Lekovita priroda: Čija seme, hrana drevnih Asteka, ima 6 puta više kalcijuma nego punomasno mleko, 3 puta više gvožđa nego spanać. Deluje hidrirajuće, olakšava varenje, reguliše ravnotežu elektrolita.

 

Izuzetno bogato hranljivim sastojcima, čija seme (Salvia hispanica), s razlogom je uvršćeno na listu super namirnica i u poslednjih nekoliko godina postalo popularno širom sveta. Potiče iz Meksika i Gvatemale, ne spada u žitarice, ali se priprema i konzumira na sličan način. Kao osnovna hrana prvi put se spominje kod Asteka koji su ga koristili i u medicinske svrhe, ali i u religijskim obredima, kao “hranu za bogove”.

Ova bezgluteska namirnica, sa zavidnim količinama kalcijuma i omega 3 masti, ujedno je i savršeni antioksidans i odličan izvor vlakana i energije. Zbog ovih svojstava preporučuje se deci, sportistima, ali i u dijetama za mršavljenje za sve koji imaju višak kilograma.

Za očuvanje dobrog zdravlja i dugovečnost nutricionisti preporučuju dozu od najviše dve supene kašike semenki na dan. Ova količina podmiruje dnevne potrebe u dijetetskim vlaknima, kalcijumu, omega 3 i omega 5 masnim kiselinama koje u ovom sićušnom zrnevlju blagog ukusa imaju idealan odnos. Semenke sadrže i gvožđe, magnezijum, forfor, kalijum, cink, bor i bakar, kao i vitamine B kompleksa.

Koliko je ova namirnica vredna i hranljiva najbolje ilustruje podatak da sadrži šest puta više kalcijuma nego punomasno mleko, tri puta više gvožđa nego spanać, čak 15 puta više magnezijuma nego brokoli, 20 odsto više vlakana nego laneno seme. U čija semenu se nalazi neverovatnih 60 procenata omega 3 masnih kiselina!

KOŽA, KOSA I NOKTI

Istraživanja su pokazala da konzumiranje čija semena blagotvorno utiče na zdravlje kože, kose i noktiju, zbog izuzetno velikih koncentracija proteina i riznice drugih sastojaka. U njemu se nalazi čak 20 odsto proteina neophodnih za očuvanje zdrave kose i noktiju. Inače, koreni noktiju i vlasi stvoreni su od proteina keratina.
 

Ova super-namirnica hidrira organizam, olakšava varenje, reguliše ravnotežu elektrolita. Istovremeno, ubrzava razgradnju masti i topi kilograme, pruža osećaj sitosti, revitalizuje mišiće. Zbog obilja blagotvornih efekata i okrepljujućeg dejstva, nutricionisti je posebno preporučuju osobama koje se osećaju slabo i bez energije.

Čija seme u ishrani može da se koristi presno, kuvano, pečeno, celo i mleveno, kao dodatak jelima, zdravim poslasticama i šejkovima. Bogato proteinima, može da posluži kao zamena za jaja kao i u bezglutenskim receptima.

ZDRAVE POSLASTICE

*Za brzi puding u kome će uživati i vaši mališani potrebno je: 2 šolje kokosovog, pirinčanog sojinog ili bademovog mleka (po vašem izboru), pola šolje čija semenki, 2 do 3 kašičice kakaoa, malo zaslađivača (po želji).

Sastojke izmiksajte u blenderu, a zatim ih, ne duže od 10 minuta, ostavite u frižideru da se stegnu. Po želji dodajte voće, semenke, vanilu, cimet…

*Vrlo ukusna zdrava poslastica može da se pripremi tako što se čija semenke potope u kokosovo mleko i izblendiraju sa šakom badema.

*Čija seme može da se koristi kao dodatak za vitaminske salate, ali i da se jede bez mešanja sa drugim sastojcima. Važno je da se potopi 15 minuta u vodu i da naraste 10 puta više od uobičajene veličine. Što je seme veće, pre će utoliti glad.