Ne verujte svemu što čujete! Istine i zablude o NAMIRNICAMA KOJE SADRŽE HOLESTEROL

Za dobro zdravlje najbolja je šarenolika ishrana, te ovom prikikom navodimo namirnice koje sadrže veći nivo holesterola i uz šta ih kombinovati, kao i namirnice za koje se većina ljudi u zabludi da nose veliku količinu ili da sadrže holesterol.

hrana
Pixabay.com

Verovatno ste već ponešto čuli o istom. Obično je u pitanju rečenica tipa: “Mnogo je masno ovo, skočiće mi holesterol”, ili eventualno: “Samo ti nastavi tako da cepaš slaninicu pa ćeš da vidiš kad ti skoči holesterol”…

Veliki broj ljudi je u zabludi šta izaziva povišeni holesterol i zato izdvajamo neke od namirnica koje imaju veću količinu holesterola i one koje nemaju negativni holesterol uopšte. Ali prvo pre toga da definišeno – šta je holesterol?

Šta je holesterol?

Holesterol spada u grupu lipida, tačnije masti u krvi i neophodan je za normalan rad organizma. Od njega se grade ćelije, a zadužen je i za hormonski balans. Delimo ga na gušći i manje gustine, tj.dobar i loš.

Problem pravi upravo taj loš povišeni holesterol. Zadržavajući  se u arterijama, tačnije lepeći se za zidove arterija, on in zapušava, pa tako dolazi do zakrčenja krvnih sudova koje mogu dovesti do raznih kardiovaskularnih problema.

Dobrog holesterola naprotiv treba imati u većim količinama jer smanjuje rizik od bolesti srca, on otklanja nepoželjne masnoće i prečišćava krvotok.

Ljudsko telo sintetiše veći deo holesterola i to u jetri, dok se samo trećina neophodnih masti unosi putem ishrane. Na taj način, prekomerno masnom ishranom u dužem vremenskom periodu ,izlažemo organizam opasnosti od trajno povišenog holesterola.

Takođe, genetski faktor je vrlo bitan, pa osobe koje imaju genetsku predispoziciju ka uvećanim vrednostima holesterola treba posebno da povedu računa o ishrani.

Za dobro zdravlje najbolja je šarenolika ishrana, te ovom prilikom navodimo namirnice koje sadrže veći nivo holesterola i uz šta ih kombinovati, kao i namirnice za koje se većina ljudi u zabludi da nose veliku količinu ili da sadrže holesterol.

Slanina

Slanina je naprotiv opšteprihvaćenom mišljenju jedna od namirnice koje sadrže veliku količinu dobrog holesterola! Ako je još slanina od vrste svinja mangulica, tim bolje! Uz dimljenu slaninu (iako dimnjeno nije zdravo) preporučuje se poneki čen belog luka, koji je sjajan izmedju ostalog za otklanjanje lošeg holesterola.

Pečenje

Praseće pečenje je masnije i sadrži veliću količinu holesterola od jagnjećeg. Zato uz pečenje obavezno jedite salatu, da napravi balans u holesterolskom unosu i načinu obrade.

Riba

Riba, pa čak i masna riba ima veliku količinu dobrog holesterola, a takodje sadrži i amino i omega3 kiseline , pa je zdravo jesti je barem jednom nedeljno.

Jaja

Jaja sadrže veliku količinu holesterola, posebno žumance. Majonez, kojem su jaja i suncokretovo ulje glavni sastojci predstavlja holesterolski šok za organizam, jer je suncokretovo ulje prepuno holesterola. Savet svih nutricionista jeste da jaja (posebno belance) svakako treba jesti, ali da takodje treba biti umeren u majonezu.

Pržena, pohovana hrana

Pržena, pohovana hrana sadrži veliku količinu holesterola, posebno ako je u pitanju crveno meso. Ono samo po sebi ima veću količinu negstivnog holesterola, a prženjem na ulju ta količina se značajno povećava. Kao prilog obavezno se preporučuje salata,…….

Orašasti plodovi

Orašasti plodovi nemaju holesterol uopšte i dobri su za uklanjanje negativnog holesterola iz krvi.