Karijes je najčešće dečije zubno oboljenje, ali može da se spreči. Dok većina odraslih u proseku ima manje karijesa, deca uzrasta od 2-5 godina ga imaju mnogo više.

Briga od najranijeg uzrasta

Zdrave navike koje počinju od rođenja traju ceo život. Čak i pre nicanja zuba, bebina usta i obraze treba obrisati vlažnom krpom ili odgovarajućom zubnom maramicom posle svakog hranjenja kako bi se uklonio plak i višak mleka ili formule. Ovakva priprema i navika deteta na oralnu stimulaciju često vodi lakšem uvođenju četkice za zube.

Pića

Rani problem u detinjstvu obično nastaje kada bebe spavaju sa flašicom punog mleka, formulom, sokom ili drugim pićem koji sadrže šećer, čak i prirodne šećere. Kada malo porastu, možete ih naučiti da sokove uvek piju na slamku, kako bi smanjili kontakt mlečnih zuba sa šećerima.

Pranje zuba

mlečni zubi
pixabay.com

Pomaganje detetu da nauči da pere zube je važan zadatak koji mnogi roditelji smatraju frustrirajućim. Kada malo porastu, redovno ih podsećajte na pranje zuba. Uvek pitajte svoju decu da li su oprali zube pre odlaska u školu ili spavanje.

Mnoga deca uživaju u pranju zuba. Većina dece ovo vidi kao priliku za žvakanje četkice za zube, što dovodi do iskrivljenja vlakana. Roditelji bi zatim trebali koristiti drugu četkicu za zube da bi mogli da temeljno detetu operu zube. Mi ohrabrujemo roditelje da pomažu deci dok peru zube dok ne navrše 6-8 godina, jer nemaju sva deca manuelnu spretnost da sami dobro operu zube.

Konac za zube

Naučite ih koliko je važno da čiste zube koncem. Čišćenje zuba koncem je jednako važno kao i pranje četkicom i može pomoći u sprečavanju bolesti desni. Bolest desni mogu biti povezane i sa nekim drugim bolestima i oboljenjima kasnije u životu.

Hrana

Ishrana bogata vitaminima i mineralima je takođe važna kada se radi o zdravim ustima. Voće, povrće, žitarice i neki mlečni proizvodi nose hranjive sastojke koje obezbeđuju da vaše dete ima jake zube i desni. Posvetite svom detetu dovoljno pažnje i zajedno sa svojim detetom isprobavajte nove namirnice i otkrijte neku novu hranu koju dete voli, a koja je pritom zdrava.

Jedna stvar koju treba imati na umu prilikom uvođenja novih namirnica u ishranu jeste da ograničite unos slatke hrane i pića, kao i kiselu hranu. U velikim količinama, hrana poput ove može oštetiti gleđ i učiniti da zubi vašeg deteta budu osetljiviji na karijes.

Posete zubaru

Zubar
Pixabay.com

Preporučuje se da dete posećuje zubara dva puta godišnje, ili jednom svakih šest meseci. Dete bi trebalo da počne sa posetama stomatologa sa oko 12 meseci, kada počnu da rastu prvi zubi. Redovno odlazite stomatologu jer to nije samo dobro za zube; takođe može pomoći vašem mališanu da se opusti kod stomatologa i stekne poverenje u njega.

Potrudite se da pronađete stomatologa koji može pravilno da se brine o vašem detetu i njegovim potrebama. Izaberite stomatologa koji će se vama i vašoj porodici svideti i kome ćete verovati. To će učiniti iskustvo prijatnijim za svakoga. Pitajte potencijalne stomatologe sve što vas interesuje da biste znali kako rade i pružaju usluge deci vašeg uzrasta.

Dobra oralna higijena je ključna za opšte zdravlje i dobrobit. Važno je sprovesti efikasnu rutinu stomatološke nege od ranog uzrasta. Sa nekom decom je to lako sprovesti, dok su druga nešto teža za saradnju, važno je biti uporan, pun razumevanja i neodustati. Pokažite svojoj deci svojim primerom, kako vi redovno, temeljno i sa entuzijazmom perete zube. Na taj način ćete im pokazati da je održavanje dobrog oralnog zdravlja važno.

Na kraju, ne zaboravite da nagradite zdrave navike. S vremena na vreme ostavite male poslastice od “zubić vile”, kako bi nagradili svoje dete za dobro oralno zdravlje.