Mnogi naši vozači po povratku iz inostranstva tvrde da im automobil manje troši i bolje ide kada sipaju gorivo na stranim pumpama
Društvene mreže su prepune komentara i tvrdnji da se auto “preporodi” kada se gorivo sipa u inostranstvu.
Česte su i pritužbe vozača da im se automobil pokvario zbog nekvalitetnog benzina ili dizela. Štete su velike, a zbog slabe kontrole goriva gubi i država pa će, prema procenama Udruženja naftnih kompanija Srbije, samo do kraja godine izgubiti oko 20 miliona evra, pišuVečernje novosti.
– Mi, nažalost, nemamo nikakvu kontrolu kvaliteta goriva – kaže Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS).
– Jedino što možemo da kontrolišemo, jer nemamo odgovarajuće laboratorije, jeste oktanska vrednost goriva na pumpama. To, naravno, nije ni izbliza dovoljno, pa naši sugrađani sa pravom sumnjaju u kvalitet onog što kupuju – kaže on.
I država je svesna da je sa gorivom poslednjih godina bilo mnogo mešetarenja, a nesređena situacija ne odgovara ni velikim kompanijama kojima negativan publicitet nanosi mnogo štete.
– Država je u poslednjih pet godina donela niz mera usmerenih ka suzbijanju sivog tržišta, a samim tim je bitno unapređen kvalitet goriva na srpskom tržištu – tvrdi Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompnija Srbije.
– Tačnije, zbog izuzetno velikog broja kontrola na benzinskim stanicama, povećan je rizik ilegalne prodaje raznih drugih derivata nafte kao motorno gorivo, pa su eventualna odstupanja u kvalitetu zanemarljiva – navodi on.
Ipak, ni prvi operativac Udruženja naftaša ne pobija činjenicu da goriva lošeg kvaliteta ima.
– Sve preduzete mere ne znače da sivog tržišta goriva u Srbiji nema, već da se “prestrojilo”. Kanali su preusmereni na direktnu prodaju krajnjim korisnicima. U pitanju su, uglavnom, veći potrošači goriva koji ne mogu da odole da bar deo ne kupe po cenama koje su i do 30 odsto niže nego kod legalnih snabdevača – kaže Mićović.
Na pitanje da li to ipak znači da sistem kontrole koju sprovodi država nije dobar, Mićović kaže da su mere po pravilu donošene ishitreno i da bi mnogo toga moralo da se promeni.
Kupujući litru dizela vozači plaćaju oko 75 dinara akcizu i PDV, iz čega se, pored ostalog, finansira veoma složen “trostruki” sistem inspekcijskog nadzora. Otuda je i cena dizela u Srbiji već više od godinu dana najviša u odnosu na zemlje u okruženju.