Noćni rad posebno iscrpljuje organizam i remeti bioritam pa je organizmu potrebna zdrava, nutritivno kvalitetna i balansirana ishrana kako bi ublažili stres, nadoknadili izgubljenu energiju, vitamine i minerale i obezbedili dobru i zdravu podršku za normalno funksionisanje organizma.

Ovo su samo neki od razloga zašto doručak treba da bude najvažniji i najzdraviji obrok u toku dana. Sada ćemo vam objasniti zašto je smuti idealan doručak…

Smuti za doručak

Godinama se tragalo za doručkom koji će sadržati sve potrebne vitamine i minerale, oligoelemente i antioksidante, dovoljno dijetetskih vlakana da nam obezbedi sitost, dovoljno ugljenih hidrata da organizmu pruži energiju, a da ne bude preveliko opterećenje za želudac. Takođe je važno da ne goji, da se sprema brzo i da nam štedi vreme kojeg danas sve manje imamo.

Traganjem došlo se do savršenog načina kako spojiti voće sa povrćem, koštunjavo voće sa raznim semenkama, mlečne proizvode sa žitaricama itd… Kombinacijom svih ovih sastojaka nastaje smuti (smoothie) – obrok u čaši.

Željene namirnice stavite u blender i za par minuta dobijete savršen napitak, savršeno izbalaniran doručak. Smuti je mešavina različitog voća, povrća, mleka (biljnog ili životinjskog porekla) i drugih neophodnih namirnica za normalno funkcionisanje organizma.

Zašto je smuti postao tako brzo popularan?

  • Nije vam potrebno mnogo vremena za njegovo pravljenje.
  • Zadovoljava većinu dnevnih potreba za hranjivim sastojcima.
  • Kombinacijom različitih namirnica dobijamo odlične ukuse.
  • Ne opterećuje digestivni sistem i lako se vari.
  • U jednoj čaši mogu se naći namirnice različitog porekla i ukusa što bi na drugačiji način u toj meri, teško bilo uneti u organizam.
  • Mnogo brže organizam apsorbuje hranjive sastojke iz ovako pripremljenog obroka.
  • Dostupno je bezbroj različitih kombinacija u zavisnosti od ukusa i potreba.
  • Može se napraviti od samo par namirnica ukoliko u tom trenutku ne posedujemo ništa više u frižideru.
  • Zdrav je.
  • Okrepljuje organizam.
  • Može biti dodatak jelu, a može i da zameni obrok.
  • Može biti i desert i glavno jelo.
  • Mogu se kombinovati namirnice koje bi na drugačiji način teško išle zajedno.
Smuti
Pixabay.com

Dakle, kao što vidimo, brojni su razlozi zbog čega biste trebali da ubacite smuti u vašu redovnu ishranu. Smuti je najbolje konzumirati za doručak, jer se na taj način organizmu obezbeđuju svi dnevno potrebni vitamini i minerali.

Smuti, u zavisnosti od kombinacije namirnica može da podmiri različite potrebe. Ukoliko želimo da očistimo i alkalizujemo organizam, kombinovaćemo namirnice koje zadovoljavaju ove  potrebe. To ćemo uspešno savladati kombinacijom zelenih namirnica bogatih gvožđem. Gvožđe utiče na stvaranje crvenih krvnih zrnaca i raspodelu kiseonika po celom organizmu, do svake ćelije.

Ukoliko želimo da se zaštitimo od različitih infekcija i da podignemo imunitet  organizmu, koristićemo kombinaciju različitog citrusnog voća bogatog vitaminom C sa klicama žitarica, jabukom itd.

Ukolio želimo da obezbedimo sitost i energiju za ceo dan, koristićemo bananu u kombinaciji sa mlekom ili nekim niskokaloričnim mlečnim namazom, avokadom, dinjom ili ananasom, možemo dodati i semenke susama ili suncokreta itd..

Dakle, na raspolaganju nam je bezbroj različitih mogućnosti. Na nama je samo da se naoružamo dobrom voljom i željom da probamo nešto novo, zdravo, jednostavno a opet dovoljno kvalitetno.

Šta je smuti?

Smuti je gusti, kermasti napitak koji se pravi od sirovog voća i povrća uz dodatak žitarica, začina, vode, čaja ili mlečnih proizvoda.

Ne postoji strogo definisano pravilo kako smuti treba da izgleda. U tome i jeste čar ovog napitka, odnosno obroka. Na raspolaganju nam je bezbroj kombinacija a na nama je da sami izaberemo najbolju. Naš savet je da probate sve, smuti je nešto sasvim drugačije od onoga na šta smo navikli. Ukoliko do danas neku namirnicu nismo mogli niti voleli da jedemo, smuti će nam pomoći da neke ukuse prevaziđemo.

Kombinacija voća i povrća uspešno će neutralisati do sada za nas nepodnošljive ukuse. Kasnije ćemo vam predložiti i neke recepte, ali i kako da kombinujete namirnice da biste dobili savršeno izbalansiran smuti, prijatnog ukusa i bogate nutritivne vrednosti.

Za smuti možete koristiti vodu, mleko, mlečne proizvode, leti možete koristiti drobljeni led, voćni sok, čaj, sladoled ili jogurt. Možete koristiti klice različitih žitarica, semenke i gljive koje se mogu jesti sveže. Zaslađivače poput stevije i meda koristite da biste obogatili ukus obroku. Možete koristiti i orašaste plodove, tahini pastu, alge itd… Dakle, imate velike mogućnosti da sebi obezbedite zdrav i ukusan doručak.

