Dijetetski suplementi preporučuju se tokom trudnoće i u periodu dojenja. Do četvrtog meseca poželjno je uzimanje folne kiseline, a trebalo bi povećati i unos vitamina

Ne postoje zvanične preporuka za primenu vitaminsko-mineralnih preparata tokom trudnoće, ali ih mnoge buduće majke koriste. Prema Nacionalnom vodiču za zdravstvenu zaštitu žena u toku trudnoće, preporučuje se uzimanje folne kiseline tokom planiranja trudnoće, pa do kraja prvog trimestra, kako bi se smanjio rizik od pojave poremećaja nervnog sistema – anencefalija, spina bifida. Indikacije za uzimanje preparata gvožđa u našoj zemlji su niske koncentracije hemoglobina u krvi, prenose „Novosti”.

– Institut za medicinu (IM) u Americi preporučuje uzimanje 30 mg gvožđa dnevno, a Svetska zdravstvena organizacija (SZO) 60 mg dnevno – objašnjava profesor dr Brižita Đorđević sa Katedre za bromatologiju Farmaceutskog fakulteta u Beogradu. – U Velikoj Britaniji se kod svih trudnica preporučuje suplementacija od 10 g vitamina D dnevno, zbog ugroženosti cele populacije od deficita usled nedovoljne izloženosti sunčevom zračenju. Jedino u Americi postoje preporuke za primenu vitaminsko-mineralnih suplemenata od drugog trimestra, ali samo kod žena koje su vegeterijanci, adolescenti, pušači, nose više od jedne bebe, piju alkohol.

Folna kiselina

Preporučen dnevni unos u periodu pre začeća je 400 g, a u trudnoći 600 g. Preporuke IM su da se 400 g folne kiseline unese obogaćenim namirnicama ili suplementima, a ostalih 200 g uobičajenom ishranom. Nedovoljan unos folne kiseline u trudnoći je povezan sa rizikom za spontani pobačaj, rupturu (pucanje) placente i defekt neuralne cevi.

Vitamin A

Potrebe za vitaminom A rastu u trudnoći za 10 odsto, a najveće su u trećem trimestru kada je i najbrži razvoj fetusa. Neke studije su ukazivale da je nizak status vitamina A u trudnoći povezan sa prevremenim rođenjem, malom masom deteta na rođenju, intrauterinim zastojem rasta kao i na značaj vitamina A za razvoj pluća fetusa. Međutim, preterane količine vitamina mogu biti teratogene, naročito za žene koje koriste preparate za akne na bazi retinolne kiseline. Takođe, ženama se savetuje da izbegavaju namirnice kao što je jetra i proizvodi od jetre koji mogu sadržati jako velike količine vitamina A i suplementaciju retinolom.

Vitamin D

Potrebe za vitaminom D nisu povećane u trudnoći, ali su potrebne dodatne količine kalcijuma čija je koncentracija kao i metabolizam kostiju regulisana vitaminom D. Deficit vitamina D u toku trudnoće je povezan sa nekoliko poremećaja metabolizma kalcijuma, kako kod majke, tako i kod fetusa, uključujući neonatalnu hipokalcemiju i hipoplaziju gleđi zuba kod fetusa i osteomalacije kod majke. U Velikoj Britaniji se preporučuje dnevna suplementacija od 10 g vitamina D.

Vitamin C

Preporučuje se dodatnih 10 mg vitamina C na dan u trudnoći, a neophodnih 85 mg može da se obezbedi kroz pet porcija voća. Naročitu korist od suplementacije vitaminom C imaju trudnice pušači, i one koje nose više od jednog ploda. IM preporučuje dodatni unos od 50 mg vitamina C dnevno trudnicama koje imaju rizik od deficita usled nedovoljne zastupljenosti voća i povrća u ishrani.

Gvožđe

Dodatne količine gvožđa u trudnoći su neophodne zbog povećanja volumena krvi majke, naročito posle 20. nedelje. Preporučeni dnevni unos je 27 mg na dan što je značajno više od uobičajenih 18 mg na dan. U toku drugog i trećeg trimestra IM preporučuje suplementaciju od 30 mg gvožđa dnevno, između obroka, ali ne sa mlekom, čajem, kafom koji mogu da ometaju apsorpciju. SZO preporučuje suplementaciju od 60 mg gvožđa svim ženama u toku cele trudnoće i tri meseca nakon porođaja. Stav Nacionalnog vodiča je da se preparati gvožđa daju samo ženama kojima je nivo hemoglobina 110 mg/l u drugom trimestru i 105 mg/l u trećem trimestru.

Kalcijum

U trudnoći, pod uticajem hormona, povećava se resorpcija kalcijuma iz hrane, pa se smatra da suplementacija nije potrebna. Posebnu pažnju zahtevaju trudnice u adolescentnom dobu kada mineralizacija kostiju još traje pa su i potrebe za klacijumom veće i trudnice na posebnom režimu ishrane (vegeterijanci, laktoza – intolerantne osobe), kojime se savetuje da ishranu obogate namirnicama bogatim kalcijumom – sojino mleko i drugi proizvodi od soje, jezgrasto i suvo voće. IM preporučuje suplementaciju od 600 mg kalcijuma kod trudnica ispod 25 godina, ukoliko je unos kalcijuma hranom neadekvatan.

Omega 3 masne kiseline

Trudnice i žene koje planiraju trudnoću trebalo bi da obezbede dovoljne količine esencijalnih masnih kiselina, a naročito omega 3 koje su neophodne za intrauterin razvoj mozga i nervnog sistema. Najbolji dijetarni izvor omega 3 masnih kiselina je ulje riba hladnih mora.