PREZIVA SE GUGL I ĐACI GA OBOŽAVAJU: Beogradski profesor sa svojim kolegama učinio nešto NEVEROVATNO

Nenad Gugl
Privatna arhiva

Današnja deca mnogo vremena troše na internetu, pa se grupa profesora iz Treće beogradske gimnazije dosetila kako da za to vreme rade i nešto korisno.

 

Današnja deca se “čudom čude” kako su njihovi roditelji nekada učili bez postojanja kompjutera i interneta,  dok se sistem obrazovanja u današnje vreme iz dana u dan menja. Svedoci smo brojnih inovacija u školstvu, a jedna od njih je i sajt predavanja.com.

Sajt su pokrenula dva profesora iz Treće beogradske gimnazije – Saša Vešić, profesor informatike, i Nenad Gugl, profesor srpskog jezika i književnosti, koji je za portal Dnevno.rs otkrio kako su došli na ovu ideju.

Svuda u svetu u ovom trenutku u toku su određene reforme obrazovnih sistema jer se društvo u mnogome promenilo u odnosu na ono vreme kada je škola, ovako organizovana, nastala. Te promene u društvu, navikama i mogućnostima traže promene i u načinu i pristupu učenja. Internet kao mesto gde savremene generacije provode većinu svog slobodnog vremena nametnuo se kao idealno polje u kome obrazovanje treba da zauzme svoj prostor koji mu prirodno pripada. Obrazovanje ima, i imaće, sve veći značaj u savremenom svetu, i na tu činjenicu nikako ne smemo zaboraviti. Zbog toga smo na jedan zanimljiv i provokativan način ponudili svima onima koji slobodno vreme provode na internetu mogućnost video lekcija koje prate srednjoškolski gimnazijski program.

Na ovom sajtu za sada se mogu naći predavanja iz osam predmeta: fizike, srpskog jezika i književnosti, latinskog jezika, filosofije, biologije, hemije, nemačkog jezika i informatike. Ona su napravljena u vidu klipova koji traju do 15 minuta i mogu se pogledati na Jutjub kanalu. 

 

  • Da li je dužina predavanja određena na osnovu toga koliko srednjoškolcima traje pažnja?

Metodika nastave preporučuje da predavanje traje oko dvadeset minuta. To jeste jedan od razloga za dužinu naših predavanja. Drugi razlog tiče se inicijalne motivisanosti korisnika: ukoliko bi predavanje trajalo četrdset i više minuta, većina korisnika ne bi bila spremna da odvoji odjednom toliki deo vremena, s obzirom na brzinu življenja u savremenom trenutku. Sa druge strane, predavanje od petnaest minuta ne znači da je neka tema urađena površno ili da su izbačene i izostale bitne informacije. Za određene teme koje traže veću dužinu predavanja snimano je više predavanja od petnaest minuta. Na primer, analiza Šekspirovog “Hamleta” na našem sajtu snimljena je u tri predavanja od po petnaest minuta, a “Zločin i kazna” Fjodora Dostojevskog u četiri. Na korisniku je izbor koliko će duboko ulaziti u samo delo, on u svakom slučaju ima mogućnost da pristupi analizi površnije i dublje.

  • Imate li u planu da ubacite i predavanja iz matematike, s obzirom na to da mnogi roditelji najviše plaćaju privatne časove iz ovog predmeta?

 

Naravno. Matematika prožima ne samo prirodne nego vrlo često i društvene nauke, što se može videti na primeru logike, filosofije ili književnosti. Naš sajt bez matematike bio bi nepotpun. Ipak, matematika predstavlja, s obzirom na značaj koji ima krupan zalogaj, za koji možda nismo bili potpuno spremni u samom početku. Sada sigurno jesmo. Uskoro možete očekivati i video lekcije iz ovog predmeta.

 

  • Da li imate povratne informacije, pre svega od đaka iz gimnazije u kojoj radite, koliko su im predavanja sa sajta pomogla? 

Povratne informacije su izuzetne. Sajt je postao deo svakodnevice svih onih koji su se

  • Postoji li nešto slično u regionu ili inostranstvu sa čim bi mogli da uporedite utiske?

Slični sajtovi postoje, ali ne i isti. Postoje sajtovi koji se bave osnovnom školom u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i u Srbiji. Što se tiče srednje škole postoje sajtovi koji se isključivo bave pripremnim video lekcijama za prijemne ispite i uglavnom se njihov sadržaj naplaćuje. Sajt koji pokriva sve lekcije koje postoje u školskom programu i koji je besplatan za krajnjeg korisnika kao naš sajt, koliko je nama poznato, ne postoji.

makar jednom susreli sa našim video lekcijama. Način učenja je olakšan. Učenik može nekoliko puta da odgleda lekciju koja mu nije jasna. Može da preskače i ubrzava delove koje je savladao. Brzinu predavanja može da prilagođava sopstvenom ritmu i načinu kroz hvatanje beležaka itd. Učenici veoma često traže od nas da ubrzamo postavljanje nekih predavanja na sajt jer imaju čas ispitivanja, pa im je takav vid pomoći postao neophodan. Sajt trenutno ima oko 30 000 poseta na mesečnom nivou.

Sa druge strane, imamo mejlove podrške od kolega koji takođe koriste sajt i na taj način dobijaju nove ideje za pristup nastavi koje u kombinaciji sa idejama i stilom nastavnika koje su već izgrađene daju nove i interesantne časove.

  • Kako se sajt održava i da li imate neku konkretnu pomoć od nadležnih?

Trenutno nemamo nikakvu pomoć iako smo par puta konkurisali kod nadležnih institucija. Sajt se održava iz sredstava osnivača. Kada bi bilo sluha, sajt bi mogao brže i kvalitetnije da raste, ali i da se obogaćuje novim sadržajima. Trenutno stanje u tom smislu nije baš najbolje.

 

  • Da li vaš sajt podržava Ministarstvo prosvete?

Ne, ali nas prate na Tviteru.

  • Imate li u planu da uvedete konsultacije preko Skajpa sa učenicima kojima je potrebno detaljnije objašnjenje?

Da, o tome smo razmišljali, ali to isključivo zavisi od finansija. Ipak je za tako nešto potrebno dodatno angažovati profesore i uzimati im od slobodnog vremena, a bez naknade, to ne bi bilo pošteno. Ukoliko dobijemo pomoć ili neki drugi izvor za održavanje i razvijanje sajta mogu vas očekivati velika iznenađenja, jer nama velike ideje ne nedostaju.