PRESIJA IZNAD PROFESIONALNE PROCENE: ‘Očigledno su morali da izvrše zadatak’

Nekadašnji zamenik komandanta Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije, brigadni general u penziji Sreto Malinović, ocenio je povodom pada helikoptera Mi-17 da je očigledno da je postojala 'presija da se taj zadatak izvrši' i da je to prevagnulo nad profesionalnom procenom.

 

– Zašto donosioci odluka iz sastava vojske i vazduhoplovstva nisu bili u stanju da se odupru tome ili koliko su i sami imali predstavu o celoj situaciji, pitanje je koje definiše njihovu ličnu odgovornost za posledice svojih odluka – rekao je Malinović agenciji Beta.

Četiri pripadnika Vojske Srbije, dva medicinska radnika iz Novog Pazara i beba stara pet dana poginuli su u petak, 13. marta, u udesu helikoptera Mi-17 kod Surčina. Letelica Vojske Srbije angažovana je da bi hitno transportovala životno ugroženu bebu u bolnicu u Beogradu, nakon što je zbog odrona bila zatvorena Ibarska magistrala.

Malinović je dodao da je trebalo razmotriti i uslove za izvršenje tog zadatka, pre svega stvarno stanje mesto situacije i prognoze za naredni period, stručnu osposobljenost i trenažu posade za letenje u složenim meteorološkim uslovima noću, opremljenost letelice za takve uslove i moguće alternacije za sletanje.

On je naglasio da je vrlo malo verovatno da je u tako kratkom roku sve to moglo biti u potpunosti sagledano na pravi način pri donošenju odluke.

– Odgovor na pitanje da li su naši piloti imali obuku za letenje u složenim meteo uslovima noću i na to kada su poslednju put leteli u takvim uslovima, najbolje će oslikati i stvarnu osposobljenost posada za tu vrstu letenja – rekao je Malinović.

Malinović, koji je u svojoj karijeri leteo kao pilot jurišne avijacije, rekao je da je bilo evidentno da su meteo uslovi bili “više nego složeni”, pre svega zbog niske oblačnosti, loše vidljivosti i magle i da je zato nejasno zbog čega posada tog kvaliteta i iskustva nije na vreme odlučila da sleti na neki drugi prostor.

– Posada je sigurno uočila promene u situaciji i morala je doneti odluku o sletanju na neki drugi teren, pa makar i neuređen… Ako su oni već radarski vođeni, kako je moguće da letelica poput helikoptera ne uspe da sleti na aerodrom? Ostaje i pitanje koliko su

imali istinske pomoći sa kontrole letenja – rekao je Malinović.

Penzionisani general Sreto Malinović leteo je na jurišnim avionima J-21 “Jastreb” i J-22 “Orao” kao i na G-4 “Supergaleb” u Jugoslovenskoj narodnoj armiji, Vojsci Republike Srpske i Vojsci Srbije.

Do 2011. godine bio je zamenik komandanta Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije, a pre toga pomoćnik komandanta za operacije.