PROVERENO POMAŽE: Tri zdrave navike poboljšavaju funkciju mozga

Za razliku od bicepsa ili zadnjice, ne možemo da vidimo ili osetimo kada nam se mozak pretvori u kašu zbog ''zloupotrebe''. Ali bilo koja atrofija ovog organa oseti se kad shvatimo da smo izgubljeni ili se jednostavno ne možemo setiti vrlo uobičajene strane reči.

Stopala u krevetu
Pixabay.com

San

Umorni smo od ponavljanja da je san izuzetno važan za sve aspekte našeg zdravlja. Ali, na nesreću, u naše vreme čovek spava manje nego bilo koje drugo vreme u istoriji. Sredinom prošlog veka ljudi su spavali oko devet sati dnevno, sedamdesetih godina ova cifra pala je na osam sati, a danas je u najboljem slučaju sedam sati.

Spavanje je neophodno za održavanje optimalnog neuropsihološkog opterećenja: od tumačenja neverbalnih signala (onoga što često nazivamo intuicijom) do pravilne koncentracije i organizacije informacija u našem umu.

U maloj američkoj studiji iz 2010. godine, istraživači su pratili učinak dve grupe mladih. U eksperimentu je svaki učesnik izvršio strog zadatak učenja, nakon čega je jedna grupa odmarala 90 minuta, a druga je ostala budna dok druga nije završila nekoliko sati kasnije. Učesnici koji su dremali između vežbi, postigli su znatno bolji učinak na drugom zadatku i takođe su se bolje pokazali na treningu. Čak i kratkotrajni, “mačji” san (20-25 minuta) pomaže u povećanju nivoa budnosti i jača memoriju.

Trening sećanja

Ako imate više od 30 godina, verovatno se sećate vremena kada ste napamet znali najmanje 15 brojeva telefona. Setite se koliko ste često za to koristili savete i trikove – na primer, povezivanje određenih brojeva sa njihovom lokacijom na tasterima ili sa datumom rođenja? Bingo! To se zove korišćenje vašeg mozga kako je predviđeno!

U savremenom svetu informacije skladištimo gotovo svuda. U članku istraživača iz 2011. godine, pod naslovom „Google-ov uticaj na pamćenje“, studentima je pokazano da pamte mnogo manje informacija kada znaju da ih u bilo kom trenutku mogu pronaći u pretraživaču, a to dovodi do smanjenja sopstvene memorije. Zašto ne biste koristili Google u svoju korist – samo pokušajte da se setite svega novog i zanimljivog što uz njega pronađete. (Na primer, ovaj članak!) Ili je druga vežba uvežbavanje pet novih stihova nekoliko puta nedeljno.

Seks

Ponekad, posle dugog teškog dana, pomisao na čak i brzi seks može izgledati toliko teško da se vi i vaš partner slažete … samo spavajte (što nije loše – pogledajte prvu tačku). Ali ako seksu uopšte ne dajete prioritet, to može uticati na rad mozga.

Barem tako kaže studija iz 2017. objavljena u Journal of Gerontology. Naučnici su pitali grupu starijih ljudi o njihovom seksualnom životu, a zatim su ih zamolili da urade standardizovani test. Ovo je otkrilo vezu između učestalosti seksa i inteligencije: ljudi koji su tvrdili da održavaju intimnost nedeljno postigli su bolje rezultate od onih koji to nisu učinili.

Takođe je u drugom testu iz iste godine ispitivan uticaj seksa na kognitivne sposobnosti 78 žena starih od 18 do 29 godina. Ispostavilo se da su one koji su imale seks češće bolje obavljale testove pamćenja. Dakle, sada imate najmanje tri zdrave mogućnosti kako provesti veče.



loading...