SVAKOG DANA STE SUOČENI SA STRESOM? Rešenje problema krije se u kupatilu

Sama pomisao na hladnu vodu većini izaziva osećaj jeze i neprijatnosti, pogotovu na našim prostorima gde je uvreženo mišljenje da se od hladnoće čovek razboljeva.

Tuširanje
Pixabay.com

Otuda one čuvene rečenice:”Gde ćeš napolje, sad si oprala kosu”, “Zatvori prozor, promaja je” i slično. Zamislite tek kakva bi bila reakcija da kažete kako se tuširate hladnom vodom.

Istraživanja opovrgavaju takva razmišljanja, ističući bolju cirkulaciju i raspoloženje, kao i poboljšan imunitet kao neke od blagodeti hladne vode po organizam.

Naravno da vas niko ne može ubediti u to, pogotovo ukoliko ste navikli da se baškarite u tuš-kabini pod mlazom tople vode. Ali za početak, nije loše da probate da smanjite temperaturu i da barem tridesetak sekundi svom telu podarite “hladni udar”.

Kako bi bolje razumeli zašto je dobar hladni tretman tela vodom, iznosimo vam osam razloga za to.

1. Za bolje raspoloženje

Kada smo izloženi hladnoj vodi, aktivira se simpatički nervni sistem. Prepoznajući uočenu opasnost, telo oslobađa endorfin kako bi se nosilo sa šokom, podstičući osećaj euforije. Kad je nivo endorfina visok, osećamo manje bola i manje negativnih efekata stresa. Tuširanje hladnom vodom oko pet minuta, jednom ili dva puta dnevno, pokazalo se da pomaže u ublažavanju simptoma depresije.

2. Smanjuje rizik od gojaznosti

Mi uglavnom znamo da neše telo poseduje belo masno tkivo, ali postoje i smeđe masti, odnosno smeđe masno tkivo koje se pri niskim temperaturama aktivira. Ono razgrađuje šećer u krvi (glukozu) i molekule masti, sagorevajući kalorije kako bi stvorilo toplotu i pomoglo u održavanju telesne temperature.

Visoka aktivnost smeđih masti smanjuje nivo aminokiselina razgranatog lanca (BCAA) u krvotoku, pokazala je studija objavljena u časopisu Nature found, ističući da smeđe masti ubrzavaju metabolizam, smanjujući rizik od gojaznosti.

3. Poboljšava hidrataciju celog tela

Kada vam hladna voda pogodi kožu, krvni sudovi se sužavaju i preusmeravaju krv sa površine. To podstiče da krv u dubljim tkivima cirkuliše bržim intenzitetom kako bi se održala optimalna telesna temperatura. Jedna studija objavljena u Međunarodnom časopisu za sportsku fiziologiju došla je do zaključka da tuširanje hladnom vodom posle vežbanja pomaže boljoj hidrataciji celog organizma, delom zahvaljujući uticaju na krvotok kože.

4. Jača imuno-sistem

Drugi način na koji hladna voda utiče na krvotok jeste stimulisanjem proizvodnje leukocita, koji pomažu u borbi protiv infekcije i izgradnji otpornosti na uobičajene bolesti. Pokazano je da hladno tuširanje ujutro – čak i samo 30 sekundi nakon vašeg uobičajenog toplog tuširanja – smanjuje pojavu bolesti za trećinu.

5. Ublažava bolove u mišićima posle treninga

Hladan tuš može naterati vaš mozak da se brže oporavi nakon napornog vežbanja. Studija Južnoaustralijskog sportskog instituta otkrila je da je uranjanje u hladnu vodu značajno smanjilo osećaj bolova u mišićima i opšteg umora kod sportista – iako nije bilo razlike u količini oštećenja ili upale mišića koji su primećeni u drugoj grupi koja je tretirana uranjanjem u mlaku vodu.

6. Hladan tuš “diže na noge” brže od šoljice kafe

U studiji rađenoj na 3018 učesnika, došlo se do zaključka da tuširanje hladnom vodom blagotvorno utiče na zdravlje i radnu sposobnost. Uočen je porast energetskog potencijala ispitanika, poredeći sa efektom kofeina, koji je manje efikasan u razbuđivanju.

7. Pozitivan efekat na kožu i kosu

Malo je istraživanja koja se odnose na potencijalne blagodati hladne vode na kožu i kosu. Razlog tome bi mogao da bude u tome što hladna voda ograničava protok krvi na površini kože, pomažući u zatvaranju pora. Za razliku od tople vode, hladna voda ne isušuje sloj sebuma – masne kiseline i ulja koja premazuju i štite kožu i kosu.

8. Utiče na mentalnu snagu i otpornost na stres

Većina naših svakodnevnih aktivnosti fokusirana je na izbegavanje bilo kakve neprijatnosti. Tuširanje hladnom vodom ne samo da poboljšava otpornost na stres, već utiče i na mentalnu čvrstinu. Za neke je to meditativno iskustvo i snažan podsetnik da se ne mora reagovati na svaku jaku emociju koju osećate. Studija sa Univerziteta Charles otkrila je da kada se ljudi uranjaju u kadu hladne vode, nivo hormona stresa kortizola opada.

Kako započeti sa hladnim tuširanjem

Tuširanje hladnom vodom obično se odnosi na 21 stepen Celzijusa ili niži. Ako ste dovoljno odvažni, počnite upravo tako, a ukoliko osećate nelagodu, najbolje je da postupno prelazite na niže temperature. Započnite snižavanjem temperature na kraju vašeg normalnog tuširanja, sve dok ne počnete da se osećate neprijatno. Kada se to dogodi, ostanite ispod vode oko dva minuta, duboko dišući. Svakog dana vežbajte hladno tuširanje, brzo ćete uvideti da se vaše telo lakše prilagođava i – što je najvažnije – oseća mnogo bolje. Budite uporni.



loading...