bezbedne vožnje. Upravo to je ono čemu smo želeli da doprinesemo SMART KID kampanjom.

Kakve aktivnosti će podrazumevati Vaša kampanja?

– Glavno „oruđe” naše kampanje je informativni internet portal www.smartkid.rs, koji je od nedavno dostupan svima onima koje zanima na koje načine mogu da unaprede bezbednost svoje dece u saobraćaju. Ovaj portal je osnova za sve naše aktivnosti na Internetu, edukativna baza, sa blogovima i forumima, gde će deca pisati svoje priče da bi pomogli svojim roditeljima i naučili ih šta je potrebno da se uradi da bi njihova deca bila bezbedna i sigurna u različitim situacijama u saobraćaju. Glavna uloga SMART KID portala jeste da podigne svest o bezbednosti dece u saobraćaju. On je integrisan sa ostalim društvenim platformama  i partnerima kampanje, institucijama i Vladom. Aktivnosti u okviru kampanje u velikoj meri su takođe zasnovane na primeni društvenih medija (Facebook, Instagram, YouTube). Portal je veoma napredan, a da bi se promovisao, osmišljen je i poseban viralni video sa našim glavnim junakom i zaštitnim licem kampanje, dečakom Vidakom.

Možda bi i druge kompanije trebalo da se ugledaju na Vas?

Nama bi činilo izuzetno zadovoljstvo ukoliko bismo uspeli nekome da skrenemo pažnju i da tako dođe do nekih ozbiljnijih pozitivnih promena u društvu u vezi sa bezbednošću dece koja učestvuju u saobraćaju. Svi koji žele da nam se pridruže u kampanji SMART KID veoma su dobrodošli.  Svako dete ili roditelj koji zbog ove kampanje počnu da se ponašaju opreznije i odgovornije u saobraćaju, biće još jedna mala velika pobeda za sve nas.