Kako vas mediji obmanjuju – Da li možete da prepoznate spinovane informacije?

U moru informacija koje svakodnevno plasiraju mediji nije uvek prepoznati kada je nešto izostavljeno ili je namerno plasirano.Kako ’istrenirati sebe’ da prepoznajete ovakve vesti?Kako kritički gledati medijski sadržaj?Odgovor na ova pitanja pokušava da da kampanja pod sloganom ’Ne daj da te spnuju’.

U Medija centru je održana veoma neobična konferencija za novinare povodom otpočinjanja multimedijalne kampanje za medijsku pismenost pod sloganom ‘Ne daj da te spinuju’.

Zašto neobična?

Zato što su na njoj novinari pored pravih, mogli da dobiju i polutačne, netačne i ‘spinovane’ informacije. Kako naučiti da ih prepoznamo, upravo je cilj ove kampanje.

– Ova akcija treba da podstakne ljude, pre svega mlade da kritički razmišljaju. Mladi sve manje čitaju i gledaju televiziju, ali zato sve više koriste internet, pre svega, društvene mreže, pa će se veliki deo akcija obavljati upravo tamo, na Tviteru i Fejsbuku – istakao je Miloš Čolović, menadžer onlajn zajednice iz  Agencija P.R.A. koja sprovodi kampanju.

Dinko Gruhonjić, predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine podsetio je da naše društvo ima veoma kratku demokratsku tradiciju i da su mediji u prošlosti bili korišćeni za sejanje mržnje.

Danas, u medijima je sve više propagande, a sve manje objektivnog izveštavanja zbog čega je važno da oni koji konzumiraju medijske sadržaje budu svesni toga, smatra Gruhonjić.

Zbog ovoga će oni u kampanji nastojati da animiraju što veći broj medija koji će puštati auvdo i video spotove, a srednjoškolci su pozvani da učestvuju u nagradnom konkursu tako što će napraviti videe na temu etičkog i neetičkog novinarstva. Jedan od prvih koji se priključio akciji i koji je promoviše je Antonije Pušić – Rambo Amadeus.

Foto: Medija centar

Na konferenciji je govorio i Nenad Milosavljević, urednik ‘Njuz neta’, sajta koji na satiričan način obrađuje informacije.

– Mi smo veoma zainteresovani za medijsku pismenost koliko god to na prvi pogled moglo da izgleda paradoksalno. Mediji danas često pristupaju informacijama neoprezno i bez provere jureći za čitanošću i ‘kliktajima’ – istakao je Milosavljević navodeći da u prilog tome ide činjenica da se upravo vesti sa njihovog sajta, iako su satirične, često nađu u ‘ozbiljnim medijima’.

Kampanja ‘Ne daj da te spinuju’ počinje u ponedeljak 24. marta spotovima na radio i televizijskim stanicama, ali i društvenim mrežema, posebno Tviteru. Za sada je u kampanju, koja će trajati do juna, uključeno po osam tv i radio stanica.

A kako izgledaju spinovane informacije?

‘Spinovati’ znači ‘zavrteti priču’ i okrenuti je na stranu koja odgovara onome ko je plasirao informaciju. Spin često predstavlja manipulaciju, neiskrenu i obmanjujuću taktiku radi postizanja odrešenog cilja.

Dakle, kako bi izgledale neke od ‘spinovanih’ informacija sa ove konferencije?

– Cilj kampanje je izmisliti još jedan predmet kojim bi se opteretili srednjoškolci.

– Mediji uglavnom plasiraju iste informacije što znači da vrlo dobro znaju koje su vesti bitne i najvažnije što je veoma pohvalno.

– U Srbiji postoji veliki medijski pluralizam o čemu svedoči broj registrovanih medija.

– Kao promoter kampanje, Rambo Amadeus je izabran potpuno netransparentno i bez tendera čime su zaobiđeni neki veoma značajni pojedinci kao što su Đule Van Gog, Bajaga i Neša Galija.

– Mladi su potpuno nezainteresovani za informacije, a u prilog tome govori i činjenica da su organizatori morali da pribegnu podmićivanju u vidu nagradne igre.

– Kampanja je namenjena mladima, srednjoškolcima, nastavnicima i novinarima što znači da je veoma diskriminatorna jer isključuje grupe kao što su urednici, zamenici urednika i zamenici zamenika urednika.

– Kampanja ima za cilj indoktrinaciju mladih jer želi da ih nauči kako da razmišljaju na način koji odgovara organizatorima ove kampanje.