I stručnjaci potvrđuju da je SLUČAJEVA SVE VIŠE! Šta je doprinelo povećanju AUTIZMA KOD DECE?

Drugog aprila, obeležava se svetski dan osoba sa autizmom. Prema podacima Svetske zdravstvene organizacije, jedno od 160 dece ima autizam.

Pexels.com

Generalni direktor Internacionalnog „Doman“ instituta, Spenser Doman, gostujući u emisiji „Uranak“ na K1 televiziji, objašnjava da za autizam ne postoji lek, ali da se posebnim metodama može doći do napretka i razvoja osoba sa ovim problemom.

– Definitvno se povećava broj dece obolele od autizma. Jednom od četrnaestoro dece se dijagnostifikuje neka vrsta poteškoća u razvoju. Najbitnije je da razumemo, zašto se deca sa autizmom muče. To je zato što njihov razvoj mozga ne ide uobičajenim tokom. Dobra vest je, da se mozak brže može razvijati kroz fenomen neuroplastičnost. Kada se poboljša razvoj mozga, deca mogu da počnu da pričaju, hodaju, ali i da se socijalizuju. Najbitnije je da shvatimo, uzrok problema u mozgu, jer samo tako možemo da podučimo porodice kako da pomognu svojoj deci.

Poslednjih godina broj obolele dece sa autizmom se povećao, ali razlog tome još uvek nije poznat.

– Ne znamo da li je to zbog genetike, možda je uzrok u životnoj sredini ili načinu ishrane, nismo sigurni. Postoje istraživanja koja su u toku. Naš rad se zasniva na radu sa decom nakon što dobiju dijagnozu. Godinama unazad se mislilo, da deci koja imaju neku povredu mozga ili neurološke probleme u razvoju, ne može da se pomogne, ali sada znamo da mozak može da se menja, ukoliko se sprovedu odgovarajuće aktivnosti i tretmani. Pomoću neuroplastičnosti možemo da potpomognemo bolje povezivanje neurona. U poslednjim decenijama smo pokušavali da procenimo, koje to aktivnosti podstiču razvoj mozga i kako na najbolji način podučiti roditelje.

Prvi simptomi autizma:

  • Kašnjenje u razvoju govora
  • Izbegavanje kontakta očima
  • Preosetljivost na zvukove razne u kući i van toga

Spenser Doman, objašnjava da postoje četiri stuba autizma

– Autizam jeste spektar poremećaja, može da varira, od dece koja nisu uopšte u stanju da se socijalizuju i pričaju, do dece koja imaju blage teškoće u govoru i socijalizaciji, ali bitno je da se svakom ovom detetu može pomoći. Ono što smo mi shvatili kroz našu „Doman metodu“, ali i druga naučna istraživanja, jeste da postoje četiri stuba na osnovu kojih se može pomoći deci u razvoju. Prvi stub su kongitivne aktivnosti, odnosno tretmani, koji mogu da pomognu deci da pričaju, čitaju i razumeju bolje. Drugi stub je fizički razvoj u smislu mobilnosti, treći stub je ishrana. Bitno je da napomenemo, da se u našoj metodi ne primenjuje lekovi, osim ako ne postoje strogo propisani lekovi na recept. Četvrti stub je fokusiran na oksigenaciju mozga. Tako da uključujemo aktivnosti, koji dovode nivo kiseonika do mozga.

Deca sa autizmom zahtevaju potpunu posvećenost, zbog čega je jako bitna prisutnost roditelja.

– Koliko god vremena roditelji mogu da posvete vremena, to pomaže detetu. Mi podučavamo porodicu šta i koliko često da rade, kako bi oni to uneli u svakodnevnu rutinu. Imali smo decu koja su uspela da se pridruže vršnjacima u školi, ali i daljem napredovanju u životu, tako da nikada ne biste mogli da kažete da boluje od autizama. U Srbiji i u drugim balkanskim zemljama, počeli smo da pomažemo deci da završe školu – kaže Spenser Doman u emisiji „Uranak na televiziji K1 i napominje da problem kod dece uglavnom uoče majke, ali i savetuje roditelje da ukoliko primete nešto sumnjivo, odmah počnu da traže rešenje, jer su u tom slučaju i veće šanse za napretkom.