Okean predubok za traganje za malezijskim avionom

Oblast u Indijskom okeanu u kojoj se traga za malezijskim putničkim avionom nestalim sa 239 ljudi pre više od mesec dana, isuviše je duboka za robotsku podmornicu.

Podmornica je izvučena na površinu okeana pošto je prešla manje od polovine puta ka dnu u prvoj podmorskoj potrazi za ostacima letelice, saopštile su danas australijske vlasti.

Ekipa za potragu je u ponedeljak robotsku podmornicu „blufin 21″ ratne mornarice SAD poslala u dubinu Indijskog okeana da bi počela pretraga dna za nestalim „boingom 777″ „Malejžan erlajnsa”, posle šestodnevnog prekida hvatanja signala „crnih kutija” tog aviona.

Ali, samo šest sati od početka planirane 16-časovne misije na morskom dnu, robotska podmornica je premašila maksimalni limit dubine od 4.500 metara i sama je krenula ka površini.

Podaci koje je „blufin” automatski prikupio su analizirani, ali nema ničega korisnog, sopštila je Ratna mornarice SAD. Ipak, tim za potragu će podmornicu danas ponovo pioslati na podvodno izviđanje, ukoliko vreme bude povoljno.

Tim za potragu zna da je glavnina olupine aviona nestalog na liniji Kuala Lumpur-Peking 8. marta, verovatno na dubini koja je na granici mogućnosti robotske podmornice. Razmatra se angažovanje drugih koje mogu dublje, ali još ni jedna nije dostupna.

Problem je tim veći što je veoma teško uopčiti predmete na dnu Indijskog okeana jer je ono prekriveno slojem lakog mulja, debljine i veće od 20 metara u koji predmeti brzo utonu.

Zato će morati da se posebnim sonarima traga za kontrastom između čvrstih predmeta, kao što su ostaci aviona, i mulja, rekao je profesor podmorske robotike Univerziteta u Sidneju Stiven Vilijams.

Zvaničnici uporedo istražuju jednu mrlju od goriva na oko 5,5 kilometara od područja gde su detektovani zvuci iz „crnih kutija”, rekao je Angus Hjuston, šef grupe za potragu zapadno od obale Australije.

Uzorak goriva je poslat u Pert, u Australiji, na analizu koja će trajati nekoliko dana. Hjuston je rekao da ne izgleda da je to brodsko gorivo, ali je upozorio da to još ne znači da je gorivo avionsko.

Potraga je krenula u podmorje pošto je u protekle dve nedelje napravljen niz podvodnih snimaka zvuka kakav emituju dve „crne kutije” aviona, koje snimaju podate o letu i razgovor u pilotskoj kabini. Ti uređaji emituju zvučni „ping”, da se mogu lakše naći, a baterije koje traju oko mesec dana, sada već verovatno više ne rade.

Mada su ti signali dobar trag – nađeno je produčje iz kojeg su dolazili, šansa za nalazenje delova aviona je izuzetno mala, čak i uz angažovanje podmornice, rekao je Hjuston u ponedeljak.

To je i dugotraja procedura: podmornici su potrebna 24 sata za svaku misiju: dva sata da zaroni do dubine do koje može, 16 sati za pretragu morskog dna, dva sata za povratak na površinu, i još četiri sata za preuzimanje podataka koje je prikupila.

„Crne kutije” možda sadrže ključ za razotkrivanje misterioznog nestanka aviona. Istražitelji veruju da je avion pao u južnom Indijskom okeanu na osnovu putanje leta izračunate po podacima o automatskim kontaktima aviona sa jednim satelitom i na osnovu analize njegove brzine i količine goriva.

Jedanaest aviona i desetak brodova danas je prečešljavalo 62.000 kvadratnih kilometara Indijskog okeana, 2.200 kilometara severozapadno od Perta, i dalje tragajući za plutajućim krhotinama.

Ali, očekuje se da se višenedeljna pretraga površine završi u naredna dva dana. Zvaničnici nisu našli ni jedan komad krhotine aviona, a Hjuston je rekao da su šanse da će se bar nešto naći na površini „u velikoj meri nestale”.