Više nije uvek i bolje! Sedam ZDRAVIH NAMIRNICA KOJE SU ŠTETNE ako u njima preterate

Više nije uvek i bolje što se tiče zdrave ishrane i začina.

ljutkasta hrana
pixabay.com

Iako ih mnogi hvale zbog blagotvornog dejstva na naše telo, neke namirnice, poput brokolija, ribljeg ulja, spanaća, treba koristiti umereno da jer, ako preteramo, mogu da postanu i otrovne.

Riblje ulje i omega-3

Omega-3 masne kiseline ključne su za zdravlje srca, mozga, očiju i zglobova, pa ne čudi da kapsule i dodaci prehrani koji je sadrže sve popularniji. Uzimanje 13-14 grama omega-3 masnih kiselina na dan može da uzrokuje razređivanje krvi, posebno ako se uzimaju u kombinaciji s lekovima koji imaju isto dejstvo.

Riblje ulje, koje je bogato tim zdravim kiselinama, takođe usporava zgrušavanje krvi, pa je dobro da se pre nego što ga uzmete, posavetujete s lekarom. Osim toga, riblje ulje bogato je vitaminom A, koji je takođe u većim količinama toksičan, pišu na sajtu Pun kufer.

Tunjevina

Tuna je bogata proteinima i omega-3 masnim kiselinama, ali može da sadrži i živu i teške metale koji se nalaze u zagađenom moru. Trovanje živom prate problemi s probavom, poput povraćanja i slabosti, ali i gubitak pamćenja. Zdravstveni stručnjaci stoga preporučuju umerenost u konzumaciji. Preporučuje se da tunu ponekad zamenite lososom, sardinama ili pastrmkom.

Cimet

Kineski cimet, koji je i jeftiniji od cejlonskog, sadrži kumarin koji šteti jetri i bubrezima. Više od 0,1 mg kumarina po kilogramu težine  dnevno može da deluje toksično na jetru i da poveća rizik od raka.

S druge strane, cejlonski cimet pravi je izbor, pa pre kupovine proverite etiketu. Cimet štiti od upale grla, prehlade i gripa, snižava nivo šećera i lošeg kolesterola u krvi, ublažava simptome infekcija, podstiče cirkulaciju, ublažava mučninu i gastritis i poboljšava pamćenje.

Brazilski orah

Osim kao grickalica, brazilski orah može da bude i lekovit jer je prava riznica minerala i antioksidanta. Sadrži i cink i magnezijum, fosfor, bakar, mangan i gvožđe. Odličan je izvor proteina i biljnih vlakana, zbog čega je od pomoći u dijetama i ako vežbate jer pomaže u izgradnji mišića i produžava osećaj sitosti.

Čuva zdravlje štitne žlezde, srca i prostate i brani organizam od slobodnih radikala. Dnevno se preporučuje samo jedan oraščić jer zbog velike količine selena može da izazove trovanje opasno po život. Više od četiri oraščića dnevno može biti toksično.

Kurkuma

Kurkuma je uz beli luk jedan od najjačih prirodnih antibiotika, a osim što bilduje imunitet, smanjuje upalne procese u telu i poboljšava probavu. U Aziji se koristi kao lek protiv depresije i kao sredstvo za lepu kožu. Prija i jetri, smanjuje rizik od Alchajmera i artritisa. Koristi se svež koren ili kurkuma u prahu, a možete da je dodate i u smutije, ovsenu kašu, u jela od jaja ili namaze.

Bez obzira na dobrobiti, ne preporučuje se više od oko 3 mg kurkume na kilogram telesne težine kako biste izbegli toksičnost. Nuspojave mogu da budu blage upalne reakcije, uznemirenost, srčana aritmija, alergija, tegobe sa žuči, jetrom, želucem i probavom.

Kelj, brokoli i kupus

Ove povrćke su dobre za zdravlje srca, a štite i od raka. Uz njih ćete lakše sačuvati vitku liniju jer imaju malo kalorija, jačaju imunitet, snižavaju šećer u krvi, smanjuju upale… Zbog svega toga ne čudi što se osim u glavnim jelima često nađu i u jutarnjim smutijima.

Međutim, sumporasti spojevi (tiocijanati) mogu da ometaju apsorpciju joda, pa se ne preporučuju u velikim količinama onima koji imaju tegobe s radom štitne zlezde, odnosno hipotireozu.

Spanać i blitva

Nutricionisti preporučuju da osobe koje imaju povišen nivo kalcijuma u krvi ili rizik od kamena u bubregu pripaze na količinu oksalata koju unose hranom. Na listi namirnica koje obiluju oksalatima su spanać, blitva i repa. Količina oksalata iz spanaća i blitve smanjiće se ako uklonite peteljke ili alp dodate mleka u hranu jer kalcijum iz mleka veže oksalate.