Svi znamo priču o štetnosti ulaska u vodu punog želuca, a da li je to zaista tačno? Naučnici tvrde da to nema ama baš nikakve veze jedno s drugim.

 

Letnje preporuke poput one „ne plivaj punog želuca“ ili „pokvasi ranu u slanoj vodi da brže zaceli“ još uvek su za mnoge pravilnik koga se na godišnjem odmoru strogo pridržavaju.

Međutim, nauka te mudrosti naših starih demantuje i čvrsto stoji iza teorija koje su, ako nam je zdravlje bitno, ipak pametniji izbor.

1. Namakanje rane u slanoj vodi podstiče njeno brže zarastanje

Ovo je mudrost koju često čujemo iz usta starijih generacija koja zapravo nije istinita u svim slučajevima. Istina je da postoje rane koje nakon kontakta sa slanom vodom brže zaceljuju, a to su one koje inače sporije zarastaju jer su duboke i nečiste. Manje povrede, poput onih uzrokovanih npr. padom s bicikla, naročito kod dece, nije dobro izlagati slanoj vodi jer ona takvu povredu nagriza i otežava njeno zarastanje.

2. Zaštitni faktor 30 dvostruko bolje štiti od zaštitnog faktora 15

Apsolutno netačno. Krema sa faktorom 30 će, gledajući vremenski period njenog delovanja, svakako nešto duže štititi od faktora 15, a 50 duže od 30, ali treba imati na umu da, čak i kad nanesemo kremu sa zaštitnim faktorom 50, smatramo da koža nije maksimalno zaštićena. Upravo zato se ne treba suncu izlagati u kritičnom periodu tokom dana.

3. Bela majica može da zameni kremu za sunčanje

Za ovim načinom zaštite najčešće posežu ljudi svetlog tena, ali ona nikako nije dovoljna u očuvanju kože od štetnih UV zraka, pa je nužno telo namazati kremom sa zaštitnim faktorom. Stručnjaci savetuju da ukoliko se ipak u vreme od 11 do 15 sati nađete na suncu, obavezno obučete belu majicu, a ovo se naročito odnosi na decu.

4. Plivanje punog želuca je štetno

Skočiti nakon jela u hladnu vodu dugo se smatralo opasnim jer kao posledicu može imati bolove i grčeve u stomaku. Nauka je tu staru mudrost opovrgla. Pošto organizam nakon jela vari hranu, to će ga samo malo usporiti, što opuštenom uživanju u vodi uopšte ne smeta. Ipak, ako ste srčani bolesnik ili vam cirkulacija nije najbolja, onda – nezavisno od jela – svaki nagli ulazak u vodu može da napravi problem. Ako ste mladi, zdravi i nemate nikakvih zdravstvenih problema, slobodno se okupajte nakon što ste pojeli sendvič.

5. Prošlogodišnja krema za sunčanje može da posluži i ove sezone

Ukoliko još čuvate bočicu zaštitnog sredstva koja vam je ostala od prošlog leta, bacite je. Rok trajanja većine preparata za zaštitu od sunca iznosi godinu dana od otvaranja, pod uslovom da je čuvate na suvom i hladnom mestu. Čak i ako im je rok trajanja još uvek dobar, dejstvo nekih krema i losiona za sunčanje može biti znatno umanjeno.