Različite vrste smutija predstavlaju deo različitih nacionalnih kuhinja. Smatra se da je smuti nastao na zapadu i da je deo zapadne moderne kuhinje. Međutim. karakteristične vrste smutija su deo indijske, mediteranske i bliskoistočne kuhinje. U južnoj Aziji, koristi se popularno piće koje se naziva voćni šarbat. Ovo piće nije ništa drugo do smuti nastao kominacijom voća, meda, mleka ili jogurta. Često se koristi za doručak a određene kombinacije se koriste i kao dezert.

U Indiji nacionalni smuti je egzotično piće koje se naziva lasi. Lasi se priprema kombinacijom drobljenog leda, mleka, manga, ananasa,  egzotičnih začina, meda ili šećera. Ovo piće često je na trpezi u Indiji i predstavlja deo tradicionalne indijske kuhinje. U SAD smuti je postao popularan još 1930. godine. Tada je prvi put počeo da se prodaje po trgovinama zdrave hrane. Od tada pa do danas nije izgubio na svojoj popularnosti. Raširio se po celom svetu a vremenom je toliko rađeno na ukusima i dodacima da je smuti postao pravi specijalitet.

Nutritivni sastav smutija

Sok Napitak Smuti
Pixabay.com

Obzirom da se smuti u osnovi pravi od sirovog voća i povrća uz dodatak određene količine vode on u svojoj osnovi sadrži najviše, vode i dejeteskih vlakana. Dijetalna vlakna iz voćne pulpe, semenki i ljuske voća i povrća značajna su za zdravlje organizma, prvenstveno gastrointestinalnog trakta. Posebno je popularan zeleni smuti, jer sadrži zeleno voće i povrće koje obezbeđuje potrebne antioksidante, čisti organizam i oslobađa od slobodnih radikala.

Zdravstveni značaj smutija je velik, ali koliko će smuti biti zdrav to zavisi od namirnica koje koristimo zatim od količine i odnosa, odnosno proporcija. Smuti se preporučuje kod zdravog načina ishrane, posebno je popularan kod vegana i vegeterijanaca ali bitno je znati kombinovati namirnice. Previše voćnog šećera, mlečnih masti, sladoleda i ugljenih hidrata mogu doprineti gojenju ili povećanju šećera u krvi. Dakle kad pravite smuti prilagodite ga svojim potrebama i cilju koji želite postići. Ukoliko ste mršavi i želite da se ugojite, smuti vam može i u tome pomoći.

Zeleni smuti je posebno popularan. U svom sastavu sadrži više od 50 % zelenog povrća, blitve, španaća, kelja, kupusa, celera, peršuna ili brokolija. Oko 40 posto je voće koje uspešno neutrališe manje prijatne ukuse ili gorčinu a uz dodatak limuna ili limete dobijate savršeno izbalansirani napitak koji je pre svega zdrav i dovoljno hranjiv.

U jednoj čaši zelenog smutija (2dcl) nalazi se:

  • Energetska vrednost oko 60 Kcal (vrlo mala)
  • Masti 0 grama
  • Zasićenih masnoća 0 Grama
  • Holesterola 0 miligrama
  • Natrijuma oko 60 miligrama
  • Kalijuma oko 50 miligrama
  • Ugljenih hidrata oko 16 grama
  • Proteina oko 3 grama

Kao i različitih vitamina i minerala od čega:

  • Vitamina A oko 800 IU
  • Kalcijuma 80 miligrama
  • Vitamina B6 oko 0.2 miligrama
  • Vitamina C oko 50 miligrama
  • Gvožđa 0.4 miligrama
  • Značajne količine drugih hranjivih sastojaka

Kako da napravite smuti

Smuti
Pixabay.com

Mi ćemo vam predložiti par receparata za smuti, međutim, vaša mašta je jedini ograničavajući faktor. Bukvalno vam je sve dozvoljeno. Kombinujte sastojke po vašem ukusu. Važno da obratite pažnju na hranjivost, nutritivni sastav i zdravstveni značaj namirnica koje budete koristili. Smuti se smatra zdravim doručkom, uglavnom se konzumira ujutru jer je vrlo hranjiv i značajan za metaboličke procese u organizmu koji se odvijaju u toku dana.

Pokušajte sami da napravite Keto smuti. Ovde su vam potrebne maline, jagode i kupine. Ovo je voće koje ima nizak nivo ugljenih hidrata. Od masnoća dodajte biljno mleko, sojino ili kokosovo. Sve sastojke stavite u blender i dobro izmiksirajte. Možete ukrasiti kokosovim brašnom.

Tropski smuti napravite od ananasa, banane, manga, kokosovog mleka i limete.

Lokalni smuti napravite od voća i povrća koje raste u vašoj okolini, odnosno na vašem podneblju (prirodnom okruženju). Jabuka, kruška, breskva, kajsija, malina, spanać, kelj, kupus, brokoli, pšenične klice, jogurt ili čista voda itd… Kombinujte po vašem ukusu, izblendirajte i doručkujte zdravo.

Proteinski smuti napravite kombinacijom bademovog mleka, koštunjavog voća, badema, oraha, lešnika, uz dodatak susama ili čia smenki dobijate odličan proteinski napitak. Odličan za dane kada vam treba mnogo više enrgije nego obično.

Onog momenta kada osetite zdravstveni značaj i dejstvo smutija na vaš organizam on će postati vaš najbolji saveznik, obavezan doručak ili dodatak uz obrok. Potrebno je samo da krenete zdravo da se hranite. Držimo vam palčeve…