Šta će biti sa ‘baksuznom’ malezijskom avio-kompanijom?

Aviokompanija Malejža erlajnz, koju su u kratkom vremenskom periodu zadesile dve krupne tragedije sa gubitkom aviona i putnika, mogla bi postati toksičan pojam u javnosti nešto poput azbesta ili lista „News of the world”

Naziv ove firme u ostatku sveta – u kojem je postala poznata pre svega zbog misterije Leta 370 – sada je još više povezana sa najgorim strahovima avionskih putnika.

Prema rečima analitičara, sa takvim statusom nema iskupljenja.

– Ne vidim ništa što oni mogu da urade kako bi spasli sebe – kaže Mohšin Aziz, analitičar civilne avijacije iz kopanije Mejbank u Kuala Lumpuru.

– Sa stanovišta percepcija, to je stvarno direktan udarac. Veoma je teško boriti se protiv negativne percepcije – dodaje on.

Avion Malejža erlajnza na liniji Amsterdam-Kuala Lumpur oboren je juče nad istočnom Ukrajinom sa 298 putnika i članova posade, a američki obaveštajci smatraju da je to učnjeno projektilom zemlja – vazduh. Još se ne zna ko je to učinio.

Samo četiri meseca kasnije, avion Malejža erlajnza sa 239 putnika i članova posade nestao je oko sat vremena posle poletanja iz Kuala Lumpura. Uprkos ogromnoj međunarodnoj potrazi, avion još nije pronađen, što duboko uznemirava putnike i vazduhoplovnu industriju.

I pre famoznog, misterioznog nestanka Leta 370, državni malezijski avioprevoznik bio je u teškoj finansijskoj situaciji. Godinama se zlopatio sa rekonstruckcijama i gubicima, u industriji poznatoj po sve skromnijim prihodima i razdražljivom putnicima.

Katastrofa Leta 370, često nemušte reakcije Malejža erlajnza i same malezijske vlade ostavile su duboke ožiljke na poslovanje ove firme. Nekada ponosni nacionalni avioprevoznik suočava se sa posledicama koje bi za nju mogle biti nezamislive.

Neki putnici najradije ne bi da sednu u avione Malejža erlajnza – uprkos vrlo jeftinim kartama.

S obzirom da već gubi 1,6 milion dolara dnevno, za Malejža erlajnz „neće biti čuda”, smatra danas Aziz, koji je pre jučerašnjeg obaranja aviona ove kompanije nad Ukrajinom smatrao da kompanija neće preživeti do kraja godine.

Vrednost deonica Malejža erlajnza survale su se danas za 11 odsto.

Dok je odgovornost za nestanak Leta 370 svaljivana na ovu kompaniju, jučerašnja katastrofa je uglavnom bila van njenih moći odlučivanja, ali bi se moglo postaviti pitanje zašto je nastavila da koristi koridor nad Ukrajinom iako su druge kompanije zbog oružane
pobune u toj oblasti izmestile svoje letove mesecima unazad.

Poslednji incident će učiniti Malejža erlajnz još manje atraktivnom za putnike u Aziji, u kojoj avioinudstrija doživljava procvat i nudi širok izbor.

Čak i oni strani putnici koji uslugu Malejžan erlajnza hvale kao fantastičnu, sada nisu spremni da lete njenim avionima.

Malejža erlajnz je u dugovima poslednje tri godine. Prošle godine njeni gubici su narasli do 1,17 milijardi ringita,to jest 363 miliona dolara. To je trostruko više nego samo godinu dana ranije.

Pošto je u vlasništvu države, Malejža erlajnz mora da leti na neprofitabilnim domaćim rutama, a jaki sindikati se opiru strukturalnim promenama.

Najbrojniji korisnici usluga ove kompanije bili su Kinezi, ali to se sve promenilo posle nestanka Leta 370, pošto su oni činili većinu putnika. Posle najnovije tragedije, oporavak na ovom bitnom tržištu ne čini se izvesnim.