Pečena, kuvana, poširana – jaja su često na jelovniku za doručak. Nisu na dobrom glasu, jer se smatraju holesterolskim bombama. Nemački nutricionisti tvrde da je to samo delimično tačno.

Jedno jaje ima solidnu količinu holesterola, oko 400 miligrama u proseku.

Dve trećine holesterola u krvotoku zapravo proizvodi sam organizam. Holesterol iz kokošjih jaja ima manju ulogu u metabolizmu nego što ljudi misle – objašnjava Šef nutricionističkog odeljenja Dečje univerzitetske bolnice u Minhenu, profesor Bertold Kolecko.

Međutim, nutricionisti kažu da treba pripaziti koliko ćete jaja pojesti.

Ističu da je ključ zdravlja uravnotežena ishrana, a ne potpuno izbacivanje pojedinih namirnica s jelovnika. Takav je slučaj i s kokošjim jajima.

Naša bi preporuka bila do tri jajeta nedeljno – rekla je portparolka Nemačkog nutricionističkog društva (DGE) Antje Gal.

To uključuje i jaja u drugim namirnicama – poput hleba, kolača, testenine ili majoneza.

Antje Gal priznaje da je “jako teško izbrojati koliko ih tu ima” i dodaje da nije strašno ako se ponekad malo premaši preporučena nedeljna doza.

Svako s visokim nivoom holesterola ili s nekim drugim kardiovaskularnim poremećajem morao bi se držati preporuke o maksimalno tri jajeta nedeljno – objašnjava ona.

Zdravi pojedinci mogu ih konzumirati i više, kaže Kolecko, napominjući da ostatak ishrane mora biti uravnotežen.

Koristi od jaja, važnost načina pripreme

Jaja nisu samo bogata holesterolom. Bogata su proteinima i vitaminom A, dobrim za oči, imuni sistem i kožu. Sadrže i lecitin, “hranu za mozak”, odnosno za nervni sistem. Zato su dobra za stariju populaciju, kaže Kolecko.

Mladi ili stari, pitanje jesu li jaja za vas zdrava zavisi od toga na koji su način pripremljena. Jaje prženo u ulju i servirano sa slaninom nikoga neće učiniti zdravijim.

I još jedan savet: jaja treba dobro skuvati ili ispržiti. To će ubiti salmonelu. Ako želite da ih jedete sirova, uverite se da li su sveža. A to se može isprobati tako što se stave u čašu vode. Ostane li jaje na dnu, sveže je. Ako polako ‘izranja’ prema površini, obavezno ga kuvati ili pržiti. Ako ‘izroni’ na površinu, najbolje je – odmah ga baciti u kantu za smeće.