PRAVILA za zaposlene: Muškarci da NE NOSE ljubičastu odeću, a žene…

Posao
Pixabay.com

Ponašanje službenika u lokalnim samoupravama propisano kodeksima u kojima ima i komičnih uputstava. Suknje malo iznad kolena. Muškarci da ne nose crvenu, narandžastu i ljubičastu odeću

 

Papuče, kratke suknje i haljine, preuske farmerice, bluze sa dubokim dekolteom, naočare za sunce… Sve to, baš kao i neljubazno ophođenje, tračarenje, javno izražavanje političkog stava i odugovlačenje odgovora zabranjeno je za radnike lokalne samouprave. Većina opština u našoj zemlji je usvojila kodeks ponašanja, koji do najsitnijih detalja, čak i komičnih, propisuje šta zaposleni treba, a šta ne smeju da rade. A ukoliko ih ignorišu, preti im i otkaz.

 
Dok većina pravilnika lepog ponašanja zabranjuje samo ekstremne slučajeve, neke opštine su uvele i pravilo po kojem se muškarcima predlaže da izbegavaju intenzivne boje odeće, poput crvene, narandžaste, žute i ljubičaste. Ženama je preporučena dužina suknje do pet santimetara iznad kolena, a odevni predmeti na bretele su zabranjeni. U uputstvu opštine Ruma, navedeno je da bi radnici trebalo da izbegavaju žvakaću gumu, glasan razgovor preko telefona, ali i da su “zabranjeni šminkanje i drugi vidovi održavanja urednosti u kancelariji”. Nije dozvoljeno ni neumereno približavanje osobi sa kojom se komunicira.

Pravilnik se dotiče i ponašanja, pa je zabranjeno pušenje, doručkovanje u kancelarijama, a u opštini Rača i učestvovanje u glasinama, ogovaranju i drugim vrstama negativne komunikacije.

– Izbegavanje učestvovanja u glasinama i ogovaranju smo uvrstili da bismo sprečili iznošenje ličnih i porodičnih prilika zaposlenih – objašnjava Petar Petrović, načelnik Opštinske uprave Rače.

– Zaposleni se zaista drugačije ponašaju otkako smo usvojili kodeks, koji je u julu stupio na snagu. Za lakše povrede predviđeno je umanjenje plate od 10 do 30 odsto, a za teže narušavanje radne discipline službenik bi čak mogao i da ostane bez posla – dodaje on.

Kikinđani svoje ćate upozoravaju i da građane, korisnike usluga i poslovne saradnike obavezne pozdravljaju sa “dobar dan”, nikako sa “ćao” i “zdravo”. Damama ukazuju da dekolte može biti maksimalno u visini pazuha, a kolegama oba pola da kosa i nokti moraju biti uredni.

– Ako sede, muškarci prilikom upoznavanja ustaju i ne drže ruke u džepovima – kodeks ove vojvođanske opštine ovde već sasvim podseća na bonton. Rukovanje treba da bude srdačno i kratko.

Razlika je u tome što se kodeks ne zaustavlja samo na vaspitanom ponašanju, već daje striktna uputstva i u pogledu poštovanja nadređenih. U Kikindi službenici treba da ustanu, kada rukovodilac uđe u njihovu kancelariju. U Kraljevu savetuju opštinarima da nije pristojno ostavljati poruku da im se javi osoba koja im je potrebna.

– Telefonski razgovor se započinje predstavljanjem – “otkrivaju” u pravilniku. Ne dozvolite da telefon dugo zvoni, a ukoliko se to dogodi zaposleni je dužan da se sagovorniku izvini – kaže Petrović.

Kodeks je u Rumu stigao u okviru standardizacije ove opštine. Prošle godine su osobe koje rade sa strankama u službi pisarnice dobile i posebnu uniformu.

Živka Pržulj, profesor sa Beogradske bankarske akademije objašnjava da je svrha kodeksa da radne uloge ne prepusti ličnim procenama i shvatanjima.

– U privatnom životu odgovornost za naše ponašanje snosimo sami, a na poslu predstavljamo organizaciju, njen sistem vrednosti i njenu kulturu – napominje Živka Pržulj i dodaje: “Lokalna samouprava, kao i druge državne institucije i javne službe služe potrebama građana i to treba da bude prepoznatljivo u ponašanju državnih službenika.”

Profesorka Pržulj smatra da je zaista potrebno da mnogi službenici nauče jezik i komunikaciju sa strankama, a ne da se ponašaju kao na pijaci ili ulici.

Mnogi zaposleni imaju pogrešnu predstavu o svojoj radnoj ulozi i misle da su ulaskom u državnu službu dobili neku posebnu moć, koju demonstriraju kroz razne forme nipodaštavanja građana kada im se obraćaju.

– Nije redak slučaj da stranka uđe u neku kancelariju ili stane pred šalter, a da osoba koja tu radi dugo razgovara privatno telefonom dok klijent čeka i da je pri tome ne udostoji ni pogledom – kaže Pržulj.