TAJNA DUGOVEČNOSTI: Šest strategija koje mogu da vam PRODUŽE ŽIVOT

Pitate se koja je tajna dugovečnosti? Otkrivamo vam šest manje poznatih strategija koje mogu da produže život do devete decenije, pa i duže…

pixabay.com

Neka vam stres bude saveznik

Mnogobrojna istraživanja potvrđuju da je stres okidač upalnih procesa u telu, što je jedan od znakova starenja. Podjednako je loše i to što stres skraćuje telomere, završetke hromozoma koji obezbeđuju dugovečnost i štite DNK lanac (baš kao što plastični završeci pertli sprečavaju njihovo rasipanje). Hromozomi su molekuli DNK smešteni u jezgru svake ćelije. Međutim, svaki put kad se hromozomi repliciraju, što se kontinuirano odvija, telomere se prirodno skraćuju – sve do trenutka kad postanu previše kratke da bi mogle da zaštite DNK. Stres ubrzava taj proces. Drugim rečima, dužina telomera je indikator vaših bioloških godina života.

Ako promenite svoj stav i svoje poimanje stresa, onda možete da sačuvate telomere, kažu stručnjaci. Radi se o tome da promenite percepciju stresa, tako da počnete da ga doživljavate kao izazov, umesto kao pretnju. Kada se sledeći put suočite sa stresom i osetite priliv emocija i energije, pokušajte da ih usmerite na prevazilaženje tog izazova, umesto da se prepustite negativnim senzacijama.

Sprečite nastanak povreda

Uzrok većine bolova koje osećamo u kasnijim godinama života zapravo je neujednačena snaga mišića tela, što uvećava rizik od povreda pri fizičkim aktivnostima. Do 40. godine života kod većine ljudi koji provode dugo vremena radeći za kompjuterom javlja se bol u vratu zbog disproporcionalne snage mišića koji sežu od baze lobanje do sredine leđa. Takođe, vrlo često se javlja bol u donjem delu leđa, zbog slabih stomačnih mišića, kao i bol u kolenima, zbog slabosti kvadricepsa.

Da biste umanjili štetne efekte dugog sedenja fizioterapeuti savetuju rad za kompjuterom u stojećem položaju za visokim stolom ili sedenje pilates lopti, što angažuje mišiće centralnog dela tela za održavanje ravnoteže. Takođe, od pomoći može biti i ako zalepite papirić na ekran monitora kao podsetnik da ispravite leđa, kao i da duboko dišete.

Stručnjaci preporučuju i izvođenje modifikovanog pokreta či-gonga: na svakih sat vremena rada za kompjuterom ustanite od stola i duboko udahnite iz stomaka. Dok ispuštate vazduh, blago poskakujte iz kolena, ujednačeno otresajte ručne zglobove i ruke kako biste unormalili krvotok i funkcija mišićno-skeletnog sistema.

Tajna dugovečnosti – Ikigai

U slobodnom prevodu, ovaj japanski termin znači „svrha postojanja”. To je osnovna karakteristika ljudi koji žive u Plavim zonama – termin koji je osmislio i popularizovao istraživač Den Bjutner. Ovaj pojam podrazumeva geografska područja u kojima žive najdugovečniji ljudi na svetu.

– U Plavim zonama u životu većine ljudi postoji jasna svrha, a oni koji imaju jasan cilj – skloniji su da sprovode terapiju održavaju fizičku kondiciju, zdravo se hrane i budu potpuno socijalno i mentalno angažovani.

Besciljnost u ličnom životu jedan je od najvećih generatora stresa. S druge strane, jasan smisao i svrha oslonac su u teškim situacijama, kao što je gubitak voljene osobe ili posla – objašnjava Den.

Da biste otkrili svoj ikigai, probajte sledeće: podelite list papira na tri kolone i u svakoj zabeležite listu za vas najvažnijih stvari, tj. 10 stvari koje za vas predstavljaju najveću vrednost, 10 stvari koje volite da radite i 10 stvari u kojima ste dobri. Nemojte previše razmišljati, već zabeležite ono što vam prvo padne na pamet, a potom zaokružite one koje su slične.

– Utvrđivanje kompatibilnih, ili stvari koje se ponavljaju, usmeriće vas ka onome što vas najviše ispunjava i čime treba dalje da se bavite – kaže Bjutner.

– Mnogo je važnije da otkrijete šta vam pruža osećaj ostvarenosti, jer svima nam je bolje kad radimo stvari koje nas uveseljavaju – kaže Bjutner.

Pixabay

Budite plemeniti

Verovatno ste čuli da ljudi koji su uključeni u dobrotvorni rad i pomaganje drugima obično dugo žive, što je potvrda da su empatija i nesebičnost faktori koji produžavaju životni vek. I istraživanja ukazuju i na zaštitne efekte tih osobina.

U jednoj naučnoj studiji potvrđeno je da razmišljanje o drugim ljudima i usmeravanje pozitivnih misli na druge (posle sebe) može da produži život.

Prijatelji

Jake društvene veze jedan su od razloga dugovečnosti ljudi iz Plavih zona. Ipak, većina ljudi do 40. godine života izgubi veze s prijateljima iz mladosti, ili one jednostavno oslabe, a stvaranje novih prijateljstava može biti veoma teško.

Iskorak iz vaše zone sigurnosti može vam pomoći u prevazilaženju ovog problema. Uključite se u društvo planinara, započnite kurs grnčarstva ili stranog jezika. Kada sretnete nekog i poželite bolje da ga upoznate, predložite mu zajedničku kafu ili šetnju. Ako oklevate da učinite prvi korak, podsetite sebe na činjenicu da usamljenost može da bude pogubna baš kao i pušenje, a s druge strane, ljubazno odbijanje još nikoga nije ubilo.

Pozitivan stav o starenju

Evo jednog brzog eksperimenta: Zamislite sebe u poznim godinama. Šta vidite? Osedelu i pogurenu figuru? Ili ženu punu energije, koja i dalje radi u bašti, redovno planinari i putuje po svetu? Vaša vizija sebe u budućnosti veoma je važna! Ako je vaš stav prema starenju pozitivan, on može uticati na vaše zdravlje u kasnijim godinama, kao i na dužinu života, pokazuju rezultati istraživanja Univerziteta Jejl.

Svaki put kad se osećate staro i umorno, prisetite se ove pozitivne vizije. Što češće to budete radili, sve su veće šanse da će vas u ogledalu sačekati vaš nasmejani odraz!

Sada znate koja je tajna dugovečnosti, vreme je da je usvojite!



loading...