Izveštaj komisije o PADU HELIKOPTERA: Preusmerimo ih na Surčin, to nam je ‘sigurica’

Ministarstvo odbrane je na svom sajtu objavilo priloge iz izveštaja komisija o padu helikoptera, osim onih za koje Generalštab nije dao saglasnost.

 

U izveštajima se na 274 strane nalaze tehnički podaci, snimci mesta udesa, transkripti više razgovora pre, tokom i posle misije, celokupna komunikacija posade i kontrole letenja, kao i potpisane izjave posrednih i neposrednih aktera te večeri, kao i podaci o meteorološkim uslovima.

U jednom od transkripata se navodi da je spremna medicinska ekipa za doček bebe, da se očekuje prisustvo ministra zdravlja Zlatibora Lončara, a u drugom da je moguće prisustvo i ministra Bratislava Gašića.

Odluka da helikopter sleti na aerodrom „Nikola Tesla“ umesto na helidrom VMA doneta je jer je to bila „sigurica“, pošto se meteo-situacija oko VMA usložnjavala, piše u prilozima izveštaja komisija o padu helikoptera, koji su sinoć objavljeni na sajtu Ministarstva odbrane.

– Preusmeravamo sve na Surčin, pošto nam je to sigurica – kažu iz Operativnog dežurnog tima u 20.33h.

U transkriptima se navodi da je u 21.37 pilot vazduhoplova Omer Mehić nakon insistiranja da sleti na heliodrom VMA prihvatio da se preusmeri na aerodrom Nikola Tesla i zatražio podatke za sletanje na aerodrom.

– Nemoj da ide na VMA, neka ide na Surčin… Vidim on uporno ponavlja VMA – navodi se u transkriptu u 21.35h.

U istim prilozima navedeni su i meteorološki parametri za Beograd, Batajnicu i Kraljevo, iz kojih se vidi da je u 22 sata u Batajnici vidljivost bila dva kilometra, a u Beogradu, dakle na aerodromu u Surčinu, tri kilometra.

Međutim, sledeći podatak (a podaci su vađeni na svakih pola sata) pokazuje da je u 22.30 situacija drastično pogoršana u Beogradu i da je vidljivost u trenutku pada spala na 1,5 km, dok je na Batajnici ostala na dva km. Na oba mesta je bila sumaglica. Pola sata kasnije zabeleženo je da je vidljivost u Beogradu svega 0,8 km i da je pala magla, dok je u Batajnici 1,5 km i sumaglica.

U izjavi potpukovnik Miroslav Zečević naveo je da meteorološki minimum za pilota predstavlja minimalne vrednosti visine oblaka i vidljivosti orijentira pri kojima se pilotu dozvoljava poletanje i sletanje i da se za svakog određuje na osnovu osposobljenosti.

Za Mehića parametri oblaka/vidljivost bili su 60m / 800 m. Mehić je trenažu za letenje u navedenim meteo-uslovima obnovio 11. 3. 2015.