Saznajte šta i kako da jedete i koje navike morate da promenite.

 

Ubrzavanje metabolizma sveti je gral zdravog mršavljenja jer diktira kojom brzinom telo troši unesene kalorije te definiše koliko mu je hrane uopšte potrebno. Brži ili sporiji metabolizam određuju geni, ali i pol, pa muškarci u pravilu imaju brže metabolizme i prirodno manje količine masti u telu. Kod većine ljudi metabolizam se usporava u 40-im godinama života, zbog čega tada i dolazi od gojenja. Iako se starost i genetika ne mogu kontrolisati, postoje trikovi za ubrzanje metabolizma.

Mišići teraju telo da brže radi. Izgradnja mišića nužna je za ljude koji žele da ubrzaju metabolizam. Telo konstantno troši kalorije kako bi radilo, a metabolizam u stanju mirovanja brži je kod ljudi s većim udelom mišića. Tako su i njihove kalorijske potrebe veće, pa mogu i više jesti, a i dalje biti vitki. Pola kilograma mišića u stanju mirovanja troši oko šest kalorija za samoodržanje na dan, dok pola kilograma masnoće troši tek dve.

Bez vode se metabolizam usporava. Telu je potrebna voda da bi sagorelo kalorije, a čak i u stanju blage dehidracije metabolizam se usporava. Odrasli koji piju više od osam čaša vode na dan troše i do 20 posto više kalorija nego oni koji popiju tek oko osam decilitara vode na dan. Za optimalnu hidrataciju, potrebno je popiti čašu vode pre svakog obroka, a kao dodatak dobro je prehranu nadopuniti voćem i povrćem koji sadrže veliki udeo vode.

Dobro je grickati. Češći obroci odličan su način ubrzavanja metabolizma, pa je zato moguće da ljudi koji stalno nešto jedu budu mršaviji. Ključno je ipak birati namirnice, pa su idealne grickalice sveže voće, salate, žitarice i proteini sa što manjim udelom šećera i masnoća. Optimalno je jesti svaka tri do četiri sata u manjim količinama, kako bi se potrošilo više kalorija tokom dana. Takođe, ljudi koji češće grickaju za glavni obrok unesu manje količine hrane, pokazale su studije.

Ubrzajte tempo za bolje rezultate. Vežbe poput trčanja ne grade velike mišiće, ali su odlične za povećanje brzine metabolizma satima nakon vežbanja. Kako bi rezultati bili bolji i brži, potrebno je pomerati granice i ne ostajati na istom tempu vežbanja. Broj otkucaja srca takođe je odličan pokazatelj koliko telo brzo “radi”.

 

Začinite hranu. Ljuta hrana i začini sadrže sastojke koje mogu “pogurati” metabolizam u veći brzinu. Već jedna kašičica mlevene čili papričice može ga ubrzati, a iako je efekat privremen, odličan je za probavu i bržu potrošnju kalorija iz tog jela, pokazuju studije.

Kafa razbuđuje metabolizam. Kafa deluje kao stimulans tela, povećava koncentraciju i daje potrebnu energiju. Ako se pije umereno, od dve do tri kašičice na dan, idealan je dodatak dijeti jer ubrzava potrošnju kalorija. Za bolje rezultate, kafa se pije pre treninga.

Proteini za više energije. Samo telo troši više kalorija na probavu proteina nego masnoće ili ugljenih hidrata. Iako je važno imati raznovrsnu ishranu, kod posebnih režima mršavljenja dobro je zameniti ugljene hidrate poput testenine ili riže sa proteinima, kao što su oni iz jaja, mesa i ribe.

Zeleni čaj je saveznik. Dve šoljice zelenog čaja na dan tera organizam da troši oko 17 posto više kalorija na dan imitirajući efekat kafe. Najbolji odabir je nezašećereni zeleni čaj sa dodatkom limuna, koji osim dobrobiti za mršavljenje ima moć podizanja imuniteta, što je posebno važno za ljude na dijeti.

Dobro je počastiti se. Dijete izgladnjivanjem i postom imaju užasan učinak na metabolizam, jer se telo već nakon nedelju dana prilagodi na manje količine kalorija te usporava svoj rad kako bi se zaštitilo. Zbog toga je kod svake dijete dobro povremeno se počastiti jer se time iznenađuje metabolizam i tera na rad, a takođe ima i odlične psihološke učinke na dalju motivaciju za mršavljenje. Na primer, dobro je odrediti jedan dan u nedelji u kojem je dopušteno da se pojede više.