Nedovoljnim dnevnim unosom tečnosti možemo ozbiljno da ugrozimo bubrege. Ovaj organ je važan za održavanje balansa vode i minerala, pa nedovoljno tečnosti može da dovede do nagomilavanja toksičnih materija, koje ne mogu potpuno da se izbace urinom.

 

Da biste to izbegli, potrebno je da se pije između 2,2 i tri litra vode dnevno, tvrdi naučni savetnik i internista-nefrolog Gordana Peković.

Smanjenim unosom vode snižava se volumen krvi koji dolazi u bubrege, srce, mozak i mišiće, što može da ima posledice na opšte zdravlje, a pre svega slabiji rad bubrega.

Zbog nedovoljnog unosa vode može da se javi malaksalost, zamor i nedostatak energije. Opasno stanje teške dehidratacije i prerenalne bubrežne slabosti zahteva hitno zbrinjavanje pacijenta, odnosno korigovanje unosa tečnosti infuzionim rastvorima, kaže za “Novosti” Gordana Peković, nefrolog.

Iako nije uobičajeno, moguće je popiti previše vode. Kada bubrezi nisu u stanju da izluče višak, minerali u krvi su razređeni, što za posledicu ima nizak nivo natrijuma u krvi koji se naziva diluciona hiponatrijemija. Ipak, ova pojava je vrlo retka kod zdravih osoba.

Prema rečima nefrologa, optimalan unos vode je najbolja prevencija u sprečavanju poremećaja rada bubrega. Ako, ipak, dođe do dehidiriranosti, unosom tečnosti i korekcijom minerala u krvi bubrezi će se oporaviti, ali uslov je da se lečenje započne na vreme.

Voda je takođe važna jer sprečava nastanak mikrokalkuloze u bubrezima, a samim tim i uporne urinarne infekcije koje se javljaju kao posledica formiranja kamena i peska – kaže doktorka Petković.

Voda se gubi procesom disanja, znojenja, mokrenja i pražnjenjem creva, pa za jedan dan izgubimo oko 2,5 litara tečnosti. Da bi organizam dobro funkcionisao, potrebno je da nadoknadimo ovaj gubitak.

Pokazatelj da pijete dovoljno tečnosti je izbacivanje oko 1,5 litara bezbojne ili svetložute mokraće i retko osećanje žeđi – kaže nefrolog Gordana Peković.

Ukoliko niste uzeli dovoljnu količinu vode, urin će biti taman i koncentrisan.

Iako pića kao što su mleko, sokovi, kafa i čaj sadrže veću količinu vode, ne treba zaboraviti da je čista voda najvažniji izvor tečnosti za funkcionisanje organizma.

Trudnice i majke sa bebom treba da unose dodatne količine, kako se ne bi poremetio acido-bazni status, balans tečnosti i balans elektrolita u organizmu.



loading...