Treba piti što više vode, slušamo sa svih strana, no to zapravo nije tačno! Ovaj i još četiri najveća mita o ishrani srušio je doc. dr sc. Alen Ružić, dr med, šef Odeljenja za kardiomiopatiju u KBC-u na Sušaku i osnivač Akademskog centra zdravlja u Rijeci, koji je u roku od pet godina smršao 98 kilograma.

Istražujući literaturu, ali i isprobavajući na samom sebi, otkrio je da većina nas pogrešno veruje u neka široko rasprostranjena pravila o zdravoj ishrani.

Ovo je pet najvećih mitova o ishrani u koje morate odmah prestati da verujete, naročito ako želite da smršate.

1. Doručak ne sme da se preskače

Doručak je zaista najvažniji obrok, nezaobilazan za decu i mlade osobe, dijabetičare i druge grupe s posebnim prehrambenim interesima, ali osobe koje imaju višak telesne težine, nemaju drugih bolesti i ujutro nisu gladne, nikako ne bi trebalo prisiljavati da jedu samo pod krilaticom zdravog obroka. Već jedna voćka ili čaša ceđenog soka, dovoljan je jutarnji unos.

Načelo za osobe koje mršave jeste da jedu u ono doba dana kada osećaju glad. Naravno, to ne bi trebalo da bude bar dva sata pre spavanja, ističe dr Ružić.

2. Krompir i testenina goje

Nije istina da krompir i testenina goje, naglašava dr Ružić. Naime, krompir je niskokalorična (68 kcal/100 g) namirnica i odličan sastojak dnevnog obroka. Goji krompir koji se ‘napije’ ulja jer masnoće imaju visoku (900 kcal/100 g) kalorijsku vrednost.

Testenina pak ima 350 kcal pre kuvanja i oko 175 kcal u 100 g nakon kuvanja. Goje sosevi koji po pravilu imaju puno kalorija zbog visokog udela masnoće.

Ako testeninu pripremite bez masnoće i uz veću količinu povrća ili nemasni umak od paradajza – ona je odličan ručak s kojim se može mršaveti, objašnjava dr Ružić.

3. Maslinovo ulje je dobro za mršavljenje

Maslinovo ulje je izvrsna namirnica, najbolja masnoća koju poznajemo, no kao i druge masnoće vrlo kalorična. Minimalna dnevna količina masnoća je 10 grama (2 čajne kašičice) što daje 90 kalorija. Svako ko želi da smrša trebalo bi se da drži ovog pravila, a u salate nikako da dodaje ulje.

4. Sir je zdrava namirnica

Sirevi su visokomasni proizvodi čiji uticaj na zdravlje jako zavisi od sirovine od koje su napravljeni (vrsta i poreklo mleka, uzgoj životinja koje daju mleko) i o tehnologiji. Sireve treba maksimalno redukovati tokom mršavljenja, a u ishrani ih tretirati kao zamenu za masnoću. Nekim danima umesto navedene dve čajne kašičice ulja, može se uzeti približno ista količina sira.

5. Treba piti što više vode

Nijedno piće, pa ni vodu ne treba konzumirati uz jelo, ističe doktor. Naime, kada jedemo i istovremeno pijuckamo (makar i vodu), nesvesno ubrzavamo unošenje hrane, a dokazano je da osobe koje brzo jedu imaju izrazitu sklonost gojenju.